StoryEditor

Cesty budú pre samosprávy problémom

15.08.2003, 00:00

Košický samosprávny (KSK) kraj nesúhlasí s navrhovanou formou transformácie cestného hospodárstva, podľa ktorej by od 1. januára 2004 v zmysle kompetenčného zákona prešli cesty II. a III. triedy pod správu regionálnych samospráv. Predseda KSK Rudolf Bauer vytýka autorom návrhu z rezortu dopravy zámer rozdeliť celistvosť Slovenskej správy ciest a jej strediská údržby a opravy ciest. Pod správou štátu by totiž mali zostať len strediská pre cesty I. triedy. Košický vyšší územný celok navrhoval vznik ôsmich akciových spoločností so 100-percentnou účasťou štátu podľa územného rozdelenia Slovenska, ktoré by štát po zmene správcovstva cestných komunikácií bezodplatne previedol na krajské samosprávy podľa podielu ciest jednotlivých kategórií v kraji.
Košická regionálna samospráva tiež nesúhlasí s tou časťou návrhu novelizovaného zákona o pozemných komunikáciách, známeho ako cestný zákon, podľa ktorej by sa krajské samosprávy mali starať o údržby ciest I. triedy v prípade, ak o to kraje požiada štát. "Podľa tohto návrhu by samosprávne kraje brali na seba zodpovednosť za škody voči užívateľom štátnych ciest I. triedy. Voči takému zneniu zákona máme výhrady a považujeme ho za nesystémový," povedal Bauer.
Za ďalší vážnym problém považuje KSK nevyrovnané pozemky pod cestami "V našom kraji je takýchto pozemkov asi 90 %. Nemôžeme prebrať cesty, pod ktorými je nezdokladovateľný majetok," zdôraznil predseda KSK. Upozornil aj na to, že podľa zákona o majetku samosprávnych krajov môže samosprávny kraj nadobudnúť majetok štátu vtedy, ak výška záväzkov spojených s týmto majetkom neprevyšuje jeho hodnotu. "V prípade ciest II. a III. triedy to znamená, že musíme mať v delimitačnom protokole vyčíslenú hodnotu nevyrovnaného majetku pod cestami, aby sme ju vedeli porovnať s hodnotou ciest. Väčšina z týchto ciest bola postavená pred 30 rokmi, ich hodnota sa neodpisovala a podľa nás je ich reálna hodnota veľmi nízka," povedal Rudolf Bauer a podčiarkol, že otázku tohto majetku treba jednoznačne vyriešiť ešte pred delimitáciou ciest. V KSK je 560 km ciest II. triedy, 1 385 km ciest II. triedy a 658 mostov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. december 2025 17:00