StoryEditor

MMS: priateľ alebo nepriateľ pohyblivých sietí tretej generácie 3G

16.10.2002, 00:00

Zavedenie služieb multimediálnych správ MMS (Multimedia Messaging Services) do pohyblivých sietí 2,5G im umožňuje poskytovať významné dátové služby a to aj také, ktoré sa nachádzajú v ponuke koncovým používateľom v pohyblivých sieťach 3G. Znamená to, že sa tým potreba univerzálnych pohyblivých telekomunikačných sietí UMTS výrazne zníži? O tejto skutočnosti diskutujú výrobcovia, analytici konzultačných firiem a prevádzkovatelia pohyblivých sietí.
Všetci sa domnievajú, že miliardy dolárov vynaložené na licencie a infraštruktúru pohyblivých sietí 3G neboli zbytočné. Všetky náklady spôsobujú veľké zadĺženie a preto, aby si výrobcovia a prevádzkovatelia pohyblivých sietí zachovali svoju tvár, je ich povinnosťou pokúsiť sa svoje investície vrátiť späť. Podľa názoru Patricka Lopeza, vedúceho produktového manažéra vo firme Logica by zavedenie služieb MMS mohlo znamenať, že sa týmto spôsobom dá vyriešiť táto požiadavka. Nie je to síce najvhodnejší scenár, ak vychádzame z predpokladu, že dátová služba MMS (považovaná za prirodzeného nástupcu služby SMS), bola pôvodne určená len pre pohyblivé siete 3G.
AKO ZAROBIŤ
"Prevádzkovatelia pohyblivých sietí, ktorí sa hneď na začiatku rozhodli prevádzkovať pohyblivé siete 3G nepochopili, čoho sú schopné pohyblivé siete 2,5G. Naviac, ak aplikácie a ich účel neboli nikdy známe", tvrdí Lopez." "Preto už čoskoro, väčšina z nich začne uvažovať o tom, či by nemohli začať zarábať peniaze pomocou služieb MMS, s ktorými sa pôvodne neuvažovalo v pohyblivej sieti 2,5G. Z hľadiska krátkodobého výhľadu to vyvolá domnienku, odsunúť dostupnosť pohyblivých sietí 3G."
P. Lopez sa tiež domnieva, že prevádzkovatelia pohyblivých sietí majú tendenciu okamžite využívať najnovšie technické prostriedky, čo pokladá za nerozumné, pretože prechodné obdobie na zavedenie nových technológií je obyčajne veľmi komplikované a vždy je nevyhnutné na jeho prekonanie dlhé časové obdobie. Napríklad prehliadač WAP nebol veľmi dlho úspešný, až kým neboli dostupné telefóny GSM s možnosťou prístupu na web a nedosiahlo sa lepšie spojenie a odolnosť počas spojenia. Až potom ho účastníci začali viac využívať a nakoniec sa dosiahli počiatočné predpokladané očakávania. "Myslím si, že sa prevádzkovatelia pohyblivých sietí môžu z toho poučiť a prežiť túto dobu až dovtedy, kým sa budú dať vhodne využívať možnosti pohyblivých sietí 3G," dodáva P. Lopez.
INÝ POHĽAD
Tento názor nezdieľa Dario Betti, analytik a telekomunikačný konzultant firmy Ovum, ktorá nedávno dokončila správu s názvom MMS a SMS: multimediálne stratégie pre pohyblivé správy. "Služby MMS v prostredí GPRS nedosiahnú úroveň služieb MMS v pohyblivej sieti 3G pretože, predtým neboli potrebné a služby MMS v prostredí UMTS ponúkajú viac možností." Vysvetľuje, že ďalšia kapacita, ktorú začne poskytovať prevádzkovateľom pohyblivá sieť 3G umožní efektívnejší prenos väčšieho množstva prevádzky. "Už teraz môžeme pozorovať oneskorený príjem SMS, spôsobený veľkým objemom prevádzky. Služba MMS bude prevádzkovaná v obidvoch pohyblivých sieťach, ale nedôjde k vzájomnému ovplyvňovaniu. "
D. Betti však súhlasí s vyhlásením P. Lopeza, že prostredie GPRS je vhodný spôsob na postupné uvedenie služby MMS na trh pretože, pomôže znížiť riziko veľkého tresku, ktorý spôsobil pohromu pri zavádzaní technológie WAP.
