StoryEditor

TEST: Volvo XC70 D5

26.05.2003, 00:00
"My, Švédi, sme nanajvýš praktickí ľudia. Toto auto je zhmotnením našej praktickosti," povedal mi pred časom na prezentácii vtedy celkom nového Cross Country (XC) v rodnom Švédsku marketingový šéf značky. So zvedavosťou sme v Automedii prijali možnosť testovať Volvo XC70 s dieselovým motorom D5. Ten by mal praktickosť ešte umocniť.
Dalibor Klíma, snímky autor
POZÍCIA NA TRHU
Volvo vlani predalo na Slovensku 161 osobných automobilov. Určite je u nás potenciál pre túto značku väčší. Napokon, naznačuje to rok 2003: už za prvé štyri mesiace našlo u nás nového majiteľa 86 nových vozidiel. Nárast oproti vlaňajšku je teda evidentný.
KONKURENTI
Pohon všetkých štyroch kolies ponúka aj v kombi kabáte nejeden konkurent: Audi Allroad Quattro, BMW radu 5, Mercedes C -- T 4 matic, ale neobíďme ani Subaru Legacy Outback. Volvo XC 70 disponuje voči V70 aj vyššou svetlou výškou a niekoľkými užitočnými krytmi spodku vozidla. Pohon všetkých kolies ho síce nestavia do pozície plnokrvného tereniaka, no umožňuje mnohonásobne lepšiu priechodnosť na neupravených cestách i v teréne.
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Na prefinancovanie vozidla ponúka importér na Slovensku vlastný T.O.P. Leasing. Akceptuje tiež prednostne Tatra Leasing a C.A.C. Leasing. Ak však klient trvá na inom variante, dohoda je možná. Automobily Volvo nie sú u nás plničmi bazárov. Ich majitelia ich obvykle používajú dlho, čo svedčí o spoľahlivosti, predaj nebýva problémom aj bez využitia sprostredkovateľov.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Technika pohonu a nový dieselový motor -- na tieto technické skupiny sme sa v teste sústredili najviac. Krútiaci moment sa z motora uloženého vpredu naprieč prenáša cez 5-stupňový automat. Práca prevodovky sa adaptívne prispôsobuje štýlu jazdy vodiča. O jeho rozdelenie na všetky kolesá sa stará predovšetkým visko-spojka Haldex. Tá prenáša 5 -- 65 % hnacej sily aj na zadnú nápravu, v závislosti od toho, do akej miery (a či vôbec) majú predné kolesá tendenciu preklzovať. Systém ovládania preklzu TRACS a stabilizácie DSTC činnosť podporujú a "dolaďujú" prenos na jednotlivé kolesá. Ich spolupráca -- doplňme ešte ABS -- určite dala zabrať softvéristom programujúcim elektroniku vozidla. Všetko však nasvedčuje, že svoju úlohu zvládli bez chyby.
Nový dieselový motor je prvým vlastným značky Volvo. Päťvalec vychádza konštrukčne z benzínového päťvalca 2,4 l. Využíva techniku priameho vysokotlakového vstrekovania paliva Common Rail druhej generácie, medzi jeho prednosti patrí aj nízka úroveň exhalátov.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Vozidlo privíta vodiča typickou atmosférou značky: luxus, no nie okázalý, technická úroveň ponúka radosti z jej odhaľovania počas jazdy, jednoznačnosť ovládania a zrozumiteľnosť informácií bezchybná, miesta nadostač. Zvuk diesela je v tomto prostredí trocha nečakaný. Rozdiel sa takmer stiera počas jazdy. Predsa len možnosť priameho porovnania s benzínovým motorom v kombinácii s automatom drobnú rezervu v komforte naftového ukázala. Vodič v aute príjemne cíti vyššiu svetlú výšku a najmä pocit priechodnosti. Úprimne povedané, netýral som testované auto. Na spomínanej prezentácii sme mali možnosť vyskúšať XC v teréne -- strmých, klzkých, no nie bezodne blatových lesných cestách. Dokáže tam naozaj veľa, viac, ako požaduje aspoň trocha rozumný vodič. Testované vozidlo milo prekvapilo všestranným komfortom akustickým, teplotným a dokonca aj spotrebou. Je radosť zošliapnuť plynový pedál. 340 Nm krútiaceho momentu aj neľahké auto -- po akcii kick-downu prevodovky -- razantne pošle vpred... a dobre dimenzované kotúčové brzdy ho zasa spoľahlivo zastavia.
Vhod prídu technické detaily interiéru, najviditeľnejšia je mreža, oddeľujúca batožinový priestor od posádky: sklopením nahor "zmizne", no je kedykoľvek k dispozícii. Praktickosť Švédov...
HOSPODÁRNOSŤ
Začnime tým príjemnejším -- spotrebou: 140 km/h diaľnica 8,3 l/100 km, bežné cesty mimo mesto 7,2 l/100 km, mesto 8,7 l/100 km -- tak aspoň tvrdil palubný počítač. K plus bodom hospodárnosti možno tiež pripočítať trvanlivosť a spoľahlivosť Volva. Autá tejto triedy, navyše s pohonom všetkých kolies a výborne vybavené stoja kopu peňazí. Všade. U nás má testovaný automobil cenu 2 084 500 Sk, vrátane DPH.
BEZPEČNOSŤ
Volvo je už dlho synonymom bezpečnosti. Robustná stavba vozidla, airbagy a SIPS -- systém ochrany pred bočným nárazom -- dávajú dobré predpoklady na minimalizáciu následkov nehôd. Aby k nim došlo až keď niet iného riešenia, sa starajú dobré brzdy, stabilita, elektronické systémy a v neposlednom rade pohon všetkých kolies.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Volvo XC 70 D5 je moderný, praktický, bezpečný a relatívne hospodárny automobil. Ponúka mnoho šikovných technických riešení. Na vysokej úrovni je komfort jazdy a obsluhy. Upúta aj nevtieravým, no nadčasovo elegantným vzhľadom. Je dobrým variantom pre rozumne dobrodružné povahy v dobrej ekonomickej situácii, ktoré nepotrebujú vozidlom vyjadriť ambície stať sa pánom sveta.

Technické údaje:

Charakteristika
: 5-miestny automobil strednej triedy s motorom vpredu a pohonom všetkých kolies, 5-stupňová automatická prevodovka s možnosťou manuálnej voľby.
Zdvihový objem: 2 401 cm3
Max. výkon: 120 kW (163 k)/ 4 000 min-1
Max. krút. moment: 340 Nm / 1 750 min-1
Rozmery: 4 730 x 1 860 x 1 560 mm
Rázvor: 276 cm
Pohotovostná hmotnosť: 1 660 kg
Priemer otáčania: 11,9 m
Spotreba (EU): 8,5 l/100 km
Objem pal. nádrže: 68 l
Objem bat. priestoru: 485 -- 1 641 l
Max. rýchlosť: 195 km/h
Zrýchlenie 0 -- 100 km/h: 11,5 s
Cena: od 1 643 700 Sk
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. december 2025 22:01