StoryEditor

Začala sa kampaň proti značkovým cigaretám vo filmoch

16.11.2006, 11:58
Autor:
SITASITA

Najväčší americký výrobca cigariet požiadal zástupcov Hollywoodu o to, aby sa jeho produkty neobjavovali na striebornom plátne. Svoju žiadosť zdôvodnil tým, že by cigarety vo filmoch zbytočne lákali deti a mládež k fajčeniu. Niektorí kritici filmového odvetvia sú však voči tejto iniciatíve skeptickí. Spoločnosť Philip Morris z Richmondu v stredu uviedla, že svoju kampaň rozbehne vo filmových denníkoch Daily Variety, The Hollywood Reporter a ďalších periodikách pre filmových odborníkov a fanúšikov. "Prosím, nedávajte cigaretám našej značky miesto vo vašich filmoch," znie slogan kampane. Reklamy začnú už tento týždeň a ako uviedol hovorca spoločnosti David Sutton, kampaň potrvá niekoľko mesiacov.
Sutton dodal, že kampaň je výsledkom dohody spoločnosti so zástupcami filmového priemyslu. Stanton Glantz, šéf Centra pre výskum tabaku a výučbu na Kalifornskej univerzite v San Franciscu, však verí, že kampaň je iba regulárna reklama produktov spoločnosti. Prezident kampane Deti bez tabaku Matt Myers vyhlásil, že Hollywood nijakým spôsobom nereagoval na ochranu detí pred cigaretami vo filmoch. "Hollywood odignoroval veľmi dôležitý fakt, že fajčenie vo filmoch prispieva k fajčeniu mládeže," povedal Myers a dodal, že problém je podstatne väčší, ako iba značky ukazované na plátne. Sutton uviedol, že spoločnosť už dlhé roky odmieta všetky obchodné ponuky na to, aby sa ich cigarety, a najmä najpredávanejšia značka Marlboro, mohli objaviť vo filmoch. Glantz, profesor medicíny a jeden z hlavných kritikov fajčiarskych filmových scén vo filmoch pre deti, uviedol, že aj keď sa na plátne neobjavia cigarety značky Philip Morris, spoločnosť bude mať zisk tak či tak, pretože medzi mladými sú cigarety Marlboro aj tak najpopulárnejšie.
Štúdia, ktorá minulý rok vyšla v odbornom časopise Pediatrics zistila, že deti, ktoré sledujú filmy, v ktorých sa fajčí, sú náchylnejšie na fajčenie ako ich rovesníci, ktorí sa takýmto scénam vyvarovali. Spoločnosť Philip Morris vo svojej kampani cituje túto a ďalšie dve štúdie. Zástupcovia filmových štúdií sa k celej veci stavajú diplomaticky. Na jednej strane chcú deti ochrániť pred fajčením, no prvoradá je pre nich sloboda prejavu a umeleckého vyjadrenia. Myers a ďalší odporcovia fajčenia veria, že filmy, v ktorých sa objavujú scény s cigaretami, by mali mať rovnaké označenie "R" ako tie, v ktorých je obsiahnutý sex, násilie a neslušný jazyk. "Ako viem, nikto nikdy nezomrel na to, že by vo filme počul nadávku," dodal Myers.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. december 2024 15:14