Má iba 32 rokov a vo vládnom kabinete je najmladší. Tvrdí, že od politiky nechce byť v žiadnom prípade závislý. Napriek tomu miesto na volebnej kandidátke SDKÚ očakáva. Do volieb ešte chce predstaviť budúcnosť armádneho dopravného letectva. Martin Fedor.
Ponuku na ministra ste dostali len krátko pred voľbami. Beriete to ako vstup do veľkej politiky?
- Pohybujem sa v politickom prostredí už desať rokov. Začínal som ešte u kresťanských demokratov. Stredopravá politická pozícia mi vyhovuje. O politiku sa zaujímam od malička. A či idem do veľkej politiky? To závisí od konzultácií, ktoré prebehnú v najbližších týždňoch.
Dal vám Mikuláš Dzurinda prísľub, že ak preberiete po Jurajovi Liškovi kreslo ministra, objavíte sa vysoko na volebnej kandidátke SDKÚ?
- Nie a nikdy som nad tým takto ani nerozmýšľal. Hoci ma politika zaujíma, nikdy by som nechcel byť od nej taký závislý, že raz nebudem vedieť robiť nič iné len politiku. A v tom je možno aj ten podstatný prínos tejto novej generácie, za ktorú sa považujem - jednoducho sme schopní uživiť sa aj inak. Nerád by som skončil tak, ako sa to stáva tej staršej politickej generácii, ktorej predstavitelia keď sa raz dostanú do politiky, tak ich z nej musia doslova vynášať nohami dopredu.
Úprimne - čakáte, že sa dostanete na kandidátke SDKÚ vysoko?
- Budem mať záujem byť na kandidátke.
Máte aspoň signály, že sa na zozname dostanete medzi stranícke špičky SDKÚ?
- Nemám takéto signály.
To ste na tých pár mesiacov zobrali funkciu ministra bez toho, aby vám strana garantovala politickú budúcnosť?
- Určite nie. Ja sa predovšetkým snažím robiť svoju prácu čo najlepšie, ako viem. Som naozaj presvedčený, že ak si svoju robotu odvediem dobre, potom sa dokážem uplatniť všade. A nemusí to byť len politika.
Dal vám premiér pred nástupom do funkcie nejaké špeciálne úlohy? Napríklad tlmiť kritiku za tragickú januárovú haváriu lietadla...
- Neboli žiadne špeciálne pokyny. Premiér rešpektuje to, čo rešpektujem aj ja. Ak je niekto zodpovedný za svoj úrad, tak zodpovednosť nesie v tom najširšom zmysle slova. A to vyžadujem aj ja od svojich podriadených.
Do volieb ostáva len niečo viac ako tri mesiace. Čo môže nový minister za taký krátky čas stihnúť?
- Neteší ma, že ten čas je taký krátky. Moje ambície sú oveľa väčšie. Musíme sa vyvarovať chýb, keďže to obdobie je veľmi špecifické - je krátko pred voľbami. Na druhej strane si myslím, že dokážeme veci pripraviť. Tak, aby sa v ďalšom volebnom období mohlo kontinuálne a nerušene pokračovať v tom, čo je pre armádu najdôležitejšie. Budem chcieť odprezentovať svoj názor na vývoj v ozbrojených silách a na ich budúcnosť.
Aký je ten váš názor? Viacerí kritici neustále upozorňujú, že v armáde chýba "zdravá kultúra organizácie" a volia sa zastarané postupy...
- Treba povedať, že taká obrovská historická transformácia, akú už, dúfajme, majú slovenské ozbrojené sily za sebou, tu ešte nikdy neprebehla. Dotkla sa naozaj všetkých sektorov v rámci rezortu. To sú obrovské, ak nie prevratné zmeny. Vnímam v ozbrojených silách aj istú generačnú výmenu, čo je pozitívne. Sú to ľudia so zahraničnými školami, skúsenosťami, s rešpektom. Ten duch, o ktorom ste hovorili, vyrieši čas a práve príchod nových ľudí.
Čo teda chcete ešte reálne stihnúť?
