Kandráč upozorňuje predovšetkým na znižovanie vekovej hranice trestnej zodpovednosti a trest odňatia slobody pre mladistvých na doživotie. Štátu, ktorý je zmluvnou stranou dohovoru, sa totiž vyslovene zakazuje trestať mladistvých doživotím bez možnosti podmienečného prepustenia.
Doživotie nie je riešenie
Rastúci počet závažnej trestnej činnosti a klesajúci vek páchateľov. Práve tento problém by mal vyriešiť nový Trestný zákon z dielne rezortu spravodlivosti, ktorý hovorí jednoznačne - tvrdé tresty za ťažké zločiny. Aj takto chce bojovať proti stúpajúcej brutalite mladých delikventov. Napriek tomu, doživotný trest odňatia slobody pre mladistvých je podľa samotného člena rekodifikačnej komisie - vedúceho Katedry trestného práva Univerzity Komenského v Bratislave Vladimíra Čečota, neprimeraný. "Potláča zásadu prevýchovy, a práve u mladistvých je najväčšia šanca možnej nápravy," tvrdí. Je však presvedčený, že veková hranica trestnej zodpovednosti mladistvých sa musí znížiť. Už v skoršom veku si podľa neho deti dokážu uvedomiť závažnosť svojho konania, pretože genetickým rastom a informačnou revolúciou sa dostali na vyššiu inteligenčnú úroveň. Dnešný Trestný zákon totiž s niekoľkými novelizáciami platí od roku 1961.
Podpora v parlamente
S názorom, že do novej trestnej legislatívy treba zapracovať východiská dohovoru o právach dieťaťa, sa stotožňuje predseda parlamentného výboru pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien László Nagy. "V súčasnosti prebieha druhé čítanie Trestného zákona a Trestného poriadku, výbor však bude nápomocný pri presadzovaní ich úprav," povedal Nagy. Okrem toho sa domnieva, že ani nový zákon o rodine nezabezpečuje rovnaké právne postavenie všetkých detí. "Orientuje sa skôr na deti z úplných rodín a obchádza problém rôznych typov rodiny," vysvetľuje Nagy. Až jedna pätina detí podľa neho pochádza z rozvedeného manželstva, partnerstva či náhradnej rodiny, kde skôr môže dôjsť k porušeniu práv detí.
Koordinátor chýba
Predstaviteľka Slovenského výboru UNICEF Marianna Arnoldová poukazuje na skutočnosť, že medzeru v dodržiavaní práv detí by vyplnilo zriadenie nadrezortného orgánu, ktorý by dohliadal na plnenie úloh všetkých zainteresovaných inštitúcií. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny síce vypracúva rôzne stratégie, programy či Národný akčný plán pre deti. Podľa hovorcu rezortu Petra Húsku však nemôže v boji proti porušovaniu práv detí pôsobiť komplexne, aj iné ministerstvá musia v rámci svojej pôsobnosti prijímať opatrenia na podporu ich práv. V súčasnosti sa objavuje otázka, či by detský ombudsman, podobne ako v Poľsku, Maďarsku či škandinávskych krajinách, nepokryl úlohy tohto koordinátora. Kandráč sa však domnieva, že jeho úrad zvládne aj detskú problematiku.
Podnety pre verejného ochrancu práv
52 - zbytočné prieťahy v súdnom konaní pre plnenie povinnej výživy
14 - zverenie detí a úprava styku dieťaťa s rodičmi po rozvode
10 - určenie otcovstva
6 - diskriminácia v školách a škôlkach
5 - prídavky a kompenzačné príspevky na deti
Podnety pre Centrum pre medzinárodnú ochranu detí a mládeže (2003)
7 850 prípadov vymáhania výživného v cudzine
36 prípadov medzištátnych únosov
135 medzištátnych osvojení detí zahraničným žiadateľom a 5 slovenským žiadateľom
Základné práva dieťaťa podľa dohovoru
- právo na život a rozvoj
- právo poznať podľa možnosti vlastných rodičov a právo na ich starostlivosť
- právo žiť s rodičmi alebo udržiavať kontakt s oboma rodičmi
- právo na názor dieťaťa, aby bolo vypočuté aj v súdnom či správnom konaní, ktoré sa ho týka
- právo na zdravie, zdravotnú starostlivosť a vzdelanie
Zdroj: hn
