StoryEditor

TEST: Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace/Modutop

27.01.2002, 23:00

Citroën Berlingo je druhým najpredávanejším úžitkovým automobilom na slovenskom trhu za minulý rok. Modelový rad Berlingo však ponúka aj cestovné verzie, ktoré nič nestrácajú z predností typu Berlingo priestoru, univerzálnosti a variability. Ľahkým sklopením a vybraním sedadiel sa dá aj "osobné" Berlingo zmeniť takmer na nákladné. Novinkou je špeciálna presklená strecha Modutop, ktorá ponúka pestré a dobre vymyslené odkladacie priestory, rozvod klimatizácie, strešný nosič a 12-voltové elektrické zásuvky na pripojenie hracích konzol alebo prenosných počítačov. Testovali sme Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace/Modutop.
POZÍCIA NA TRHU
Značka Citroën predala za minulý rok na slovenskom trhu podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR) 3 107 osobných a malých nákladných automobilov, čo je 6. priečka v celoročnom rebríčku. Ak sa pozrieme na štatistiku predaja malých nákladných automobilov, tam je Citroën na 1. mieste a práve modelový rad Berlingo sa podpísal s predajom 759 kusov najviac na tomto výsledku. V triede N1a (do 2,0 tony) ho predbehla iba Škoda PickUp (764 kusov). "Osobné" modely typu Berlingo súťažia s konkurenciou v nižšej strednej triede, kde určite nepatria medzi najpredávanejšie typy. V trhovom segmente C je však veľká tlačenica klasických sedanov či hatchbackov a automobil, ktorý má mnohé vlastnosti veľkopriestorovej limuzíny či vozidla pre voľný čas, je v tomto trhovom segmente skôr "exotom".
KONKURENTI
Medzi najväčších konkurentov v triede C patria podobné univerzálne kreácie iných značiek. Určite sem môžeme zarátať napríklad Fiat Multipla a Fiat Dobló, Nissan Almera Tino, sesterský typ Peugeot Partner či Renault Kangoo. Porovnanie predaja týchto univerzálnych typov zo segmentu C za minulý rok nájdete v tabuľke.
1. Renault Kangoo*348
2. Fiat Multipla/Dobló*108
3. Citroën Berlingo*57
4. Nissan Almera Tino*39
5. Peugeot Partner*28
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Cestovná verzia typu Citroën Berlingo s motorom 1,4i sa dá na slovenskom trhu kúpiť už od 456 945 Sk. Základná verzia s motorom 1,6i sa predáva od 515 370 Sk a cena testovaného modelu je 707 870 Sk. Autorizovaní obchodníci značky Citroën ponúkajú koncernový lízing, ale vedia akceptovať aj lízingovú spoločnosť, ktorú si vyberie zákazník. Predaj ojazdených automobilov značky Citroën nie je problémom.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Modelový rad Citroën Berlingo zaujal odborníkov aj motoristov už pri svojej premiére v roku 1996 najmä svojou schopnosťou rôznych premien. Môže byť nenáročným a usilovným robotníkom vo verzii malej dodávky, môže byť základom pre rôzne špeciálne úžitkové verzie, od pojazdnej dielne až po auto pre postihnutých, môže byť klasickou rodinnou limuzínou s obrovským batožinovým priestorom a vo verzii s multifunkčnou strechou Modutop je takmer luxusnou limuzínou, ktorá však nestráca svoje "zemité" prednosti -- vzadu posuvné dvere na oboch stranách, širokú ponuku rôznych doplnkových "packov" a najmä neprekonateľnú ponuku priestoru.