- Prioritou číslo jeden je stabilizovať personál, aby nedochádzalo k takej fluktuácii, ako to bolo v uplynulom období. Taktiež budem chcieť, aby bol pripravený balík zákonov, o ktorom bude rozhodovať nový parlament. Napríklad ústavný zákon, ktorý posilňuje kompetencie vlády pri vysielaní jednotiek do zahraničia. Ustúpili sme od toho, bolo by už zbytočné to v tomto parlamente pretláčať.
V oblasti modernizácie mám jednu obrovskú prioritu - osobnú výbavu jednotlivca. Chcem, aby do konca tohto kalendárneho roku každý príslušník ozbrojených síl bol vybavený v štandarde, ktorý je typický pre krajiny NATO. Jednoducho, aby sme sa nemuseli hanbiť.
To však chce peniaze.
- Je to moja priorita, ktorú bude treba zabezpečiť už v tomto roku. Peniaze nájdeme. Možno sa budeme musieť rozhodnúť, ktoré priority sú menej prioritné.
Mienite revidovať niektoré rozhodnutia vášho predchodcu Juraja Lišku?
- Ťažko v tomto čase ísť do zásadných rozhodnutí, ale naspäť sa vracať asi nemôžeme. Nechcem revidovať nejakým zásadným spôsobom rozhodnutia, ktoré boli urobené. Kontinuita je pre tento rezort mimoriadne dôležitá.
Urobili by ste niečo inak ako Liška?
- Nechcem už teraz špekulovať.
V čase januárovej havárie dopravného lietadla An-24, pri ktorej zahynulo 42 ľudí, ste boli štátnym tajomníkom rezortu obrany. Začalo ministerstvo po tejto tragédii zvažovať skoršiu obnovu armádneho leteckého parku? Alebo sa stále držíte pôvodných plánov, podľa ktorých dopravné Antonovy budú lietať ešte niekoľko rokov?
- Situáciou slovenského dopravného letectva sme sa začali zaoberať už v priebehu minulého roka. Z mojej iniciatívy sa už na jeseň začala vypracúvať expertná štúdia. Držím sa tu železnej logiky postupnosti - najskôr sme nechali zadefinovať, aké úlohy slovenské vzdušné sily majú plniť. Nemôžeme začať špekulovať hneď o tom, aký typ lietadla budeme obstarávať. Keď máme úlohy, musíme vedieť, akým spôsobom ich zabezpečiť. A tých spôsobov zabezpečenia transportných kapacít, ktoré budeme vyžadovať v budúcnosti, je niekoľko. Práve tomuto sa bude táto expertná štúdia venovať. Keď bude hotová, vyjadrím svoj názor aj na fungovanie letectva.
Hovoríte o viacerých možnostiach zabezpečenia armádnej leteckej dopravy. Ktoré sú v hre?
- Nákup alebo lízing nie sú jediné možnosti. Veľmi vážne konzultujeme s viacerými partnerskými krajinami v rámci NATO, aké výhody a nevýhody prináša nový typ zabezpečovania takýchto kapacít - tzv. sharing v rámci viacerých krajín. Spomínaná štúdia by mala posúdiť aj to, čo je pre nás najlepšie a najvýhodnejšie.
Nakúpiť dopravné lietadlá spolu s inými krajinami? Ako sa to dá?
- Keď sa rozhodne aj iná krajina kupovať rovnaký typ lietadla ako my, nebolo by veľmi múdre, keby sme do toho išli separátne. Mohol by sa spraviť jeden obstarávací balík pre obidve krajiny. Tu opäť funguje železná logika, ktorá spočíva v tom, že pri veľkom množstve nakupovaného tovaru "ide" jednotková cena priamo úmerne k tomu dole. Veľa sa o tom hovorí, ale praktická realizácia takéhoto obstarávania je zatiaľ len v plienkach. Podľa mňa však práve v tomto je budúcnosť pre členské krajiny NATO.
Podľa našich informácií niektorí výrobcovia dopravných lietadiel už ministerstvu obrany predložili svoju predbežnú ponuku. Je to pravda?
