Približne 430 kilometrov predstavujú tri slovenské trasy rozsiahleho medzinárodného projektu poznávacej turistiky Európska železná cesta (EŽC). Naše špecifiká predstaví Slovenské technické múzeum (STM) zahraničným odborníkom na konferencii 27. - 29. septembra v Košiciach.
Slovenské trasy sú zaujímavé hlavne pre zahraničných návštevníkov tým, že na území bývalého horného Uhorska sa v minulosti vyrábala tretina železa celého Uhorska, uviedol dnes na tlačovej konferencii riaditeľ STM a hlavný koordinátor Slovenskej železnej cesty (SŽC) Eugen Labanič.
Trasy sú podľa neho významné aj tým, že popri ťažbe a spracovaní rudy a železiarenskej výrobe vzniklo na nich veľa rôznych nehnuteľností a objektov, ktoré čakajú na svoju na druhú šancu. Tu je podľa Labaniča príležitosť pre samosprávy, aby prostredníctvom projektov získavali na ich obnovu peniaze z európskych fondov. Z niektorých lokalít sa totiž po zániku ťažby a výroby stali takzvané hladové doliny, ktoré by mohli teraz profitovať z turistického ruchu.
Projekt EŽC sa začal v roku 1990 a Slovensko sa doň zapojilo v roku 1998. Tri trasy SŽC, ktorej logom je silueta vysokej pece v Sirku - Červeňanoch, vytvorilo STM v spolupráci s Hutníckou fakultou košickej Technickej univerzity a Slovenskou hutníckou spoločnosťou. Zhromaždili údaje o histórii jednotlivých objektov a pripravujú vydanie turistického sprievodcu po trasách. V Košiciach bude už piata konferencia na túto tému s účasťou odborníkov z Rakúska, Maďarska, Slovinska, Rumunska, Poľska a Česka.
EŽC prechádza z Pyrenejí cez Alpské vrchy, stredoeurópske štáty, pričom jedna vetva končí vo Švédsku a druhá v Anglicku. V júni tohto roku EŽC prijali medzi kultúrne cesty riadené a evidované Radou Európy.
StoryEditor