Ľahká terénna Toyota RAV4 druhej generácie sa predstavila verejnosti pred dvoma rokmi a nadviazala na úspechy svojej predchodkyne. Novinkou bol okrem čerstvého vzhľadu aj benzínový motor s objemom 1,8 litra, ktorý dopĺňal silnejší dvojliter. V týchto dňoch prichádza na naše cesty "ravka" s ďalším novým agregátom -- úsporným dvojlitrovým turbodieselom so vstrekovaním common-rail, označovaným pri Toyote skratkou D-4D.
POZÍCIA NA TRHU
Značka Toyota na slovenskom trhu profituje z ponuky, v ktorej nedominujú iba terénne autá. V celoročnom rebríčku predaja podľa značiek je Toyota v kategórii osobných automobilov na 10. mieste (zdroj: Združenie automobilového priemyslu SR) a v mixe osobných a malých nákladných automobilov tesne pod 10. priečkou. Za 8 mesiacov tohto roka predala Toyota na Slovensku 1 042 osobných a malých nákladných automobilov.
KONKURENTI
Toyota RAV4 je typickým zástupcom automobilov, ktoré môžu zísť z cesty iba do ľahkého terénu a väčšinou budú svoju kariéru tráviť na dobrých asfaltových uliciach. Jeho terénne schopnosti ho však radia do trhového segmentu G, do triedy terénnych automobilov, ktorá je aj na Slovensku čoraz populárnejšia. Za prvých 8. mesiacov sa v tejto triede predalo 1 454 automobilov a z toho bolo 195 Toyota RAV4. Ostatných konkurentov nájdeme v tabuľke.
Predaj G I. -- VIII. 2002
1. Mitsubishi Pajero*253
2. Toyota RAV 4*195
3. Toyota LandCruiser*154
4. Honda CR-V*144
5. Hyundai Santa Fe*136
6. Mercedes M*104
7. Suzuki Grand Vitara*64
8. Lada Niva*63
9. Suzuki Jimny*44
10. Nissan Terrano*39
11. Nissan X-Trail*36
Jeep Cherokee*36
12. BMW X5*35
13. Honda HR-V*29
Land Rover*29
14. Mazda Tribute*22
15. Nissan Patrol*20
16. Mercedes G*19
17. Hyundai Teracan*13
18. Lexus RX 300*10
19. Subaru Forester*7
20. Jeep Wrangler*2
Spolu:*1 454
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Toyota RAV4 s motorom 1,8 VVTi a trojdverovou karosériou sa dá kúpiť od 884 000 Sk. Najlacnejšia päťdverová "ravka" stojí 929 000 Sk a s moderným turbodieselovým common-railom sa dá kúpiť od 1 150 000 Sk (trojdverová). Autorizovaní predajcovia značky Toyota vedia okrem predaja za hotovosť ponúknuť aj moderný lízingový program. Opätovný predaj vozidiel značky Toyota nebol na našom trhu nikdy problém, treba však rátať so špecifickým postavením terénneho automobilu medzi ojazdenými vozidlami.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Napriek relatívne malej dĺžke ponúka "RAVka" dostatok miesta vpredu aj vzadu a dosť priestoru zostalo aj na batožinu. Na strechu sa dá v prípade potreby umiestniť nosič. Veľmi ľahké riadenie a presné dráhy radiacej páky sú pre Toyotu už charakteristické. V ľahkom terénnom vozidle neprekvapí ani komfortné pruženie s výraznejším náklonom v zákrute. Športový trojramenný volant dobre sedí v ruke a svetlé prístroje s výrazne v strede umiestneným otáčkomerom umocňujú športový dojem z vozidla. Ten podčiarkujú aj "hliníkové" obklady okolo autorádia, radiacej páky a na držadlách z vnútornej strany dverí. Nechýbajú praktické držiaky na poháre a veľká odkladacia schránka medzi prednými sedadlami či posuvné zadné sedadlá s možnosťou polohovania operadla. Elektricky ovládané predné okná a zrkadlá, rovnako ako mechanická klimatizácia sú súčasťou sériovej výbavy. Nový turbodiesel v Toyote RAV4 odhalíte na prvý pohľad podľa nasávacieho otvoru na prednej kapote. Prúdi ním vzduch k medzichladiču. RAV4 to dodalo agresívnejší vzhľad v štýle japonských rely-turbolimuzín. Tvar päťdverovej karosérie pôsobí príjemne z každého uhla pohľadu. Spredu zaujme masívny nárazník s integrovanými svetlami do hmly a smerovkami. Zboku si všimnete výrazné vypuklé blatníky a prelis karosérie prechádzajúci od predných svetlometov k spodnej hrane bočných skiel. Vzadu má RAV4 ako správny teréniak rezervu umiestnenú zvonka na piatych dverách.