StoryEditor

Jahnátek rúru chce, Izák nie

11.06.2007, 00:00
Minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer-SD) oživuje projekt 60-kilometrového ropovodu, ktorý by mal spojiť bratislavskú rafinériu Slovnaft a rakúsku OMV vo Schwechate.

Znížila by sa tým naša závislosť od dodávok ruskej ropy. Keďže ropovod by mal byť obojstranný, mohlo by sa cez naše územie prepraviť i viac suroviny na Západ.
Má to však háčik - desaťkilometrový úsek rúry by u nás viedol cez chránenú vodohospodársku oblasť Žitný ostrov, popod Dunaj a cez bratislavskú Petržalku. Rakúsko sa pritom bráni vybudovaniu náhradnej trasy cez rieku Moravu kvôli ochrane svojich prírodných lokalít. Ropovod mali stavať už v máji 2005. Plány skrížili zmeny v zákone o vodách. Na návrh prezidenta z neho poslanci vypustili možnosť udeľovať výnimky na takéto stavby vo vodárensky dôležitých lokalitách.
Trasa ropovodu "prechádza oblasťou vodných zdrojov pitnej vody na Žitnom ostrove. Súhlasiť môžeme len s takou trasou, ktorá pôjde mimo týchto zásobníkov," tvrdí hovorca rezortu životného prostredia Peter Višváder. Ministerstvo vedie nominant SNS Jaroslav Izák. Túto trasu odmietlo aj mesto Bratislava.
O stavbe cez Dunaj, ktorú chcela spoločnosť Transpetrol začať už pred viac než dvoma rokmi, rokoval Jahnátek s viacerými predstaviteľmi samosprávy. "Stretnutia sú len informatívne, na úrovni konzultácií," povedal hovorca rezortu Branislav Zvara.
Prípojka do Schwechatu by v prípade potreby čiastočne nahradila ropovod Družba. Predišlo by sa situácii, aká bola v januári tohto roku. Vtedy pre spor Ruska s Bieloruskom o výšku tranzitnej dane prestala ropa niekoľko dní tiecť do strednej Európy. Preto podľa Zvaru treba teraz brať do úvahy aj strategický význam prepojenia Bratislavy so Schwechatom.
Rezort má jasno
Samospráva Petržalky podporí projekt až po tom, keď s ním bude súhlasiť ministerstvo životného prostredia, vodohospodári a primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský - vyhlásil hovorca tejto mestskej časti Ľubomír Andrassy. Rezort životného prostredia však upozorňuje, že trasu pod Dunajom už dávnejšie odmietol a názor nezmenil. Trasa ropovodu "prechádza oblasťou vodných zdrojov pitnej vody na Žitnom ostrove. Súhlasiť môžeme len s takou trasou, ktorá pôjde mimo týchto zásobníkov," tvrdí hovorca rezortu Peter Višváder. Mesto Bratislava v roku 2005 tiež túto trasu odmietlo.
Analýza nepustí
Hospodárske noviny získali záverečné stanovisko posudzovania vplyvov ropovodu na prírodu, ktoré rezort životného prostredia vydal 14. marca 2005. Táto analýza neodporúča položiť jeho rúry na Žitnom ostrove a pod Dunajom. Rovnaký postoj zaujala aj Bratislavská vodárenská spoločnosť, Slovenský vodohospodársky podnik a ďalšie inštitúcie. Ropovod má totiž prechádzať práve cez územie, kde preniká z Dunaja do podzemia Žitného ostrova najviac vody. Táto zásobáreň pitnej vody patrí k najväčším v Európe. "Jeho prípadná havária by mala katastrofálne dopady na kvalitu podzemných a povrchových vôd," tvrdí v stanovisku ministerstvo životného prostredia.
Terč teroristov?
Projekt však počíta s maximálnym zabezpečením ropovodu. Použil by sa takzvaný systém "rúra v rúre," teda zdvojené potrubie uložené v betónovom plášti. Vodohospodári však tvrdia, že žiadna súčasná technika nie je stopercentne spoľahlivá. Upozorňujú, že ropovod by sa mohol stať aj terčom teroristov.
Transpetrol zatiaľ nechce o jeho výstavbe hovoriť. Dôvodom je "informatívny charakter" súčasných rokovaní. "V tejto fáze nemáme záujem sa k danej téme vyjadrovať," oznámil predseda predstavenstva spoločnosti Štefan Czucz.

Parametre navrhovaného ropovodu
Celková dĺžka: 60,4 kilometra
Z toho na Slovensku: 10,6 kilometra
Priemer potrubia: 400 milimetrov
Prepravná kapacita: dva milióny ton ropy ročne (293 m3/hod.)
Náklady na výstavbu: 28 až 30 miliónov eur (1,06 až 1,14 miliardy Sk - v cenách roku 2005)

Argumenty proti ropovodu cez Dunaj
za:
- zmenšenie závislosti Slovenska od ruskej ropy (zvýšenie energetickej bezpečnosti)
- zvýšenie tranzitu ruskej ropy na Západ (podmienkou ministerstva hospodárstva totiž je, aby nový ropovod mohol prepravovať ropu v oboch smeroch)
- rafinéria vo Schwechate dokáže spracovať ruskú - ťažkú ropu
- nižšie náklady ako trasa cez rieku Moravu, lebo stavba je už čiastočne pripravená

proti:
- riziko havárie alebo teroristického útoku a následné trvalé znehodnotenia zásob pitnej vody na Žitnom ostrove
- poškodenie lužných lesov medzi Slovnaftom a Dunajom
- ak by stavbu povolili, vznikol by precedens pre ďalšie takéto investície na vodárenských územiach SR

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 20:11