Úrad európskeho ombudsmana bol zriadený Maastrichtskou zmluvou. Európska únia má svojho ombusmana už od roku 1995. V súčasnosti ním je P. Nikiforos Diamandouros, ktorý bol popredným gréckym národným ombudsmanom. Európsky parlament ho zvolil do funkcie 15. januára 2003. Európsky ombudsman vydal pre občanov EÚ nový informačný leták. Vysvetľuje v ňom, čo európsky ombudsman môže urobiť pre občana, uvádza príklady sťažností, ktoré ombudsman riešil, leták odpovedá na otázku, akými sťažnosťami sa môže ombudsman zaoberať, aký výsledok možno očakávať.
Európsky ombudsman vyšetruje sťažnosti týkajúce sa nesprávneho konania inštitúcii a orgánov Európskej únie. Medzi tieto inštitúcie patrí napríklad Európska komisia, Rada Európskej únie a Európsky parlament. Mnoho sťažností podaných ombudsmanovi sa týka administratívnych prieťahov, nepriehľadnosti alebo zamietnutia prístupu k informáciám. Niektoré sa týkajú pracovných vzťahov medzi európskymi inštitúciami a ich zástupcami, prijímania pracovníkov a prebiehajúcich výberových konaní, v iných ide o zmluvné vzťahy medzi európskymi inštitúciami a súkromnými firmami.
Do jeho pôsobnosti nespadá iba Súdny dvor a súd prvého stupňa v prípadoch, keď vykonávajú svoju súdnu právomoc. Európsky ombudsman nemôže vyšetrovať sťažnosti proti štátnym, regionálnym alebo miestnym úradom, a to ani v prípade sťažností týkajúcich sa záležitostí Európskej únie. Ombudsman nie je odvolacím orgánom pre rozhodnutia, ktoré prijali súdy alebo ombudsmani jednotlivých štátov. Európsky ombudsman nemôže vyšetrovať sťažnosti proti podnikom alebo súkromným osobám. Ombudsman obvykle začne vyšetrovanie na základe sťažnosti, ale začať vyšetrovanie môže i z vlastnej iniciatívy.
Sťažnosť ombudsmanovi môže podať ktorýkoľvek občan únie alebo fyzická či právnická osoba, ktorá má bydlisko alebo sídlo v niektorom členskom štáte EÚ. Formulár sťažnosti je k dispozícii v kancelárii ombudsmana a môžete si ho stiahnuť z jeho stránky http://www.euro-ombudsman.eu.int.
Ombudsman môže zainteresovanú inštitúciu požiadať, aby problém vyriešila. Ak pokus o zmier zlyhá, ombudsman môže vydať odporúčanie na riešenie prípadu. Ak inštitúcia jeho odporúčanie neprijme, môže podať Európskemu parlamentu zvláštnu správu.
Prierez činnosti európskeho ombudsmana v roku 2003 obsahuje Deviata výročná správa určená Európskemu parlamentu. Celkovo bolo v roku 2003 podaných 2 463 sťažností, čo v porovnaní s rokom 2002 predstavuje 10-percentné zvýšenie. Asi v 70 % prípadov ombudsman poskytol sťažovateľovi pomoc tým, že
začal vyšetrovanie prípadu alebo prípad postúpil kompetentnému orgánu, alebo poskytol radu, na koho sa treba obrátiť, aby bol problém rýchlo a efektívne vyriešený. Vlani bolo začatých 253 nových vyšetrovaní. Ombudsman po skončení vyšetrovania vydal rozhodnutia uzatvárajúce 180 prípadov sťažností. V 48 prípadoch sa vyšetrovanie ombudsmana skončilo tak, že inštitúcia vyriešila prípad na plnú spokojnosť sťažovateľa. Napríklad na základe sťažnosti podanej ombudsmanovi v mene Štokholmskej univerzity uskutočnila komisia poslednú dlžnú platbu za výskumný projekt, ospravedlnila sa za spôsobené omeškanie a súhlasila so zaplatením úrokov z omeškania. Ombudsman môže využiť možnosť mediácie, ktorá môže vyústiť do rozhodnutia prijateľného pre obidve strany. V priebehu roka 2003 boli štyri prípady vybavené priateľským riešením. Ak nie je možné dosiahnuť priateľské zmierenie, ombudsman uzavrie prípad kritickou poznámkou alebo predloží návrh odporúčania. Kritická poznámka sa používa v prípade, ak nesprávny úradný postup nemá všeobecné dôsledky, príslušná inštitúcia nie je schopná ich odstrániť a následný zásah ombudsmana nie je nevyhnutný. Počas roka bolo