Rok 2003 priniesol podľa vašej správy pozitívne trendy vo viacerých indikátoroch sociálnej situácie. Ako sa vyvíja tento rok a čo nás čaká o rok?
- Nezamestnanosť u nás klesla v minulom roku vo všetkých krajoch, čo považujem za veľmi dôležité. Dobré je, že popri tom mierne klesli aj medziregionálne rozdiely v nezamestnanosti. Problémom by bolo, keby nezamestnanosť na východe Slovenska rástla a na západe sa znižovala a tak by sa vytvárali ďalšie rozdiely. Po prechodnom zvýšení nezamestnanosti na prelome rokov sa obnovuje pokles nezamestnanosti. Vzhľadom na viacero proti sebe pôsobiacich faktorov sa nedá očakávať taký razantný pokles ako v minulom roku. Z hľadiska dlhodobého vývoja ekonomiky vnímame tieto faktory pozitívne, z krátkodobého hľadiska pôsobia negatívne na vývoj nezamestnanosti. Naďalej pokračuje zvyšovanie zamestnanosti ako dôsledok ekonomického rastu, na druhej strane sa končí reštrukturalizácia kľúčových odvetví, príchodom zahraničných investorov sa odstraňuje prezamestnanosť, nakupujú sa nové technológie, zvyšuje sa produktivita.
Naše opatrenia majú aktivizovať časť ekonomicky neaktívnych ľudí. Pre nás je dôležitá miera zamestnanosti, rátame s čo najväčším počtom ľudí na trhu práce. Na rozdiel od okolitých krajín neskrývame ľudí do invalidity či predčasného dôchodku, rátame s nimi na trhu práce. Z celkového počtu vyradených evidovaných nezamestnaných takmer dve tretiny, 66 percent, smerovalo na trh práce. Jasný signál, že pracovné miesta vznikajú.
Rozdiely v sociálno-ekonomickej situácii regiónov sa podľa vás nezvyšujú. Znižujú sa teda?
- Závisí, na základe akého indikátora tieto rozdiely posudzujeme. Možno najjednoznačnejší signál vysiela ukazovateľ nezamestnanosti a počet poberateľov dávok v hmotnej núdzi - ako percento obyvateľstva daného regiónu. Keď si zoberieme mieru nezamestnanosti v okrese s najvyššou a najnižšou mierou, rozdiel medzi minimom a maximom sa znižuje, podobne je to aj pri pomere poberateľov dávok hmotnej núdze k obyvateľstvu. Minimálne počas posledných dvoch rokov sa regionálne rozdiely nezvýšili. Ak zoberieme HDP na obyvateľa ako indikátor životnej úrovne, rozdiel je hlavne medzi Bratislavou a zvyškom Slovenska. Štatistický úrad však nezverejňuje údaje o hladine a vývoji cien v regiónoch, čo porovnanie rozdielov v regiónoch skresľuje. Nevieme porovnávať mzdy, lebo mzdy v regiónoch sami osebe bez porovnania s cenami nič nehovoria. Podobne je to aj pri HDP, ak je rátané na základe priemerných cien, rozdiely sú tu nadhodnotené. Ak však porovnávame napríklad v Európe metropolitnú oblasť so zvyškom krajiny, napríklad Londýn a zvyšok krajiny, tie rozdiely na Slovensku nie sú extrémne.
s. 22
Vláda už prijalo viacero opatrení na odstránenie rozdielov medzi regiónmi. Smerujú do rozvoja infraštruktúry, podporujú mobilitu, sociálno-ekonomické programy a fiškálnu decentralizáciu. Ako hodnotíte ich efektivitu?