Firma Ericsson však súhlasí s D. Bettim. "Je potrebné uvažovať s postupným zvyšovaním ponuky", povedal Jan Lindgren, viceprezident pre riešenie pohyblivého Internetu vo firme Ericsson. "Technológia GPRS pracuje spoľahlivo so službou MMS, ako náhle sa technické prostriedky rozšíria a stanú sa zložitejšími, nastane potreba definitívneho prechodu na sieť 3G za účelom poskytovania dodatočnej šírky pásma."
PROSTREDIE GPRS DOBRÝM TESTOM
J. Lindgren tiež súhlasí, že využívanie služby MMS v prostredí GPRS je výhodné aj pre pohyblivé siete 3G. "Najlepšia myšlienka aká mohla vzniknúť, služby MMS sú široko akceptovateľné a používané. Ak by sme mali viac aplikácií, s ktorými sa pôvodne uvažovalo v pohyblivých sieťach 3G, potom by sa mohla dosiahnuť dobrá šanca na odstránenie počiatočných detských problémov a prechod na novú technológiu by sa nemusel oneskoriť. Tiež si myslím, že by sme mali pokračovať a využiť všetky dnešné skúsenosti so službou SMS a potom ich použiť na upútanie a pritiahnutie nových účastníkov služby MMS."
Jon Earl, starší manažér skupiny komunikácií vo firme Vodafone, tiež podporuje túto myšlienku. "Licencie na pohyblivé siete 3G boli nevyhnutné. Ako globálny prevádzkovateľ pohyblivej siete potrebujeme v našej sieti ďalšiu kapacitu, pre niektoré dátové služby, ktoré sa chystáme poskytovať počas budúceho roka, ako aj z dlhodobého hľadiska."
POUČENIE ZO SKÚSENOSTÍ
Podľa vyjadrenia J. Lindgrena z firmy Ericsson, služby MMS v prostredí GPRS môžu pôsobiť ako úspešný indikátor a odrazový mostík pre aplikácie v pohyblivej sieti 3G. "Je to vynikajúca príležitosť na poučenie sa výrobcov technológií pre pohyblivé siete a je zaujímavé pozorovať, ako služby MMS symbolizujú zmenu chovania sa koncových používateľov. Pretože, oni musia úplne prijať nové dátové služby v pohyblivých sieťach. Prechod z pevnej k pohyblivej sieti bol veľký technický počin, ale nezmenil postoj používateľov siete." Priemysel už urobil prvý krok, ak uvážime, že sa vysiela celkovo každý deň 1 miliarda SMS.
J. Earl z firmy Vodafone hovorí, že prevádzkovatelia už vycítili veľký obchod prečo budú aplikácie služby MMS úspešné, a síce od svojej japonskej sesterskej spoločnosti J-Phone, ktorá už ponúka služby pohyblivých dát na domácom trhu. "Teraz už vieme, ktoré dátové služby účastníci požadujú a podľa toho môžeme pripraviť trh v Európe. Úspech J-Phone bol založený prevažne na jeho schopnosti ponúkať služby ako sha-mail (fotografie). Telefóny s touto službou používa dnes viac ako 4 milióny ľudí. J-Phone tiež prevádzkuje technické prostriedky na zasielanie účastníckych krátkych video blokov v trvaní približne 8 sekúnd a to je aplikácia, ktorú bude tiež umožňovať služba MMS."
Odhad výnosov
Služby multimediálnych správ sú ďalšou príležitosťou na masové nasadenie pohyblivých dátových služieb a po telefónnej službe bude predstavovať v poradí druhý zdroj výnosov. Vyžaduje si to určitý čas a vytrvalosť tých prevádzkovateľov pohyblivých sietí, ktorí budú tieto služby poskytovať. To sú hlavné závery zo správy s názvom MMS a SMS: multimediálna stratégia pre pohyblivé správy, vypracovanej telekomunikačnou konzultačnou firmou Ovum.
