StoryEditor

Mobilné portály: prístup k informáciám kedykoľvek, kdekoľvek a odkiaľkoľvek

18.06.2003, 00:00
Mobilné portály vytvárajú schopnosť prístupu k informáciám kedykoľvek, kdekoľvek a z ktoréhokoľvek miesta - a reflektujú a umožňujú mobilnú éru, v ktorej v súčasnosti žijeme. Čo určuje úspech portálov a ako sa budú vyvíjať? Viac v článku prílohy Informačné technológie.
Mobilný internet je explozívny trh. V dôsledku neustáleho zvyšovania počtu užívateľov sa trh mobilných portálov stáva v telekomunikačnom priemysle čoraz dôležitejší. Analytici predpokladajú, že do konca roku 2003 bude na svete jedna miliarda mobilných užívateľov. Hoci služby mobilného internetu v súčasnosti využíva len nepatrná časť z tohto počtu, očakáva sa, že do roku 2003 bude prostredníctvom mobilných zariadení pristupovať k obsahu a aplikáciám 320 miliónov užívateľov (o málo viac ako 30 percent všetkých mobilných užívateľov), pričom tento počet sa zvýši o 50 percent do roku 2005.
Mobilné portály plnia úlohu rozhrania, cez ktoré môžu užívatelia jednoducho a rýchlo pristupovať k relevantnému obsahu, pričom agregujú a štruktúrujú tieto obsahy a linky a poskytujú prostriedky pre navigáciu (Analysys, 2000). Aký je pohľad samotných mobilných portálov - ako ony definujú svoju úlohu na trhu? Jim Ryan, viceprezident britského portálu Genie, definuje mobilné portály ako "rozšírenie služieb z internetu na mobilné zariadenia. Kľúčovým prvkom je, že poskytujete služby do mobilného priestoru".
Iain Tweedale, riaditeľ obchodného rozvoja fínskeho mobilného portálu Sonera Zed však zdôrazňuje, že výraz "mobilný internet" môže byť často zavádzajúci. "Zvádza ľudí k tomu, aby si mysleli, že to je web na mobilnom telefóne. Koncept prevzatia informácií z webu a ich prenesenia na mobilný telefón je síce platný, ale skutočnosť súvisí so životným štýlom - ide tu o mobilitu a nie replikáciu internetu na mobilnom telefóne".
Mobilný svet
Existuje mnoho portálov poskytujúcich prístup k obsahom a aplikáciám na internete prostredníctvom pevnej linky, no podľa Analysy nie je možné tieto služby alebo stratégie jednoducho a priamo previesť do mobilného prostredia. Úspešný mobilný portál musí využiť výhody mobility, ale zohľadniť i obmedzenia mobilných zariadení, ktoré ovplyvňujú obsah a aplikácie, ktoré môžu ponúknuť mobilným užívateľom. Hlavným obmedzením pre mobilné telefóny je momentálne veľkosť obrazovky a rozhrania mobilných zariadení. Realisticky je potrebné zohľadniť i objem dát, ktoré je možné zobraziť na malej obrazovke, a rozmiestnenie dodávaných informácií. Podľa Jima Ryana zo spoločnosti Genie je to však pozitívna výzva. "Ja vidím malé obrazovky ako príležitosť, pretože usmerňujú vývoj služieb a aplikácií k niečomu, čo užívateľ chce - smerom k relevantnosti."
Hoci sú štýl a formát obsahu dôležité, pre mobilného užívateľa je dôležitejšia prístupnosť a rýchlosť dodania takéhoto obsahu. V skutočnosti, ak sa pozrieme na trendy v Japonsku, je pravdepodobné, že displeje sa budú skôr zmenšovať ako zväčšovať. Užívatelia pravdepodobne nebudú mať prístup k informáciám v rovnakej hĺbke a kvalite ako prostredníctvom PC alebo TV, ale potreby mobilných užívateľov sú predsa odlišné od potrieb užívateľov pevných sietí.
Hráči na trhu
Podľa spoločnosti Analysys tromi hlavnými typmi portálov na trhu sú mobilní operátori, internetové portály a novozaložené mobilné portály - pričom každý z nich má svoje silné i slabé stránky. Mobilní operátori už majú existujúci fakturačný vzťah s mobilnými užívateľmi a preto majú prístup k cenným informáciám o ich mieste pobytu a špecifických potrebách. Konvenčná múdrosť však je, že títo operátori nemajú internetové skúsenosti potrebné na vývoj portálov - teda kvality, ktoré zase majú internetové portály. Na druhej strane, hoci majú webové portály vytvorenú zákaznícku bázu a sieť poskytovateľov obsahu, budú musieť vyriešiť prispôsobenie svojho obchodného modelu pre trh mobilných komunikácií. Novozaložené spoločnosti majú výhodu výhradného zamerania sa na podnikanie v oblasti mobilných portálov, ale chýbajú im spojenectvá so značkami a poskytovateľmi obsahu, ako je to bežné pri veľkých webových portáloch, čo znamená, že budú náchylné na problémy s cash flow.
