Pri splácaní úveru, či už bankového alebo nebankového, sa klient spravidla zaväzuje na niekoľko mesiacov, niekedy aj rokov, uhrádzať pravidelnú splátku. Počas tohto obdobia však môže dôjsť k situáciám, pri ktorých bude dlžník chcieť splátkový kalendár upraviť. Či už tak, že splatí pôžičku jednorazovo alebo, naopak, požiada o zníženie uhrádzanej sumy. V oboch prípadoch by však mal počítať s poplatkami. Tie najmä v prípade bánk a ich spotrebných úverov nebývajú práve nízke. Medzi nebankovými firmami je situácia rôzna. "Ak zákazník Provident Financial splatí pôžičku predčasne, má právo na celkové zníženie nákladov na úver v zmysle zmluvy. To znamená, že takémuto klientovi na rozdiel od iných firiem určitú sumu vrátime," vysvetľuje Natália Hercegová, manažérka marketingu a komunikácie spoločnosti Provident Financial.
Žiadne dodatočné poplatky pri predčasnom, resp. jednorazovom splatení pôžičky si neuplatňuje ani spoločnosť GE Capital Multiservis.
Podmienky predčasného uhradenia úveru súvisia podľa Andrei Trebulovej z marketingu spoločnosti Cetelem Slovensko s charakterom produktu. Napríklad revolvingová Aura karta umožňuje platiť vyššiu ako minimálnu splátku bez obmedzenia. Pri klasickom úvere si však Cetelem Slovensko na základe zmluvy pri predčasnom splatení účtuje poplatok.
Spoločnosť Profireal si podľa jej zástupcu Radoslava Šišoláka uplatňuje za predčasné zrušenie zmluvy poplatok podľa interného vzorca. Jeho výšku však neuviedol.
Pri neschopnosti pôžičku splácať všetky bankové aj nebankové spoločnosti riešia klientovu situáciu individuálne. O finančných problémoch by však klient mal veriteľa čo najskôr informovať.
StoryEditor
