StoryEditor

TEST: Lexus RX 300

16.12.2001, 23:00

Sú terénne autá, ktoré sa do ozajstného terénu nikdy ani len nepozrú. Aj keď by určite mohli. Veď ničiť si terénne auto, plné luxusu a elegancie, ktorého cena sa začína od hranice 2,1 milióna Sk, skutočným terénnym dobrodružstvom by bolo "nevhodné". Mierna irónia, ktorá zaznieva z týchto riadkov, signalizuje iba jediné: hoci japonskí technici určite "urobili" automobil, ktorý má všetky predpoklady na jazdu v teréne, jeho majiteľovi bude veľakrát stačiť vedomie, že by to jeho auto mohlo... Testovali sme luxusný tereniak Lexus RX 300.

POZÍCIA NA TRHU
Japonská značka Lexus je luxusnou divíziou značky Toyota. V segmente E nie je až taká veľká tlačenica -- za 11 mesiacov sa na Slovensku predalo 1 446 vozidiel značky Toyota (10. miesto v celoročnom rebríčku predaja) -- z toho 20 kusov Lexus RX 300. To je druhá priečka v segmente po type Mercedes-Benz S.

KONKURENTI
Medzi najväčších konkurentov v triede luxusných automobilov patrí už spomínaný Mercedes-Benz S, ale aj BMW 7, Audi A8 či Chrysler 300 M.

FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Luxusný tereniak Lexus RX 300 sa na našom trhu predáva za 2 130 000 Sk. Autorizovaní obchodníci značky Toyota ponúkajú aj financovanie cez lízing. Opätovný predaj automobilov v tejto triede nie je ľahký a treba rátať s relatívne veľkým rozdielom medzi cenou nového a ojazdeného auta.

TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Čo sa týka dizajnu -- tvorcovia RX300 zobrali štipku robustnosti Mercedesu ML, kvapku jazdných vlastností BMW X5, za pol lyžičky esencie Audi. Možno to ešte trochu dochutili opojnosťou Rolls Royce a hodili do mixéra. No a túto dobre voňajúcu zmes začali nalievať do pripravených, na autosalónoch predhriatych foriem a začali piecť. Výslednú pochúťku začali servírovať ľuďom prejedeným všetkými už spomenutými značkami. Nazvať RX300 čistokrvným off-roadom je trochu prehnané, preto aj samotný Lexus používa skôr označenie Sport Activity Vehicle, teda automobil na voľný čas a šport. Už na prvý pohľad samotná karoséria naznačuje, že toto auto má oveľa bližšie k jeho luxusným osobným predchodcom ako k autám určeným do terénu. Dizajn exteriéru to len dokazuje. Elegantné tvary nie sú rušené doplnkami, ktoré majú poukazovať na príslušnosť k off-roadom, ako stúpačky na prahoch dverí, chrómový náznak ochrany podvozku a´la Audi Allroad, alebo dokonca rezerva na zadných piatych dverách. RX300 si vystačí s mohutnými nárazníkmi, ktoré cez vytiahnuté blatníky nadväzujú na klasicky zvýšenú ochranu bočných dverí. Predná maska je síce mohutnejšia, ale na elegancii nič nestráca. Interiér dýcha luxusom -- čierna koža v kombinácii s tmavým drevom nemá nič spoločné so striedmosťou typickou pre off-roady. Stredovej konzole dominuje hore umiestnený veľký dotykový farebný displej, ktorý zobrazuje údaje od informácií palubného počítača, cez ovládanie rádia a klimatizácie až po navigačný systém. Voliaca páka automatickej štvorstupňovej prevodovky je umiestnená vo vysunutej stredovej konzole, takže Lexusu chýba tradičný stredový tunel. Ten je nahradený mohutnou odkladacou skrinkou. Ručnú brzdu tiež nenájdete na tradičnom mieste, ale ako pedál pre ľavú nohu. Prístrojovka plynulo prechádza do bočných dverí, celý interiér pôsobí veľmi kvalitným, dizajnérsky prepracovaným dojmom. Dostatok miesta je, pochopiteľne, aj na zadných sedadlách a v batožinovom priestore. V základnej výbave je, ako pri vozidlách Lexus zvyčajne, takmer všetko. Automatická klimatizácia, všemožné elektrické ovládanie okien aj sedadiel a výkonná audiosústava.

JAZDNÉ VLASTNOSTI
Drevený volant umožňuje ovládať skvelé jazdné vlastnosti auta. Žiadne zbytočné nakláňanie či príliš tvrdé nárazy v ňom určite nepocítite. Jednoducho skvelé ovládanie 3-litrového motora s výkonom 148 kW pri 5 600 otáčkach. No a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy naozaj nie sú údaje terénneho automobilu. Aj jazdné vlastnosti tohto auta sa hodia skôr do mesta a na diaľnicu ako do terénu. Permanentný pohon všetkých štyroch kolies a nezávislé zavesenie kolies prispieva naozaj viac k bezpečnej jazde napríklad na zimnú lyžovačku do hôr.
Motor V6 je tichý aj na diaľnici, radenie prevodových stupňov funguje perfektne a bez trhania. Lexus RX300 je takmer dokonalým spojením vlastností rýchleho cestného vozidla a výhod tereniakov -- lepšej priechodnosti terénom a prehľadnosti o situácii na ceste -- vďaka vyššiemu posedu za volantom.

BEZPEČNOSŤ
Lexus má všetky bezpečnostné vymoženosti luxusných automobilov. Brzdy sú vynikajúce a navyše im asistujú systémy ako EBD pre optimálne rozloženie tlaku, BA brzdný asistent vyhodnotí pri prudkom stlačení brzdného pedálu núdzovú situáciu a skráti brzdnú dráhu, TRC kontrolu trakcie, VSC stabilizačný systém, ktorý v súčinnosti motoru z brzdami vás udrží na ceste, keď to "prepálite" do zákruty.

HOSPODÁRNOSŤ
Naša spotreba okolo 13 l je daňou za športovú jazdu s permanentným pohonom 4 x 4. Odmenou je však pohodlná a bezpečná jazda na každom povrchu a v každom teréne.

ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Luxusný soft-tereniak Lexus RX300 je plnohodnotným konkurentom takým stáliciam, ako je Mercedes-Benz ML alebo Audi Allroad. Vyrovná sa im výkonom, estetikou, ale aj cenou. Pretože značka Lexus patrí k Toyote, aj spoľahlivosť a kvalita určite nebudú druhoradé, skôr naopak.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. december 2025 17:33