urobených dvadsať kritických poznámok. Napríklad ombudsman kritizoval Európsky parlament pre porušenie povinnosti ústretovosti vo vzťahu k verejnosti. Kritika sa týkala e-mailu, v ktorom bola odpoveď na otázky súvisiace s vyhlasovaním verejných súťaží. Sťažovateľ uviedol, že e-mail bol napísaný neprimeraným spôsobom a vytvoril dojem arogantného správania sa. Ak ombudsman zistí nesprávny úradný postup so všeobecnými následkami alebo ak ešte existuje možnosť odstránenia nesprávneho úradného postupu inštitúciou, vypracuje ombudsman návrh odporúčania. Do troch mesiacov je inštitúcia, ktorej sa to týka, povinná zaslať ombudsmanovi podrobné stanovisko. V roku 2003 bolo urobených deväť nových návrhov odporúčaní. Príslušné inštitúcie akceptovali tri návrhy odporúčaní. Napríklad sťažovateľka neuspela v písomnom teste výberového konania organizovaného radou. Po tom, ako jej rada odmietla umožniť prístup k vyhodnotenému testu, obrátila sa na ombudsmana. Po preskúmaní prípadu vypracoval ombudsman návrh odporúčania v prospech umožnenia prístupu k dokumentu, s ktorým rada súhlasila. Konanie rady bolo v súlade s konaním komisie a Európskeho parlamentu, ktoré v rokoch 1999 a 2000 súhlasili, že účastníkom výberových konaní umožnia prístup k vyhodnoteným testom. V priebehu roka boli úspešne ukončené dve vyšetrovania z vlastnej iniciatívy:
#149# Európsky úrad pre výber zamestnancov zmenil svoje rozhodnutie o vylúčení
cyperského občana z účasti na výberovom konaní v dôsledku technických problémov elektronického registračného systému.
#149# Komisia súhlasila s prijatím nového postupu, aby bolo možné rýchlo informovať
neúspešných účastníkov verejných súťaží o výsledkoch a stanoviť primeranú lehotu
pred podpísaním zmluvy. Účastníci verejných súťaží tak majú čas, aby sa informovali o dôvodoch rozhodnutia a podnikli právne kroky na jeho spochybnenie. V roku 2003 bolo otvorených päť vyšetrovaní z vlastnej iniciatívy.
Niekoľko prípadov, ktoré vyriešil ombudsman
Výbor pre spoluprácu miest dostal ústne ubezpečenie o tom, že jeho žiadosť, týkajúca sa financovania nemecko-švédskeho projektu spolupráce miest (town-twinning), bola prijatá, neskôr však vznikli problémy so zabezpečením financovania zo strany komisie. Európska komisia po kritike zo strany ombudsmana súhlasila s tým, že náklady uhradí.
Európsky parlament súhlasil s preradením niekoľkých portugalských činiteľov s účinnosťou od dátumu ich vymenovania na základe zistenia ombudsmana, že boli diskriminovaní. Ostatní kandidáti, ktorí absolvovali rovnaké prijímacie výberové konanie ako sťažovatelia, boli prijatí na vyššie miesta.
Statewatch, skupina so sídlom vo Veľkej Británii, ktorá monitoruje dodržiavanie občianskych slobôd v EÚ, získala po intervencii ombudsmana dokumenty od rady. Rada najskôr odmietla dokumenty vydať, ale vo svetle argumentov predložených ombudsmanom svoje pôvodné rozhodnutie prehodnotila.
Ako sa možno s ombudsmanom kontaktovať?
Európsky ombudsman
1, av. du Président Robert Schuman
B.P. 403
FR - 67001 Strasbourg Cedex
Tel: +33 (0)3 88 17 23 13
Fax: +33 (0)3 88 17 90 62
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
http://www.euro-ombudsman.eu.int
| Druh nesprávneho úradného postupu, na ktorý poukázal ombudsman (v %) | |
| Nesprávne právne posúdenie | 4,5 |
| Nesplnenie povinnosti | 4,5 |
| Zanedbanie povinnosti | 5 |
| Procedurálne pochybenie | 10 |
| Neodôvodnené prieťahy v konaní | 10 |
| Iné druhy nesprávneho úradného postupu | 11 |
| Diskriminácia | 12 |
| Nespravodlivosť, zneužitie právomoci | 15 |
| Nedostatočné poskytnutie informácií | 28 |
| Neposkytnutie informácií, nediostatočná | |
| Transparentnosť | |
| Zdroj:Výročná správa ombudsmana 2003 | |
