StoryEditor

Storno cesty na poslednú chvíľu je drahé

22.07.2003, 00:00

Pri kúpe dovolenky by človek nemal zabudnúť preštudovať si podmienky v zmluve, ktorú s cestovnou kanceláriou uzatvára. Dôležité môžu byť všetky detaily, ako aj, napríklad, storno poplatky v prípade, ak by na dovolenku v poslednej chvíli nemohol odcestovať.
Právom klienta je kedykoľvek pred začatím zájazdu zrušiť pobyt. V tom prípade však musí počítať so stornovacími poplatkami.
"Poplatky za storno dovolenky závisia od konkrétnych podmienok jednotlivých cestovných kancelárií. Ich výška je zväčša závislá od časového rozpätia medzi stornom a nástupom na zájazd," uviedla Elena Gustafíkova z Koala Tours.
Storno poplatky sa v jednotlivých cestovných kanceláriách pohybujú od 10 do 100 percent z ceny zájazdu. O všetky celú platbu môže prísť klient, ktorý sa rozhodne odvolať cestu dva až šesť dní pred dovolenkou. Stornovacie poplatky sa týkajú každej osoby. Kancelárie majú rôzne pravidlá, platí však, že pri určovaní počtu dní pri výpočte stornovacích poplatkov sa započítava aj deň, keď bolo kancelárii oznámené odstúpenie od zmluvy. Zrušenie pritom musí zákazník oznámiť písomne.
"Platenie stornovacích poplatkov si klienti veľmi často nesprávne vysvetľujú ako ľahký zárobok cestovných kancelárií. Je to mylná predstava," uviedla riaditeľka marketingu cestovnej kancelárie Satur Mária Gallová. Účtovanie storna je podľa nej bežnou obchodnou praxou, prostredníctvom ktorej sa obchodní partneri cestoviek - ubytovacie zariadenia, dopravcovia a podobne, chránia pred zrušením objednávok v krátkom čase pred začatím poskytovania služieb. "V prípade zrušenia zájazdu sú stornovacie poplatky, ktoré nám zaúčtujú naši partneri, len premietnuté do našich poplatkov za odvolanie dovolenky," dodala Gallová.
"Všeobecne platí, že klient pri kúpe dovolenky uhradí 50 percent zájazdu. Zvyšok 30 dní pred odchodom. Napriek tomu cestovná kancelária vopred hradí ubytovanie, ako aj preddavky za dopravu, a to často v plnej výške, aby mohla stopercentne garantovať zájazd," dodáva Gustafíkova. Ak klient zruší zájazd mesiac pred odchodom, je pravdepodobné, že cestovná kancelária ho predá len s takzvanou last minute zľavou.
Tieto pravidlá platia aj v prípade, že si chce klient zmeniť, napríklad, len termín zájazdu alebo destináciu. Aj v tomto prípade musí klient zaplatiť stornovacie poplatky. V prípade storna jednej osoby, napríklad v dvojlôžkovej izbe, musí osoba, ktorá na dovolenku pocestuje, doplatiť príplatok za jednolôžkovú izbu. Podobne je to aj pri obsadzovaní ubytovania, ktorého cena je kalkulovaná na pevne stanovený počet osôb.

Poplatky za zrušenie dovolenky v niektorých cestovných kanceláriach

Počet dní pred nástupom na zájazd

Storno poplatok

Počet dní pred nástupom na zájazd

Storno poplatok

CK Hydrotour

CK Satur

do 35 dní

500 Sk

do 46 dní

500*

od 35 do 21 dní

30%

45 - 29 dní

25%

od 20 do 14 dní

50%

28 - 15 dní

50%

od 13 do 6 dní

80%

14 - 6 dní

75%

5 dní a menej

100%

5 dní a menej

100%

CK Kartagotours

CK Koala Tours

do 60 dní

1 000 Sk

do 45 dní

500 Sk

od 59 do 30 dní

30%

44 - 31 dní

30%

od 29 do 21 dní

50%

30 - 22 dní

50%

od 20 do 15 dní

70%

21 - 15 dní

75%

od 14 do 7dní

80%

14 - 6 dní

90%

od 6 do 3 dní

90%

5 dní a menej

100%

2 dni a menej

100%

 

 

Zdroj: Internetové stránky CK, jednotlivé CK

*Poplatok za zahraničné pobyty. Za pobyt na Slovensku základný storno poplatok 200 Sk

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. júl 2024 02:37