Ovum očakáva , že do konca roka 2007 celkové ročné výnosy zo služieb na základe MMS dosiahnu 31 miliárd USD (34 miliárd EUR) pre služby p2p (prenos správ medzi osobami) a 39 miliárd USD (43 miliárd EUR) pre služby m2p (prenos správ medzi zariadením a osobou). Základné aplikácie p2p prichádzajú so zvýšenou ponukou textových, fotografických a audio správ. m2p budú ponúkať hlavne služby na zábavu vo voľnom čase (ako pornografia a ukážky hudby). Konzultant uvádza, že tieto kategórie služieb sa budú poskytovať na základe predplatného, spoplatňovania správ a spoplatňovania za príslušný obsah.
V OČAKÁVANI RASTU
"Nebude to trvať dlho a z dlhodobého hľadiska to bude predstavovať celkový nárast, do doby ich skorého nasadenia v západnej Európe a niektorých oblastiach ďalekého Východu. Na zvýšenie výnosov bude potrebná určitý čas, je potrebné uvažovať, že pokrytie telefónmi pre túto službu je teraz nulové a bude trvať 18 až 24 mesiacov, kým sa dosiahne potrebné množstvo. Dúfame, že sa to podarí urýchliť ak prevádzkovatelia pohyblivých sietí budú telefóny dotovať," povedal Dario Betti, analytik firmy Ovum.
Konzultačná skupina uvádza výsledky svojho prieskumu, že účastníci sú ochotní zaplatiť za službu MMS viac ako za SMS. "Odhad skutočnej ceny za vyslanú správu MMS je približne 1,5 až 2,5 násobok ceny za odoslanie SMS, významný odhad sa pohybuje medzi 1 až 5 násobkom", dodal Betti. Ďalej skupina uvádza, že zatiaľ sa dosiahol nízky odhad ohľadne správneho spoplatňovania MMS. "Pretrváva možnosť použiť obidva spôsoby spoplatňovania: rovnaké spoplatňovanie pre všetky správy (ako sa používa pre SMS) alebo premenlivé spoplatňovanie založené na veľkosti/obsahu správy," povedal Betti. "Náš prieskum uvádza, že používateľ by dal prednosť spoplatňovaniu každej správy osobitne".
Podľa názoru Patricka Lopeza, vedúceho produktového manažéra firmy Logica, prevádzkovatelia pohyblivých sietí budú mať možnosť vybrať si z rôzneho spôsobu spoplatňovania, bez ohľadu na to, čo si o tom myslí používateľ. "Vzhľadom na skutočnosť, že prevádzkovateľ sa vždy snaží dosiahnuť maximálne výnosy za aplikácie, vyžaduje si to zavedenie pružnej tvorby cien. Znamená to, že cenu bude nutné určiť na základe veľkosti, priority a obsahu každej správy."
Tento názor podporuje tiež Jan Lindgren, viceprezident pre riešenie mobilného internetu vo firme Ericsson. "Musíme navrhnúť spôsob tvorby ceny pre rôzne typy obsahu, ktorý umožní prevádzkovateľom pohyblivých sietí dosiahnuť najväčší možný finančný zisk a bude ľahko zrozumiteľný pre koncového používateľa."
Prirodzený nástupca SMS ?
V priemyselných kruhoch zaoberajúcich sa výrobou technológií pohyblivých sietí začína prevládať názor, že služba MMS bude rovnako úspešná ako SMS. "Pre koncového používateľa to bude logický nástupca SMS. Očakáva, že to bude rovnaká služba, ale lepšia. Hoci MMS je nová služba, stále sa na autorizáciu správy bude používať SMS. To znamená, že aj keď podľa predstáv používateľa služba MMS nahradí SMS, SMS sa stále bude používať ako prostriedok na doručenie správ MMS (od stlačenia tlačidla WAP, na vyslanie upozorňovacej správy k telefónu používateľa a obsahuje dátový spoj do stránky WAP). Lopez konštatuje, že toto bude pretrvávať až do uvedenia protokolu IPv6 do úplnej prevádzky, čo sa reálne nedá dosiahnuť za ďalších 8 až 9 rokov a pokračuje. "Pre službu MMS je to tiež príležitosť, pretože SMS bola aplikácia, ktorá bola najúspešnejšia a výnosná v prostredí pohyblivých sietí 2G. Prevažná väčšina prevádzkovateľov pohyblivých sietí stále dúfa, že služba MMS sa vyvíja tak, aby sa stala hlavnou aplikáciou v prostredí 2,5G a 3G."
