Jedno z navigačných zariadení havarovaného lietadla AN-24 pas mŕtveho vojaka, blok s vizitkami, mobil a pamäťovú kartu z digitálneho fotoaparátu odovzdal dnes náčelníkovi Generálneho štábu OS SR Ľubomírovi Bulíkovi poslanec Lajos Ladányi na rokovaní parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť. Ladányi veci našiel v nedeľu na mieste januárovej havárie vojenského lietadla pri maďarskej obci Hejce. Bulík prisľúbil, že čo najskôr pošlú na miesto tragédie odborníkov z vyšetrovacej komisie. "Viete, oni majú všetko naplánované. Možno tam chceli ísť o týždeň. Dnes tam už nepôjdu, ale zrejme v stredu. Začal sa spúšťať sneh a nebolo by vhodné, aby sa napríklad osobné veci zosnulých dostali do cudzích rúk. Veď napríklad pas môže byť aj zneužitý," povedal Ladányi pre SITA. Neočakáva však, že by nové nálezy zmenili smer vyšetrovania. Súhlasí s predbežnou správou komisie, že šlo pravdepodobne o chybu pilotov.
"Ja sám som letel s týmto lietadlom, poznal som aj posádku. Z kopca dobre vidieť Košice, tak sa spoľahli na očný kontakt, na čo dostali aj povolenie." Lietadlo vysunulo podvozok, vtedy mu podľa Ladányiho nadvihne prednú časť. To mohlo byť príčinou, že časťou lietadla zavadili o vrcholce stromov, ktoré ich stiahli dolu.
Obete havárie by mali mať už čoskoro v Hejciach pamätník. Ten bol dôvodom nedeľňajšej návštevy Ladányiho u starostu obce, s ktorým sa vybrali na miesto tragédie. Poslanec ocenil, že starosta sa snaží čo najviac pomôcť. Hejce už vybrali miesto pamätníka v obci a rozhodli o bezplatnom poskytnutí pozemku. Zatiaľ čo tu má byť pietne miesto aj pre rodiny vojakov, v 700 metrovej výške, kde antonov havaroval, má najväčšiu tragédiu v histórii slovenského letectva pripomínať menší pamätník, pravdepodobne chvost lietadla.
Vojenský špeciál AN-24 havaroval 19. januára po náraze do kopca pri severomaďarskej obci Hejce. Na palube bolo 43 ľudí, vracajúcich sa z misie KFOR z Kosova. Prežil jeden vojak. Priebežná správa vyšetrovacej komisie, ktorú 1. marca predložil vláde minister obrany Martin Fedor, hovorí, že haváriu zrejme spôsobila strata situačnej a výškovej orientácie s nedodržaním bezpečnostnej výšky letu. Piloti pravdepodobne podcenili výšku terénu pod lietadlom a v jeho bezprostrednej blízkosti. Ako ďalšie faktory, ktoré mohli mať vplyv na haváriu, sa uvádza "pravdepodobne nenastavenie nebezpečnej výšky na rádiovýškomere na stanovenú hodnotu a prechod z prístrojového na vizuálne priblíženie na letisko Košice na veľkej vzdialenosti od vzletovej a pristávacej dráhy." Správa vychádzala zo zistení odbornej komisie k 17. februáru 2006.
"Dokument, o ktorom som vládu informoval, je priebežný stav vyšetrovania tejto leteckej katastrofy. Nie sú v ňom žiadne závery. Body, ktoré sú v materiáli uvedené, sú v zásade vo forme indícií. V súčasnosti sa nedá povedať jednoznačne a striktne záver," zdôraznil vtedy Fedor. Momentálne pokračuje skúmanie zachovaných častí lietadla. Od nehody prijal náčelník generálneho štábu 12 opatrení v snahe predísť podobnej tragédii, Fedor pridal ďalšie - lepšie zabezpečenie tvorby a vyhodnocovania leteckých predpisov.
StoryEditor
Pri obci Hejce našli jeden z navigačných prístrojov AN-24
Jedno z navigačných zariadení havarovaného lietadla AN-24 pas mŕtveho vojaka, blok s vizitkami, mobil a pamäťovú kartu z digitálneho fotoaparátu odovzdal dnes náčelníkovi Generálneho štábu OS SR Ľubomírovi Bulíkovi poslanec Lajos Ladányi na rokovaní parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť.