Spredu žralok, zboku elegán, takže keď okolo vás prefrčí, nejeden motorista aj okoloidúci zbystrí zrak a obzrie sa za ním. Príťažlivé línie karosérie robia z Peugeotu 407 silného favorita v plejáde konkurenčných automobilov a poskytujú naozaj nečakaný rozmer objavovania.
O jazdných vlastnostiach možno hovoriť iba v superlatívoch. Vôbec to nie je nadnesené konštatovanie, už prvé kilometre o tom presviedčajú nielen vodiča, ale aj spolucestujúcich. Rozjazd na automatickú prevodovku, ktorú sme mali k dispozícii v najvýkonnejšom modeli, je pokojný, no môže byť aj razantný. To podľa toho, či ponecháte základné usporiadanie alebo tlačidlom prepnete na športový režim, eventuálne si zvolíte sekvenčné radenie jednotlivých stupňov, ktorých je šesť.
Plynulé zrýchlenie. Pri základnom usporiadaní je preraďovanie veľmi plynulé, takmer nebadateľné a skúsený vodič dokáže udržať spotrebu v medziach normy deklarovanej výrobcom. Trojlitrový motor má variabilné časovanie ventilov, čo pozitívne vplýva na plynulosť zrýchlenia. Pri veľmi jemnom rozbiehaní však počítajte s malým oneskorením akcie, keďže treba prekonať mŕtvy bod. No s takýmto autom zrejme nikto nebude jazdiť prehnane úsporne.
Variácie pre vodiča. Informácie i signalizácia aktuálne zaradeného prevodového stupňa sa ukáže na displeji s dvoma okienkami. Po prepnutí na športový režim sa vozidlo rozbieha o poznanie rýchlejšie, razantnejšie, preraďovanie nastáva o čosi skôr. Kto chce priamo určovať, ktorý stupeň má byť zaradený (pokiaľ neprekročí povolené otáčky), ten posunie radiacu páku k sedadlu vodiča a má sekvenčnú voľbu; pohybom páky dozadu sa podraďuje, dopredu sa stupeň zvyšuje.
Tieto variácie možno ešte skombinovať s ďalších mimoriadne užitočným pomocníkom, a tým je tempomat. Na satelite vľavo pod volantom si môžete predvoliť rýchlosť, ktorú potom tempomat udržiava. Ani po brzdení sa voľba nestráca, ale ak stlačíte príslušné tlačidlo, automaticky sa obnoví pôvodne nastavená rýchlosť.
S tempomatom úsporne. Zistili sme, že pri jazde ustálenou rýchlosťou dokáže automatická prevodovka veľmi citlivo dávkovať prísun paliva a s tempomatom sa nám po rovine na diaľnici darilo jazdiť celkom úsporne. Uvádzame niekoľko rýchlostí: 90 km/h = spotreba 6,6 litra na 100 km; pri 110 = 8,0; 130 = 9,5; 150 = 11 litrov. Celkový priemer po najazdení 2 600 km bol tesne nad 10 litrov.
Na motokárovej dráhe. V Dunajskej Strede sme si -- vďaka pochopeniu šéfa miestneho tímu Juraja Hrobáreka -- vyskúšali prejazd niekoľkých zákrut v extrémnych podmienkach motokárovej dráhy. Podvozok Peugeota 407 nádherne držal stopu aj na úzkej vozovke a prejavil sa vzácne neutrálne -- bez náznakov pretáčavosti alebo nedotáčavosti. Ocenili sme dobre formovaný volant, ktorý výborne sadne do rúk.
Prepracovaný podvozok. Predná náprava s dvoma trojuholníkovými ramenami a veľkým držiakom otočného čapu využíva technológiu z pretekárskych automobilov, čo zaručuje mimoriadne jazdné vlastnosti a stabilitu aj v kritických fázach. Najnovšie technológie využíva Peugeot aj na zadnej náprave so šikmo uloženými tlmičmi. Okrem toho systém variabilného tlmenia podvozka nezávisle riadi pruženie každého kolesa zvlášť, čo ešte viac zvyšuje bezpečnosť jazdy.
Mimoriadne brzdy. Kotúče majú veľký priemer a vďaka tomu sú brzdy mimoriadne účinné. Samotný elektronický systém stability jazdy spája päť systémov -- proti blokovaniu kolies pri náhlom brzdení, podporný brzdový asistent, protipreklzový systém bráni preklzovaniu kolies v prípade slabej priľnavosti, elektronický rozdeľovač brzdnej sily novšej generácie reguluje brzdy každého kolesa zvlášť. Dynamická kontrola stability odhalí náznak pretáčania alebo nedotáčania vozidla, čo sa nám však ani počas jazdy na spomínanej motokárovej dráhe nepodarilo prekonať.
Interiér nesklame. Ak posudzujeme naše očakávania po prvom letmom pohľade na karosériu, interiér nezostáva nič dlžný. Všetko je zoradené tak, aby ergonómia bola bezchybná. Prístrojový panel má moderný vzhľad. Sedadlá sú anatomicky dobre tvarované, elektricky nastaviteľné výškovo i v pozdĺžnom smere. Rovnako tak možno posúvať aj volant. Masívne dvere sa zatvoria samy, stačí, ak ich pustíte zo vzdialenosti asi 15 cm. Netreba ich zbytočne pribuchovať.
