StoryEditor

Ovplyvní vojna s Irakom vzdelávanie?

19.02.2003, 23:00

So zlou ekonomickou situáciou a otáznikom visiacim nad vojnou USA s Irakom sú niektoré spoločnosti nútené znižovať časť rozpočtu určeného na školenia a odborné tréningy svojich zamestnancov. "Odbilo inštitúciám zaoberajúcim sa vzdelávaním vrcholného manažmentu?" pýtajú sa mnohí odborníci.

Zaujímavosťou je, že niektoré predmety, ako napríklad e-commerce alebo informačné technológie, naozaj zaznamenali pokles v záujme. Niektoré spoločnosti si radšej vytvoria vlastné edukatívne programy než by mali podpísať kontrakt s primeranou vzdelávacou inštitúciou. Viceprezident konzultačnej firmy v Londýne Michael Ditchkofsky si myslí, že napriek dnešnej situácii sa vrcholový manažment bude mať záujem učiť i naďalej: "Vo všeobecnosti je vyučovanie manažmentu odolné proti recesii. Čo sa však mení je fakt, kto zaň bude platiť." Podľa jeho názoru bude vyšší manažment aj naďalej ovládať páky, ktorými presvedčí spoločnosti, aby im školenia sponzorovali. Nižší manažment bude však musieť siahnuť aj do vlastného vrecka.

Prísnejšie odôvodnenie
V každom prípade nastáva čas, keď kvôli nízkym rozpočtom bude musieť manažment na všetkých úrovniach jasne odôvodniť cieľ a potrebu svojho doplnkového vzdelávania. Nezanedbateľným faktom však ostáva, že pokiaľ chcú byť spoločnosti naďalej na vrchole, tejto otázke sa musia venovať napriek súčasným ekonomickým tlakom a politickej situácii. Keď Jacques Chirac kritizoval koncom januára Georgea Busha, americká spoločnosť Dorel, ktorá sa špecializuje na detské postieľky a domáci nábytok, oznámila akvizíciu s francúzskou spoločnosťou Ampa Group. Tlačová správa pritom nehovorila o tom, či francúzski zamestnanci budú diskutovať o politike so svojimi novými spolupracovníkmi...

Snaha vysokých škôl
Michael Ditchkofsky verí, že vojna s Irakom neovplyvní dopyt po medzinárodnom vzdelávaní. Väčšina jeho klientov sa zaujíma skôr o Áziu a Latinskú Ameriku než o Blízky východ. Navyše veľké množstvo vzdelávacích programov sa zaoberá strategickými otázkami. Len málo z nich študuje napríklad problém, čo mala Coca-Cola spraviť, keď ju zákazníci v arabských štátoch začali bojkotovať ako symbol USA. Vtedy si spoločnosti mohli uvedomiť, že ich reputácia i krajina pôvodu sú tesne prepletené. Aj vysoké školy sa snažia kombinovať domácu skúsenosť s medzinárodnými vedomosťami. "Musíte budovať globálnu kapacitu, pretože aj klienti sa stávajú globálnymi," hovorí prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Duke Corporate Education Blair Sheppard. Navyše forma exekutívneho vzdelávania sa začína meniť -- odkláňajúc sa od týždenných intenzívnych seminárov ku kratším školeniam alebo MBA programom vyučovaným raz za týždeň. Veľký význam zaznamenáva aj on-line vyučovanie, ktoré zabezpečuje udržanie kroku s rýchlym vzdelávaním v oblasti finančníctva a manažmentu. A keby sa ekonomická situácia začala zlepšovať, naďalej platí, že aj výkonný manažment môže opäť smelšie plánovať do budúcnosti. Mnohí z nich ľahšie vyberú program dávno pred tým ako ich vlastná spoločnosť začne ambicióznu expanziu alebo akvizíciu s inou spoločnosťou.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 09:56