- Čo sa týka zamestnanosti, presunuli sme dôraz z neúčinných dotačných nástrojov na investície do rozvoja ľudského kapitálu. Prechádzame na nový systém organizovania rekvalifikácií, čo je v súlade s kritériami Európskeho sociálneho fondu. Verejnoprospešné práce neviedli k takému zníženiu nezamestnanosti a rozdielov v nezamestnanosti, ktoré by boli udržateľné. To však neznamená, že dotované zamestnávanie by sme mali zamietnuť ako celok. Kým verejnoprospešné práce znamenali dlhodobé a neefektívne a stopercentné dotovanie zamestnávania, nová politika zamestnávania smeruje ku krátkodobej a čiastočnej dotácii vytvárania pracovných miest. Je zameraná na dlhodobo nezamestnaných ľudí, ktorým hrozí definitívne vylúčenie z trhu práce. Ide o to, aby sa zamestnávateľ, ktorý sa rozhoduje medzi krátkodobým a dlhodobým zamestnaním uchádzača, rozhodol pre dlhodobé zamestnávanie, s tým, že dotácia, ktorá je len dočasná a znamená úhradu odvodov, sa mu znižuje. Veľký záujem je o príspevok samostatne zárobkovo činným osobám, ktorý má pomôcť nezamestnanému naštartovať činnosť, ktorá by ho uživila.
Kľúčovú úlohu pri stieraní rozdielov v životnej úrovni zohráva slabá mobilita pracovnej sily. Ako možno rozhýbať voľný pohyb osôb?
- Voľný pohyb je veľmi účinný a systematický nástroj na vyrovnávanie regionálnych rozdielov. Príslušný úrad práce môže poskytnúť príspevok na sťahovanie za prácou ako náhradu výdavkov súvisiacich so sťahovaním. Mobilitu pracovnej sily však negatívne ovplyvňuje nedostatok vhodných, nájomných bytov. Nájomné bývanie tvorí len okolo štyroch percent celkového bytového fondu. Preto sa snažíme vyvíjať na ministerstvo výstavby tlak, aby prostriedky, ktoré má k dispozícii na rozvoj bývania, čo je okolo 7 miliárd korún, prerozdeľovalo iným spôsobom a viacej podporovalo nájomné bývanie.
Upozorňujete na to, že diskusia by sa mala skôr zamerať na dynamiku vývoja v jednotlivých regiónoch. Skúsenosti z EÚ podľa vás varujú pred tým, ak sa v politike a opatreniach kladie prílišný dôraz na rozdiely v regiónoch. Podľa vás to môže nakoniec znamenať pokles dynamiky priaznivého vývoja a závislosť zaostalých regiónov na finančných transferoch.
- Regionálna politika sa dá robiť cez finančné transfery, druhou cestou je vytváranie priestoru pre lokálnu iniciatívu. Mám na mysli možnosti fiškálnej decentralizácie a spôsoby projektového financovania rozvoja. V tomto prípade výsledky závisia od aktivity regiónov a nie od štátneho prerozdeľovania zdrojov. Územným samosprávam na Slovensku budú pribúdať finančné nástroje, vzniká priestor na fiškálnu lokálnu politiku. Významným príkladom neefektivity transferov je južné Taliansko, kde sa v posledných desaťročiach uskutočnilo veľa plánov na pozdvihnutie tohto regiónu. Napriek tomu v súčasnosti patrí v EÚ medzi najchudobnejšie regióny. Finančné transfery totiž nezaložili trvalý rozvojový impulz. Vznikli tu "katedrály v púšti", továrne uprostred ničoho, pričom sa na ne nenaviazali dodávatelia, ktorí by rozhýbali ekonomický rozvoj. Jediným malým efektom je lokálne pozdvihnutie zamestnanosti. Takýmito transfermi sa pestuje závislosť regiónu od ďalších centrálnych finančných transferov.
Akou cestou sa vyberáme na Slovensku pri stieraní regionálnych rozdielov?
- Opatrenia sú vyvážené, sú medzi nimi transfery do budovania infraštruktúry, ktorá zakladá dlhodobé efekty a zároveň vláda realizuje opatrenia, ktoré stimulujú lokálnu iniciatívu. Príchodom investorov sa budú vytvárať uzly rozvoja, na ne budú prirodzene nadväzovať ďalšie a ďalšie regióny. Severozápad Slovenska a Považie má v súčasnosti veľký potenciál na to, že v priebehu niekoľkých rokov tu významné sociálne problémy nebudú, rozvojové impulzy sa budú presúvať na východ Slovenska. Katalyzátorom rozvoja môžu byť práve rozbiehajúce sa infraštrukturálne projekty.
-
