Takmer 150 Slovákov, ktorí museli nedobrovoľne vystúpiť z nemeckého lietadla v Brazílii, si zabezpečuje odchod z juhoamerickej krajiny na vlastné náklady.
Podľa informácie TASR sa približne 40-člennej skupine podarilo zabezpečiť si letenky a v súčasnosti by mali byť na ceste domov. Ostatní Slováci, ktorí zostali 6. decembra na letisku v Salvatore de Bahia, si musia sami riešiť ubytovanie a cestu naspäť. Cena jednej letenky sa pohybuje okolo 70-tisíc Sk.
Skupinu Slovákov vysadil 6. decembra z lietadla na letisku pilot a personál lietadla nemeckej spoločnosti Condor. Kapitán svoje rozhodnutie zdôvodnil tým, že nie je ochotný letieť s pasažiermi, ktorí nedôverujú jeho schopnostiam. Správal sa ako nepríčetný. Bol agresívny, hysterický, kričal po nás. Jedna skupina pasažierov sa zdvihla z odišla z lietadla s tým, že s takýmto bláznom letieť nebude, uviedol očitý svedok udalosti Pavol Kollár.
Slováci mali pôvodne letieť z brazílskeho Salvatore de Bahia do Frankfurtu 5. decembra Boeingom patriacim nemeckej spoločnosti Condor. Po nástupe do lietadla sa viacerým členom slovenskej skupiny zdalo, že cítia na palube zápach. Približne po hodine letu kapitán lietadla oznámil pasažierom, že lietadlo musí núdzovo pristáť, pretože z neznámych príčin sa systémom vzduchotechniky šíri podozrivý zápach. Nasledoval zhruba hodinový let späť na letisko v Salvatore de Bahia, kde spoločnosť Condor zabezpečila pre cestujúcich hotelové ubytovanie.
Na druhý deň sa mal let opakovať tým istým strojom. Kapitán oznámil cestujúcim, že dôvody zápachu na palube z predchádzajúceho dňa nezistili, no skúšky motora a hydraulické testy potvrdili, že lietadlo je v absolútnom poriadku. Zároveň oznámil zmenu trasy. Lietadlo malo letieť na trase Belém Atlantik Senegal tak, aby bol stroj čo najkratší čas nad morom pre prípad opätovného núdzového pristátia.
Ako opisuje ďalší priebeh udalostí Kollár, po nastúpení do lietadla sa slovenská skupina usilovala navodiť veselú náladu, cestujúci sa povzbudzovali vo vypätej situácii. Chcem zdôrazniť, že som nikoho nevidel pod vplyvom alkoholu či iných omamných látok, slovenskí cestujúci boli disciplinovaní, tvrdí Kollár. Po štandardnom zaťažení motorov sa zápach spáleného benzínu znovu začal šíriť na palube lietadla, na čo cestujúci opätovne upozorňovali. Vzápätí vyšiel medzi cestujúcich kapitán, ktorý po hysterickom výstupe a slovnej prestrelke vyzval slovenskú skupinu, aby opustila lietadlo. Oznámil, že požiadal o pomoc brazílsku políciu a po kontrole pasov budú všetci pasažieri so slovenským pasom z lietadla násilne vyvedení. Slovenská skupina začala bezvýsledne protestovať. Napokon palubu lietadla opustili okrem Kollára s manželkou a štvorročným synom, ktorí odmietli vystúpiť z lietadla bez zabezpečeného ubytovania a spiatočnej letenky.
Nemecká posádka usúdila, že nie je rozumné nástojiť na našom vykázaní z paluby, a tak nás nechali ako jediných zo skupiny Slovákov letieť, uzatvoril Kollár. Zostávajúcim pasažierom na palube kapitán oznámil, že svojím postupom chcel zabezpečiť plynulosť letu. Spolu s pasažiermi vyložila posádka z lietadla aj batožinu cestujúcich. Netuším, kde mám batožinu. Doteraz som ju nedostal, tvrdí Kollár.
Celú situáciu opisuje svedok incidentu ako neuveriteľnú scénu, ktorá mala neuveriteľne rýchly spád. Je absurdné trestať jednotlivcov na základe štátnej príslušnosti. Navyše som skutočne presvedčený, že nikto zo Slovákov neporušil zásady bežného správania sa. Trvám na tom, že nikto medzi nami nebol opitý, hodnotí situáciu Kollár. Je pripravený žiadať satisfakciu právnou cestou. Obrátim sa na právnikov a právnu pomoc ponúknem aj spolucestujúcim. Ako občan Slovenska som sa cítil neskutočne zneuctený a ponížený a neveril som, že niečo podobné je v povojnovej Európe vôbec možné, uzatvoril Kollár.
Ako pre TASR uviedol hovorca Ministerstva zahraničných vecí SR Ján Škoda, ministerstvo nemá žiadne informácie o tom, že by sa niekto obrátil so žiadosťou o pomoc v konzulárnej veci na slovenský zastupiteľský úrad v Brazílii. Nemá ani informácie o tom, že by došlo k poškodeniu záujmov Slovenskej republiky.