Na Slovensku vlani predali 2 162 nových motocyklov, z toho najviac bolo značky Manet/Korado, ktoré vyrábajú v Považskej Bystrici. S predanými 636 kusmi dosiahli na slovenskom trhu podiel 29,4 %. Na českom trhu však predanými motocyklami zaznamenali viac ako dvojnásobok predaja (1 584) oproti predchádzajúcemu roku. V Česku je slovenská značka druhým najpredávanejším motocyklom. A to český trh motocyklov je náročnejší -- z hľadiska podstatne vyššej konkurencie i náročnosti zákazníka. Jediný zostávajúci výrobca motocyklov v SR, Manet, a. s., Považská Bystrica, ktorý začal výrobu mopedov Korádo v roku 1996, vyrobil vlani celkovo 3 336 motocyklov. "Výroba sa orientuje predovšetkým na export, kam smeruje 85 % produkcie," informoval nás Ing. Dušan Krajči, riaditeľ marketingu a stratégie Manetu. V Považskej Bystrici má výroba maloobjemových motocyklov dlhú tradíciu. Možno povedať, že po druhej svetovej vojne spopularizovala Považské strojárne, kde sa v rokoch 1947 -- 1951 vyrábali populárne "robotnícke" Manety 90. Neskôr, v rokoch 1955 -- 1990, to bola Jawa 50, potom Jawa 50 Mustang, ale aj skútre Manet (1958 -- 1969) a v rokoch 1970 -- 1982 známe Babetty. V roku 1982 ich výrobu presunuli do Kolárova a tam v roku 2000 zanikla, keď podnik skončil v konkurze.
Výroba mopedov Korádo, ktorých vývoj bol pripravený ešte pred rokom 1989, sa začala v roku 1996 s licenčným rakúskym motorom Puch (také sú aj v najpredávanejších skútroch na českom trhu, v indickej značke Hero) a v spolupráci s talianskym výrobcom Piaggiom, ktorý predal do Považskej Bystrice linky na výrobu motora Puch. Tak sa spojením slávneho motora a dobrej konštrukcie z domáceho vývoja podarilo znovu oživiť motocyklovú výrobu.
"Po zániku výroby Babetty v Kolárove v roku 2000 sa nám podarilo získať ich podiely predaja na slovenskom trhu a čiastočne sa nám to podarilo aj na iných trhoch," hovorí Dušan Krajči. "Výroba mopedov od roku 1999 postupne narastá a získava nove teritóriá na predaj. Je to spôsobené hlavne výmenou akcionárov a záujmom nových akcionárov o rozvoj motocyklovej výroby v Považskej Bystrici. Máme dostatočný výrobný potenciál a v spojení s kvalitou ľudskej práce to dáva tie najlepšie predpoklady na rozvoj -- ako automobilovej, tak aj motocyklovej výroby."
Motocykle kompletizuje v závode 70 pracovníkov, spoločnosť Manet vyrába tiež prevodovky a malé traktory, dáva prácu zhruba 280 ľuďom. Majoritným vlastníkom spoločnosti je a. s. HTC Holding, ktorý sa v uplynulom roku stala vlastníkom českého Zetoru. Podľa Krajčiho je však problémom motocyklovej výroby na Slovensku veľmi malý trh, ktorý nedokáže "uživiť" domáceho výrobcu, a preto musí takmer všetku produkciu smerovať na export. "Na rozdiel od auta, motocykel predáva predovšetkým dizajn. Módne motocyklové trendy sa menia veľmi rýchlo. Ak sa budeme stačiť prispôsobovať potrebám zahraničných trhov, ale hlavne vedieť predvídať smer rozvoja, má Slovensko šancu vrátiť sa aspoň čiastočne do niekdajších dôb slávy (Jawa, CZ, Manet ...)," myslí si donedávna generálny riaditeľ a predseda Predstavenstva akciovej spoločnosti Manet.
Mopedy Korado Manet sú v ponuke v cenách od 27 tisíc Sk v základnom vybavení. Považská Bystrica si chce prostredníctvom nich aspoň udržať 30-percentný podiel na slovenskom trhu. Výrobca verí, že okrem ceny a nízkej spotreby paliva (1,8 l/100 km) je moped Korádo obľúbený ako výhodná alternatívna náhrada za MHD hlavne pri doprave do zamestnania. "Prednosti nášho výrobku sú predovšetkým vo veľmi dobrej kvalite, v poruchovosti pod 1 %. Vlani to bolo iba 0,8 %. Na porovnanie: poruchovosť Babetty z Kolárova sa pohybovala okolo 9%," prezradil D. Krajči.
Manet už konečne plánuje sortiment výroby rozšíriť aj o úplne nový motocykel, no považuje ešte
za predčasné o ňom informovať verejnosť.
StoryEditor
