Posledné číslo denníka Národná obroda vyjde v utorok 31. mája. Redaktori Národnej obrody dnes pripravujú záverečné vydanie po vyše 15-ročnej existencii denníka v porevolučnej podobe.
Rozhodnutie akcionárov o zastavení vydávania denníka dnes TASR potvrdil riaditeľ vydavateľstva Pegas 2 Slovakia Ivan Čeredejev.
Vydavateľstvo Pegas 2 Slovakia pripravuje vydávanie nového denníka s pracovným názvom No.1, ktorého prvé číslo by malo vyjsť 3. septembra tohto roka. "Očakávame od tohto kroku zvýšený záujem čitateľskej obce, pretože denník bude nadväzovať na to dobré v Národnej obrode, pripravené v novom, atraktívnejšom balení," povedal Čeredejev.
Redaktori Národnej obrody dostali výpovede k 31. máju. Vydavateľstvo však podľa Čeredejeva očakáva, že väčšina z nich sa bude podieľať na príprave nového denníka.
Moderná história denníka Národná obroda sa začala písať v roku 1990, keď sa skupina pôvodných redaktorov snažila nadviazať na tradíciu Národnej obrody spred februára 1948, ktorej zakladateľom bol Ladislav Novomeský.
Prvé číslo porevolučnej Národnej obrody vyšlo 15. mája 1990. Noviny vychádzali s podtitulom Nezávislý denník občanov Slovenska, hoci ich vydavateľom bol Úrad vlády SR. Keďže aj v druhom roku existencie produkoval denník stratu, ktorú úrad nechcel vziať na seba, 1. júla 1991 vznikla akciová spoločnosť Národná obroda. Jej finančné prostriedky tvorili päťtisícové príspevky pracovníkov redakcie.
Podkapitalizovaný stav spoločnosti si neskôr vynútil rokovanie s francúzskou firmou Socpress a následný vznik nového vydavateľa, akciovej spoločnosti NOFRA. V roku 1996 odkúpili Národnú obrodu VSŽ, čo sa prejavilo výraznou orientáciou média na ekonomickú problematiku i známou "lososovou" farbou novinového papiera. Noviny však išli do straty a ich príjmy z reklamy patrili k najnižším medzi denníkmi. Hospodársku orientáciu si Národná obroda spočiatku zachovávala aj po tom, čo ju VSŽ boli nútené na prelome rokov 1998 a 1999 predať a novým majiteľom sa stal Wyvar Invest. Za posledných šesť rokov noviny viackrát zmenili majiteľa - vydávala ich spoločnosť NO Publishing House, Mirox, Výhra a napokon Pegas 2 Slovakia. So zmenami majiteľov prišla aj zmena z ekonomicky na politicky orientované médium.
V prvom roku vychádzania mala Národná obroda náklad 80 tisíc výtlačkov. Podľa údajov Mediálnej ročenky Slovensko 1990 - 2000 klesol náklad novín v roku 1991 na 76 tisíc výtlačkov denne, v roku 1992 na 67 tisíc a v roku 1993 na 54 tisíc. Trend poklesu nákladov pokračoval aj v nasledujúcich rokoch, čo znamenalo neustály zápas o existenciu novín. V rokoch 1995 až 1997 mal ešte denník dennú čítanosť okolo 4,4 - 4,6 percenta populácie, v rokoch 1998 až 1999 poklesla denná čítanosť na približne dve percentá. Podľa prieskumu Odboru mediálneho výskumu Slovenského rozhlasu z konca marca tohto roka patrilo Národnej obrode siedme miesto v čítanosti denníkov, keď ju čítalo 2,8 percenta čitateľov.
StoryEditor