Dizajn jednotlivých častí karosérie je pritom vcelku konzervatívny. Prístrojová doska a "pracovisko" vodiča je do výšky očí klasické a robustné s množstvom odkladacích poličiek a dutín. Nad hlavou už začínajú možnosti multifunkčnej strechy, medzi ktoré patrí napríklad aj vyklápací box na CD. Druhý rad ponúka tri samostatné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy. Zadné posuvné dvere značia pohodlné parkovanie a nastupovanie. Batožinový priestor má rovné dno a zadné kolesá do neho zasahujú iba minimálne. Jeho objem 625 až 2800 litrov je parametrom malej dodávky. V strojovni pracuje benzínový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1,6 litra a technikou 16 ventilov. Má výkon 81 kW (110 koní), je pružný a dynamický. Napriek mohutnej karosérii je priemerná testovacia spotreba okolo 7,6 litra na 100 km veľmi prijateľná. Ani jazda so zapnutou klimatizáciou tento priemer závažne neovplyvnila. Dobre vyladený podvozok drží nakláňanie karosérie v zákrutách v rozumných medziach, nie je príliš mäkký a maximálny krútiaci moment 147 Nm pri 4 000 otáčkach za minútu ponúka dostatočnú rezervu pre predbiehanie a pre jazdu s plným nákladom.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Maximálna rýchlosť 172 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,2 sekundy sú charakteristiky, ktoré by od takého veľkého a robustného auta málokto čakal. Pri razantnejších prejazdoch zákrutami je Citroën Berlingo 1,6 16V mierne nedotáčavý, ale neskrýva žiadne nepríjemné prekvapenia. Malou nevýhodou je mierne nepresné radenie. Naopak, príjemne prekvapil dobre vyladený posilňovač riadenia s degresívnym účinkom. Bezpečné spomaľovanie mali na svedomí účinné predné kotúčové (s vnútorným chladením) a zadné bubnové brzdy so systémom ABS. Z priestoru pre pasažierov je vďaka bohatému preskleniu dobrý výhľad na všetky strany, zadné kolmé piate dvere batožinového priestoru sú výhodou pri cúvaní, keďže sa však otvárajú nahor a vytvárajú praktickú striešku pre nakladanie a vykladanie batožiny v nepriaznivom počasí, treba si od zadných prekážok zachovať určitý odstup.
BEZPEČNOSŤ
Citroën Berlingo má všetky moderné prvky pasívnej aj aktívnej bezpečnosti. Môžeme medzi ne zarátať napríklad airbag vodiča a za príplatok aj spolujazdca, bočné výstuže proti nárazom vo dverách, predné bezpečnostné pásy s predpínaním, zadné trojbodové bezpečnostné pásy a veľmi dobrú tuhosť karosérie.
HOSPODÁRNOSŤ
Hoci cena testovaného modelu nie je nízka, je model Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace/Modutop lahôdkou pre priaznivcov tohto modelového radu. Vysoká úžitková hodnota aj vo verziách s nižšou výbavou, a teda aj za "lepšiu" cenu, však naznačuje predajné úspechy tohto typu.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Citroën Berlingo si na našom trhu získal zaslúženú obľubu ako praktické a pritom elegantné auto pre rodinu a na aktívne využívanie voľného času. V úžitkových verziách je zasa výhodným partnerom pre malých a stredných podnikateľov, poslúži kuriérskym spoločnostiam a nestratí sa ani ako malá dodávka pre zásobovanie. Model Multispace s multifunkčnou strechou Modutop robí z Berlinga rodinný mikrovan, v ktorom sa vodič cíti ako v klasickom sedane, deti na zadných sedadlách majú bezpečné pohodlie, nemusia sa nudiť a do batožinového priestoru sa zmestí dovolenková výbava pre celú rodinu aj na tri týždne.

Charakteristika: samonosná dvojpriestorová päťdverová karoséria s bočnými posuvnými a so zadnými výklopnými dverami
Motor: benzínový vodou chladený radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč, 4 ventily na valec, päťstupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies
Podvozok: Vpredu nezávislé zavesenie na priečnych spodných ramenách, vzpery McPherson. Vzadu pozdĺžne ramená s torznou priečkou. Hrebeňové riadenie s posilňovačom.
Zdvihový objem: 1 567 cm3
Max. výkon: 81 kW (110 k)/ 5 750 min-1
Max. krút. mom.: 147 Nm/ 4 000 min-1
Max. rýchlosť: 172 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,4 s
Max. celková hmotnosť: 1 780 kg
Pohotovostná hmotnosť: 1 252 kg
Objem bat. priest.: 625 -- 2800 l
Objem pal. nádrže: 55 l
Priemerná spotreba: 7,4 l/ 100 km
Cena: 707 870 Sk

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. december 2025 14:43