Približne 15 percent výjazdov vozidiel rýchlej zdravotníckej pomoci je neopodstatnených. Tak to odhaduje krajský odborník na urgentnú medicínu pre Prešovský kraj Anton Domen. "Je dosť bežné, že ľudia sa porežú alebo si vytknú členok a automaticky volajú záchranku," uviedol Domen. Ako dodal, sú tak naučení, prípadne nemajú možnosť odvozu iným dopravným prostriedkom. "Preto namiesto toho, aby počkali na iné sanitné vozidlo, zavolajú si záchranku." Jedna posádka záchranárov dnes urobí v priemere šesť výjazdov denne.
Poisťovne platia všetko
Podľa hlavného odborníka ministerstva zdravotníctva pre urgentnú medicínu Karola Káliga, v tejto oblasti na Slovensku neexistuje presná štatistika. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou ani ministerstvo opodstatnenosť výjazdov nesledujú. "Nemáme na to žiadnu motiváciu. Zaujímať by to malo predovšetkým zdravotné poisťovne," uviedol pre HN minister zdravotníctva Rudolf Zajac. "Sledujeme to a kontrolujeme, ale overiť opodstatnenosť výjazdu je problematické," reagoval prezident Združenia zdravotných poisťovní Igor Dorčák. Zdôraznil, že niekedy ani dispečer nemôže cez telefón dostatočne preveriť potrebu výjazdu. A tak poisťovne platia za každý. Všeobecnú zdravotnú poisťovňu napríklad podľa hovorkyne Petry Kafúnovej stáli výjazdy záchraniek v prvom štvrťroku 172,5 milióna korún. Vzhľadom na rozširujúcu sa sieť staníc rýchlej zdravotnej pomoci by však štvrťročné náklady mali vzrásť do konca roka až na 300 miliónov Sk. A ak sa ukáže, že výjazd nebol urgentný? "Mohli by sme žiadať volajúceho, aby náklady naň uhradil, ale nie je to doriešené. V tomto prípade ťaháme za kratší koniec," dodal Dorčák.
Lepšia osveta
Presnejšie údaje o výjazdoch by mali byť k dispozícii už v blízkej budúcnosti. Súčasťou zavádzania nových zákonov do praxe je totiž vytvorenie ôsmich krajských operačných stredísk. V rámci štatistík budú vyhodnocovať aj opodstatnenosť výjazdov. "Ak je 70 percent volaní oprávnených, tak ide o dobre fungujúci systém," povedal Kálig. Podľa záchranárov si ľudia neuvedomujú, že kvôli zbytočnému výjazdu môže sanitka chýbať na mieste, kde ide o život. Šéf bratislavskej záchranky IRS Ivo Baláži vidí riešenie v lepšej osvete a kvalitnej zdravotnej výchove. "Ľudia nedokážu fundovane posúdiť, či volajú opodstatnene. Pri dopravnej nehode nikto neskúma rozsah zranení, ale hneď volá záchranku." Podľa Káliga by mal dispečer každý tiesňový hovor vyhodnotiť. "Každý má dôvod, prečo volá, aspoň z jeho subjektívneho pohľadu." Pripustil, že nesprávne vyhodnotenie hovoru sa môže skončiť neoprávneným výjazdom. "Možností, ako volajúceho uspokojiť, je však viacero."
StoryEditor
Záchranky: Každý šiesty výjazd je zbytočný
Približne 15 percent výjazdov vozidiel rýchlej zdravotníckej pomoci je neopodstatnených. Tak to odhaduje krajský odborník na urgentnú medicínu pre Prešovský kraj Anton Domen.