J. Lindgren z firmy Ericsson podporuje názor, že služba MMS bude úspešná, ale varuje priemyselné kruhy, aby to nepokladali za hotovú vec, špeciálne, ak sa rozpamätajú na všeobecné prekvapenie, ktoré nastalo až na základe úspechu SMS. Earl z firmy Vodafone hovorí, že spoločnosti s vlastným prieskumom trhu dostatočne presvedčivo uvádzajú, že ich zákazníci by veľmi uvítali službu ako je MMS. Hovorca firmy T-Mobile je viac optimistický, vzhľadom na veľké množstvo správ SMS vysielaných každý deň. "To nespôsobuje len veľký objem prenášaných dát ale, tiež viac hovorov ako následok týchto správ. Nemáme pochybnosti, že MMS bude veľmi výnosná služba a považujeme ju za prirodzený vývoj SMS."
hromadné nasadenie
MMS sa javí ako veľmi vhodná služba pre masové nasadenie a pravdepodobne prevezme taktovku od SMS pri zdokonaľovaní ponuky v dátových pohyblivých službách (je však potrebné poznamenať, že SMS má stále veľkú životnosť a svoje postavenie si udrží aj naďalej). Rozdielny pohľad nastane, ak začneme uvažovať či je služba MMS vhodná pre právnické osoby.
Podľa prieskumu Ovum bolo potvrdené a konštatuje sa, že aplikácie pre využívanie služby MMS právnickými osobami je ťažké predpovedať, najmä to aké výhody naviac by mali poskytovať služby MMS napríklad v službe e-mail. Postupne budú vyvinuté niektoré vhodné aplikácie (ako sú grafické informácie o rozdelení akcií v obchodoch s cennými papiermi), ale potrebná pozornosť na zvýšenie potenciálu služby MMS by sa mala venovať obchodníkom a prevádzkovateľom pohyblivých sietí. Jednako táto služba sa javí ako príležitosť pre hromadné nasadenie.
P. Lopez z firmy Logica zdôraznil, že služby MMS sa môžu ponúkať pre jednotlivcov aj právnické osoby. "Na začiatku je oveľa jednoduchšie podporovať služby pre hromadné nasadenie ako rozvíjať myšlienku, čo bude úspešnejšie vzhľadom na obsah a služby. Ale akonáhle sa rozšíri technológia a dosiahne sa dostatočné množstvo zariadení MMS na trhu, budeme poznať aplikácie a obsah vytvárajúci cieľový profesný segment a koľko peňazí sa z neho získa." P. Lopez použil príklad možností služby MMS ako veľmi užitočnú pomôcku pre architektov, ktorí budú môcť prijímať dokumenty, ktoré by im mohli veľmi pomôcť v ich práci. K tomuto návrhu sa prikláňa aj J. Earl z firmy Vodaphone. "Rozhodovanie na začiatku bude len na trhu pre jednotlivcov ale, my budeme sledovať aplikácie služieb MMS, ktoré budú mať podstatný význam pre podnikateľskú sféru."
Ale či tento sektor je cieľový alebo nie, Lindgren z firmy Ericsson sa domnieva, že významnejšie problémy služby MMS predstavuje práve teraz pre prevádzkovateľov pohyblivých sietí označenie služby. "Veľmi dôležité je že, sa začalo pracovať na súboroch MMS. Pretože je určité riziko vystaviť službu MMS mimo hru, nakoľko zatiaľ je to len skratka, ktorá zákazníkovi neposkytuje žiadnu predstavu. Je potrebné vytvoriť označenie služby tak, aby si používateľ mohol o nej, ľahko vytvoriť predstavu (napríklad obrázky alebo video sekvencia). Týmto spôsobom výroba môže znížiť riziko vytvárania rovnakých marketingových chýb, akých sa dopustila v prípade zavádzania prehliadača WAP."

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. december 2025 05:16