- Áno. Práve pre potreby expertnej skupiny už boli niektorí vytypovaní a kontaktovaní. Pokiaľ viem, išlo aspoň o piatich výrobcov.
Dožívajú aj stíhačky. Kedy sa začnú prípravy na nákup nových?
- Nemyslím si, že dožívajú. Pre úlohy, ktoré dnes máme zadefinované, nám stačia a vyhovujú aj modernizované Migy-29. Do tohto segmentu bolo vloženej veľa energie a peňazí.
Takže prezbrojenie stíhacieho letectva nie je témou dňa?
- Nepredpokladám tu nejaké urýchlenie. Musíme ísť krok po kroku. Pre mňa je prioritou dopravné letectvo, potom v horizonte ôsmich a viac rokov tzv. multifunkčné vrtuľníky, ktoré budeme chcieť zavádzať do výzbroje, a až potom príde na rad stíhacie letectvo.
Rezort obrany je jedným z najväčších obstarávateľov. Vlani vám však Úrad pre verejné obstarávanie zrušil až deväť tendrov. V čom je problém?
- Na tomto ministerstve prebieha strašne veľa výberových konaní. V minulom roku ich bolo do 800 - a v tomto pomere tie čísla nevyzerajú až tak zle. V čom je problém? Sú to ľudské chyby. Pri poslednom tendri na ľahké terénne vozidlá došlo tiež k formálnym chybám.
Zistil sa rozpor medzi spôsobom vyhodnotenia a kritériami uvedenými v súťažných podkladoch. Kedy opäť vyhlásite miliardový tender na terénne autá, ktorý ministerstvo muselo kvôli chybám zrušiť?
- V súčasnom období tak neurobím. Som si však vedomý, že v krátkom čase bude musieť byť vyhlásený. Chcem, aby sa aj tento segment začal modernizovať a prezbrojovať. Budem však chcieť, aby sa dôkladne pripravili všetky potrebné podklady a špecifikácie. Pôjde o obdobie troch alebo viacerých mesiacov.
Bol teda pôvodný tender pripravený nedostatočne a unáhlene?
- Nechcem povedať, že to bolo unáhlené. Ale vyzval som svojich spolupracovníkov, aby na tom pracovali oveľa dôkladnejšie. Jednoducho, ak nás upozorní Úrad pre verejné obstarávanie, tak niekde tá chyba - i keď len formálna - musela nastať.
Vráťme sa ešte do roku 2003. Vtedajší minister Liška tvrdil, že v megatendri na komunikačný systém Tokos mal byť na neho údajne vyvíjaný nátlak, aby túto niekoľkomiliardovú zákazku po odvolaní ministra Šimka podpísal. Vychádzal pritom z vašich informácií - dokonca podal trestné oznámenie. Vy ste však vzápätí popreli, že by ste takéto informácie mali... Ako to teda bolo?
- K tomu sa už vyjadrovať nechcem.
Nenarušilo toto nedorozumenie vaše vzťahy s Jurajom Liškom?
- Myslím si, že nie, ale nechcem to už komentovať.
V médiách sa objavil prieskum ministerstva obrany, podľa ktorého v armáde za posledný rok pribudlo korupcie. Vedúci pracovníci vraj často zneužívajú svoje právomoci, uprednostňujú svojich známych a vyžadujú protislužby. Čo s tým chcete robiť?
- O takýchto materiáloch som informovaný. Majú informatívny charakter. Je dobré, keď viem, ako je rezort vnímaný. V tomto prípade išlo vnímanie korupcie. Nie som rád, keď počúvam, že príslušníci ozbrojených síl si myslia, že v niektorých rezortných priestoroch a útvaroch dochádza ku korupcii. Ale prijímame systémové opatrenia, ktoré sú potrebné. Veľmi účinne koná aj Vojenské spravodajstvo. Veľa prípadov, ktoré sa neobjavia na svetle sveta, sa rieši práve cez ich kanály.
Aká korupcia je špecifická pre rezort obrany?
- Rôzna. Od drobnej až po veľmi nebezpečné prepojenie s nelegálnym obchodom so zbraňami a s muníciou.