Ďalšími hráčmi na trhu mobilných portálov sú poskytovatelia bezdrôtových aplikačných služieb (WASP). WASP tvoria súčasť rastúceho odvetvia, ktoré sa vyvíja z konvergencie dvoch trendov: bezdrôtovej komunikácie a externalizácie služieb. WASP ponúkajú mobilným zákazníkom rovnaké služby ako bežní poskytovatelia aplikačných služieb (ASP) pre klientov s káblovým pripojením - prostredníctvom webu poskytujú prístup k aplikáciám a službám, ktoré by inak museli byť uložené lokálne. Hlavným rozdielom v prípade WASP je, že umožňujú zákazníkom prístup k službám z rôznych typov mobilných prístrojov.
Silnou stránkou tradičných portálov je, že sa v prostredí pevného prístupu už etablovali a možno predpokladať, že zákazníci sa budú naďalej obracať na tieto portály alebo ich mobilné pobočky, ktoré už poznajú a používajú. Teóriou teda je, že ak má mobilný portál príležitosť vytvoriť si meno a zákaznícku bázu pod etablovanou značkou svojho prevádzkovateľa, mal by ju využiť.
Príjmové modely
Siete 3G budú mať pravdepodobne najväčší vplyv na modely fakturácie a generovania príjmov. Mobilné siete založené na paketoch presunú portály z fakturácie podľa minút a zavedú fakturáciu podľa obsahu. Jim Ryan zo spoločnosti Genie tvrdí: "Služby založené na paketoch budú znamenať, že bude možné produkovať efektívnejšie služby a portály budú môcť presadiť agresívnejšie cenové modely a viac balíkov služieb."
Dodatočne k účastníckym poplatkom a lineárnym sadzbám zdedeným po portáloch prístupných pevnou linkou sa vyvinú širšie príjmové toky. Napríklad Genie vyvíja príjmovú platformu pre e-obchod a m-obchod na základe výsledkov štúdie Durlacher Research, ktorá odhaduje, že európsky trh s m-obchodom sa zvýši z približne 323 mil. eur v roku 1998 na 23 miliárd eur do roku 2003.
Reinmar Goetz zo spoločnosti MSM si myslí, že s ďalším dozrievaním trhu sa vyvinú bannerové reklamy a linky na mobilných portáloch, za ktoré sa bude platiť podľa počtu prístupov za mesiac - obdobne ako v tradičnom internete. Analysis však zdôrazňuje, že intruzívny charakter reklamy na malom displeji limituje počet reklám, ktoré možno zákazníkovi dodať bez toho, aby tento portál opustil. Obmedzenia displeja a pomalé siete tiež bránia rozvoju reklamy, ktorá zostáva dôležitým zdrojom príjmov, i keď nie tým najlukratívnejším.
Hlavným zdrojom príjmov mobilných portálov budú pravdepodobne provízie z transakčných príjmov. Mobilné portály začínajú zarábať provízie z predaja uskutočneného prostredníctvom ich stránok, no objem transakcií realizovaných mobilnými sieťami je stále veľmi nízky vzhľadom na stále sa len rozvíjajúce bezpečnostné a platobné systémy.
Trhové odhady
Správa IDC odhaduje, že v roku 2000 bolo v Európe viac ako 17 miliónov užívateľov mobilného internetu a tento počet sa zvýši na viac než 118 miliónov v roku 2004. Užívatelia budú tlačiť vývoj mobilných technológií a služieb na štandard porovnateľný s prostredím pevnej linky. Analysys sa domnieva, že v konečnom dôsledku bude existovať konvergencia medzi mobilným a pevným internetom, pričom portály sa nebudú odlišovať tým, či ponúkajú prístup prostredníctvom mobilu alebo pevnej linky. Naopak, poskytovanie prístupu k službám z mobilu i z pevnej linky sa bude pokladať za "normálnu súčasť" všetkých portálov. To je však dlhodobá predpoveď a mobilný internet musí prejsť ešte dlhým vývojom.
Ďalšou predpoveďou je, že zvýšenie počtu užívateľov WAP spustí intenzívnejšie využívanie mobilných portálov. Hoci poskytovanie služieb WAP prinieslo vo všeobecnosti sklamanie, trendy naznačujú, že WAP stále môže v nasledujúcich rokoch ožiť a splniť trhové očakávania.
Rastúci počet mobilných užívateľov spôsobí častejšie používanie mobilných portálov a tiež potrebu širšej ponuky služieb a obsahu. Trh s mobilnými portálmi už vzlietol a má potenciál vyletieť veľmi vysoko, pretože rozširuje náš mobilný životný štýl a zodpovedá jeho požiadavkám.
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. december 2025 16:25