StoryEditor

Školy pýtajú učebnice. Dostanú tablety

05.09.2013, 00:00
Nemáme ani učebnice, tak načo sú nám tablety. Takto reagovali na nápad ministerstva školstva.

Nemáme ani učebnice, tak načo sú nám tablety. Takto reagovali na Základnej škole Mierová v Bratislave na nápad ministerstva školstva zabezpečiť školám od budúceho roka modernejšie učebné pomôcky. Deje sa to v čase, keď školy začali aj tento rok bez potrebných učebníc.

V škole na Mierovej nedostali niektoré učebnice vôbec, iných majú málo. „Tablety sú fajn, ale na čo sú nám. My by sme boli radi, keby nám prišli učebnice, ktoré potrebujeme,“ reagoval pre HN zástupca riaditeľky Tomáš Novák. Nemajú ani jednu učebnicu nemčiny. Chýba im aj dejepis a biológia. Sú zástancom klasických učebníc. „My máme dokonca zákaz tabletov v školách, žiak sa má učiť kontaktu s knihou,“ dodal Novák. Pretrvávajúci problém s učebnicami priznáva aj ministerstvo. „To, že dnes chýba ešte 11 reformných učebníc, je fakt. Riešením je napísanie kníh a zaradenie do verejného obstarávania,“ reagoval hovorca Michal Kaliňák.

Pre začiatok chce však ministerstvo nakúpiť aj 22-tisíc tabletov. Dostať by sa k nim mohla každá druhá škola. Vyčlenené sú na to milióny, konkrétna cena vzíde zo súťaže. Peniaze pôjdu z eurofondov. Ministerstvo však zdôrazňuje, že tablety nemajú vymeniť klasické učebnice. „Nepôjde o náhradu, ale o pokračovanie v digitalizácii,“ uviedol Kaliňák.

Riaditeľovi inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Ctiborovi Košťálovi sa nápad nakúpiť tablety pozdáva, má to však podľa neho aj isté riziká. „Chýba tomu koncepcia, pretože ministerstvo tvrdí, že učebnice zostávajú prioritou, tak potom načo ideme nakupovať tablety,“ pýta sa. Podľa neho je potrebné dať si pozor, aby sa zasa nešlo nakupovať niečo len preto, že na to máme peniaze z eurofondov. „Tablety budú potrebovať aj obsah a štát nie je schopný dať ho školám ani v podobe učebníc, toto by sa malo vyriešiť ako prvé,“ dodal odborník na školstvo.

Ministerstvo tvrdí, že súčasťou dodávky tabletov bude digitálny vzdelávací obsah pre vybrané lekcie z prírodovedných predmetov. V rámci vzdelávacieho programu si budú môcť učitelia doplniť aj vlastný obsah. „Iniciatíve škôl sa medze nekladú,“ doplnil Kaliňák.

Učiteľ matematiky na Základnej škole M. R. Štefánika v Trebišove Ľubomír Halász zavedenie tabletov víta. Podľa neho to uľahčí výučbu matematiky, ale aj fyziky. Bola by to pomoc pri aritmetike a pri klasickom počítaní, sčítavaní a násobení,“ povedal Halász. Upozornil však, že učebnice potrebné sú. „Na tabletoch by sme ťažko vyučovali konštrukčné veci.“

Niektoré súkromné školy už tablety ako učebné pomôcky používajú. Šéfka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Saskia Repčíková si ich pochvaľuje a tvrdí, že môžu zmeniť proces vyučovania k lepšiemu. „Digitálne technológie však  stále sú len jedným z nástrojov výučby, a tak zostáva najdôležitejší obsah vyučovania a schopnosť učiteľa premeniť hru s atraktívnym tabletom a digitálnym vzdelávacím obsahom na skutočne zmysluplné učenie sa,“ povedala Repčíková.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
01. máj 2024 17:43