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Nový moderný turbodiesel 2,0 D-4D používa Toyota aj v limuzíne Avensis a vo vane Avensis Verso. Práve v RAV4 má azda najväčší význam kvôli stálemu pohonu 4x4, ktorý je náročnejší na spotrebu pohonných látok. Motor má výrazný ťah od 1 800 ot./min., keď dosahuje maximum krútiaceho momentu. Nad 4 000 ot./min. nemá význam motor vytáčať. Aj tak je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12 sekúnd nadpriemerné. Podľa zvuku síce vždy spoznáte, že sa veziete v dieselovom aute, ale v interiéri sa hlučnosť drží v norme -- aj na diaľnici. Náklony v zákrute sú daňou za dlhší zdvih tlmičov, veď s vozidlom sa nemusíte báť ani do stredne ťažkého terénu. Medzinápravový diferenciál s viskóznou spojkou pomáhal zdolávať aj relatívne ťažšie prekážky. Pretože na palube nenájdete redukčnú prevodovku, hranicou prejazdnosti sa stávajú iba veľmi prudké stúpania.
BEZPEČNOSŤ
RAV4 bola vybavená dvojicou predných airbagov a piatimi trojbodovými bezpečnostnými pásmi. Vpredu vozidlo spomaľujú mohutné 15" kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu nájdeme tiež kotúče. Na palube novej RAV4 je, samozrejme, aj systém ABS a EBD. Svoj význam má aj pohon 4x4, ktorý oceníte na šmykľavej vozovke.
Hospodárnosť
Našu cestu sme začali jazdou po diaľnici so zapnutou klimatizáciou a plne naloženým vozidlom. Po prvých dvesto kilometroch rýchlosťou 135 km/h sa spotreba zastavila na údaji 6,9 l/100 km. To bolo dobrým znamením úspornosti nového turbodiesela pod prednou kapotou. Počas jazdy mimomestskými komunikáciami sa napokon priemerná spotreba ustálila ešte o 2 dl nižšie. Aj tu však platí, že kto chce šetriť (na palive), musí najskôr zaplatiť (vyššiu cenu nového vozidla).
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Ľahká terénna Toyota RAV4 sa vďaka novému úspornému turbodieselu stala atraktívnejšou. Pre toho, kto najazdí za rok veľa kilometrov, sa môže stať vďaka výrazne hospodárnejšiemu motoru, aj napriek vyššej cene, zaujímavou.
Technické údaje:
Charakteristika: päťmiestna, päťdverová karoséria, stály pohon 4x4, päťstupňová manuálna prevodovka
Motor: radový vznetový štvorvalec prepĺňaný turbom, vstrekovanie common-rail, štyri ventily na valec, DOHC
Podvozok: samonosná karoséria, nezávislé pruženie McPherson vpredu, vzadu dvojité lichobežníkové s vlečným ramenom, kotúčové brzdy, vpredu chladené vzduchom, ABS, pneumatiky rozmeru 215/70 R16
Zdvihový objem: 1995 cm2
Max. výkon: 85 kW (116 k)/ 4000 min-1
Max. krút. mom.: 250 Nm/ 1800 min-1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,1 s
Max. rýchlosť: 170 km/h
Spotreba (mesto/mimo): 8,9/6,1 l/100 km
Rozmery (d x š x v): 425 x 173,5 x 171,5 cm
Objem batožinového priestoru: 400 l
Objem palivovej nádrže: 57 l
Pohotovostná hmotnosť: od 1 370 kg
Cena: od 1 190 000 Sk
StoryEditor
