Vyše 3,7 miliardy korún. Toľko bude podľa analýzy ZMOS na budúci rok samospráve chýbať pri výkone niektorých kompetencií. Zväčša ide o úlohy, ktoré mestá a obce plnia pre štát. V čom je problém? "Počet kompetencií sa neustále zvyšuje, príliš často sa však zabúda na presun adekvátnych finančných prostriedkov," tvrdí predseda ZMOS Michal Sýkora. Jednotlivé rezorty totiž podľa neho financie pre samosprávu často posielajú neskoro, alebo ich nie je dostatok. Povinnosti štátu tak niekedy musí zastúpiť samospráva. "Ak peniaze neprídu načas, musí obec siahnuť aj na prostriedky, ktoré boli určené na rozvoj." O týchto problémoch rokuje ZMOS aj s ministerstvom financií.
Medzi štátom a obcou
Sýkora zdôraznil, že samospráva porušuje zákon, ak zo svojho financuje napríklad výkon stavebného konania. Podľa právnika Milana Galandu koná štát v tomto prípade dokonca protiústavne. "Ústava SR hovorí, že náklady na prenesený výkon štátnej správy hradí štát."
Pod nákladmi pritom podľa neho treba chápať nielen finančné, ale aj technické, organizačné a personálne zabezpečenie. Hospodárenie samospráv na budúci rok ovplyvní hneď niekoľko desiatok zákonov, ktorých dosah nebol zohľadnený vo východisku fiškálnej decentralizácie. "Naším cieľom je legislatívne zabezpečiť, aby ministerstvá s nami museli rokovať o prostriedkoch na prenesené kompetencie."
Dosahy, ktoré chýbajú
Dnes ministerstvá často v návrhoch zákonov vôbec nevyčísľujú dosah na rozpočty samospráv. "Budeme na ostatné rezorty apelovať, aby dodržiavali pravidlá, na základe ktorých by mal mať každý navrhovaný zákon vyčíslené dosahy nielen na štátny rozpočet, ale aj na hospodárenie samospráv," zdôraznil Mikuláš Gera z ministerstva financií. Pripustil, že problémom pre samosprávu môže tiež byť, ak rezorty vyčíslia dosahy bez konzultácie s jej predstaviteľmi. Tí sú totiž často s navrhovanou výškou financií nespokojní. "Ak to bude naozaj nevyhnutné, sme ochotní presadzovať aj legislatívne zmeny."
Všeliek zvaný normatív
Ak sa jednotlivé rezorty do konca roka nepolepšia v presúvaní prostriedkov na samosprávu, pokúsi sa ZMOS v parlamente presadiť zákon o financovaní preneseného výkonu štátnej správy. "Samospráva by tak mala dva zákony - jeden o financovaní originálnych a druhý o financovaní prenesených kompetencií," povedal Sýkora. Zákon by podľa neho mohli do parlamentu predložiť poslanci - starostovia. "Dá sa o tom diskutovať, no je to nesystémové riešenie, vytrhne sa jeden problém z kontextu," hovorí podpredseda Výboru NR SR pre verejnú správu Miroslav Číž (Smer-SD). Ďalší člen výboru Pavol Abrhan (KDH) zase upozorňuje: naformulovať zákon tak všeobecne, aby "ošetril" viacero rezortov, bude veľmi ťažké. Podľa prezidenta Únie miest Slovenska Ferdinanda Víteka by zákon nebol dostatočne flexibilný. Iné východisko? Zavedenie normatívov na prenesené kompetencie. Tie už dnes fungujú v školstve. "Dalo by sa to urobiť napríklad v oblasti sociálnych vecí." ZMOS už o určení normatívov rokuje s viacerými rezortmi.
Na čo samospráva nedostala peniaze
- Dopad inflácie a návrh kolektívnej zmluvy na rok 2006: 1,6 mil. Sk
- Platby obcí za informácie z katastra nehnuteľností: 400 mil. Sk
- Sociálnoprávna ochrana detí a mládeže: 240 mil. Sk
- Príprava projektov na čerpanie z eurofondov a kofinancovanie: 207,2 mil. Sk
- Výchova a vzdelávanie zamestnancov obcí na zapezpečenie výkonu originálnych a prenesených kompetencií: 185 mil. Sk
- Riešenie sociálnej situácie v prípade hmotnej núdze: 182,4 mil Sk
- Povinnosti obce realizovať ústanovenia kúpeľného štatútu: 138 mil. Sk
- Opatrovateľská služba: 100 mil. Sk
- Realizácia úloh obcí v oblasti regionálneho rozvoja a využívania zdrojov EÚ: 100 mil. Sk
zdroj: ZMOS