Multifunkčná obrazovka. Po vypnutí motora zostávajú svetlomety niekoľko sekúnd v činnosti, aby v noci osvetlili priestor pred vozidlom. Vtipne sú umiestnené pozičné svetlá vo dverách, a to zospodu, pričom polovica svieti bielym a polovica červeným svetlom. Centrálne informácie zobrazuje multifunkčná obrazovka; na farebnom displeji je množstvo užitočných údajov. Nadpriemerný komfort vodičovi i spolujazdcovi poskytuje dvojzónová klimatizácia, pričom cestujúci na zadných sedadlách si môžu prívod vzduchu regulovať samostatne. Rozmerná odkladacia skrinka pred spolujazdcom je tiež klimatizovaná, čo sme ocenili najmä v letných horúčavách.
Okná na dotyk. Pod stredovú lakťovú medzi prednými sedadlami, ktorá je výškovo polohovateľná, sa dajú odložiť drobnosti, na strane vodiča je samostatne uzatvárateľný priestor. V zadnej lakťovej opierke sú ďalšie dva úložné priestory, ako aj držiaky na poháre. Všetky okná majú dotykové otváranie i zatváranie.
Rozmerné panoramatické čelné sklo je maximálne sklonené, takže odpor vzduchu je minimálny a vodič má skutočne široko spektrálny výhľad. Aj ostatní cestujúci vnímajú pocit presvetleného interiéru. Vari jedinou našou výhradou je reflexovanie hornej časti prístrojového panelu v čelnom skle, čo pôsobí rušivo.
Dokresľujú dizajn. Spredu extrémne pretiahnuté svetlomety s čírymi krytmi a zadné oblé svetlá dokresľujú výnimočný dizajn Peugeotu 407. Vďaka senzoru sa stretávacie svetlá v prípade slabšej viditeľnosti automaticky rozsvietia. Vnútorné spätné zrkadlo je fotosenzitívne, teda tlmí účinok v prípade oslnenia. K bezpečnej jazde prispievajú veľké, extra ploché stieracie lišty, ktoré očistia takmer celú plochu predného skla. Stierače sa po vypnutí skryjú z dohľadu vodiča.
Senzory cúvania. Veľkoryso je riešený prístup do batožinového priestoru, keďže kapota sa otvára do kolmej polohy. Na zadnom nárazníku sú senzory cúvania, ktoré uľahčujú parkovanie najmä v stiesnených pomeroch. Niektoré verzie majú automatické natočenie spätného zrkadla pri cúvaní smerom k zadnému kolesu. V ľavom vonkajšom zrkadle sme však zistili mŕtvy uhol, ktorý môže byť v určitej situácii pre vodiča osudný.
Minimálny hluk. Tlmiče sa dajú nastaviť do režimu sport, potom sú tvrdšie a lepšie kopírujú stopu. Klasická cestovná limuzína ponúka nevšedný zážitok z lahodnej jazdy, a to najmä ak si zvolíte komótny štýl. Stále však zostáva aj možnosť športového vyžitia. Nad rýchlosť 180 km/h však Peugeot 407 s trojlitrovým motorom zrýchľuje len pozvoľne. V kabíne sa prejavuje iba minimálny hluk a ten sa pri vyšších otáčkach motora zvýši naozaj iba nepatrne.
KONKURENTI
Netradične sme vybrali k testovanému automobilu ako jedného z konkurentov súrodenca -- z ponuky odchádzajúce kupé 406. Svojím dizajnom nápadne pripomína práve novo prichádzajúcu 407, pričom dizajnovo i motoricky sú si obe autá veľmi blízke. Tretím do partie je rovnako výnimočný model, ktorý vyrábajú v USA. Špecificky dizajnovaná trojlitrová Honda Accord patrí na americkom trhu k delikatesám. Dizajnérsky sa výrazne odlišuje od známeho európskeho typu Accorda. V EÚ je možné tento typ kúpiť, z ponuky slovenského importéra sa už trojlitrový Accord vytratil. No ako porovnávaný konkurent je vždy zaujímavý -- tobôž ak niekoľko exemplárov jazdí aj so slovenskými evidenčnými číslami.
Porovnanie s konkurenciou
Peugeot 407 V6 3,0 Peugeot 406 Coupé Honda Accord 3,0
Motor -- benzínový 6-valec, predný pohon 6-valec, pp 6-valec, pp
Objem, cm3 2 946 2 946 2 997
Výkon, kW (k) 155/211 152/207 149/200
Krútiaci moment, Nm 290 285 264
Max. rýchlosť, km/h 235 240 220
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 9,2 7,7 8,5
Spotreba, l/100 km 14,5 -- 7,0 -- 9,8 14,4 -- 7,4 -- 10,0 11,2 -- 6,3 -- 7,8
Cena s DPH (v tis. Sk)
Základný model od 764 1 610 nie je v ponuke
Testované vozidlo 1 204
StoryEditor
