Kampaň pred druhým kolom prezidentských volieb sa odohráva mimo záujmu médií a väčšiny verejnosti. Analytici to vysvetľujú tak, že ide o vnútornú záležitosť opozície. Ako informoval šéf volebného tímu Vladimíra Mečiara - Viliam Soboňa, predseda ĽS-HZDS a kandidát na prezidenta sa pripravuje na dialógy v elektronických médiách, na výjazdy a stretnutia s občanmi chodia poslanci za ĽS-HZDS a iné mienkotvorné osobnosti. Gašparovič, naopak, ešte včera absolvoval niekoľko mítingov. Napriek tomu, že kandidáti môžu na kampaň využiť opätovne 4 mil. Sk, Gašparovič oznámil, že chce investovať do kampane už len 100-tisíc Sk. Mečiar predpokladal využitie približne 1,5 až 2 mil. Sk.
Clinton for Mečiar?
Mečiarov tím včera vyrukoval s nečakaným tromfom. V agentúre si nechali včera zaplatiť zverejnenie zoznamu stúpencov kandidatúry lídra ĽS-HZDS, kde sa medzi francúzskymi profesormi, zahraničnými organizáciami a nacionalistickými subjektami objavilo meno bývalého amerického prezidenta Billa Clintona. HN sa v tejto súvislosti obrátili na centrálu Mečiarovho volebného tímu, kde sme sa dozvedeli prozaické vysvetlenie: "Ide o to, že koncom marca Bill Clinton poslal pánovi Mečiarovi fotografiu s vlastným podpisom, " uviedol v reakcii pre HN celú záležitosť na pravú mieru Soboňa.
Exprezident sa vracia
Oživenie v inak nudnej kampani pred druhým kolom predstavovala výzva exprezidenta SR Michala Kováča, ktorý požiadal Mečiara, aby sa vzdal kandidatúry. Ak by tak neurobil, záujem krajiny si podľa Kováča vyžaduje voľbu Gašparoviča. "Gašparovič nebol iniciátorom ani organizátorom väčšiny rozhodnutí, ktoré znepokojovali našich partnerov v EÚ a USA," uviedol exprezident. Hovorca ĽS-HZDS Igor Žvach však Kováčovu výzvu striktne odmietol. "Ten človek nemá morálne právo sa vyjadrovať k čomukoľvek a ku komukoľvek," vyhlásil Žvach s odôvodnením, že Kováč počas svojho pôsobenia napáchal toľko zlého aj pri polarizácii politickej scény. Ak by sa Mečiar alebo Gašparovič vzdali kandidatúry, do hry sa vráti Eduard Kukan ako tretí najúspešnejší kandidát z druhého kola.
Muži na obrazovke
Médiá sa snažia zobrazovať oboch úspešných kandidátov na porovnateľnom priestore. Vyplýva to z aktuálnej správy MEMO 98 reflektujúcej mediálnu prezentáciu Mečiara a Gašparoviča pred druhým kolom prezidentských volieb. U oboch kandidátov dominovali informácie súvisiace s ich prezidentskou kandidatúrou. V súhrne monitorovaných médií získal o niečo väčší priestor Gašparovič (16 minút 13 sekúnd). Mečiar bol na obrazovkách 14 minút 55 sekúnd.
Priebeh kampane odráža stratégiu strán
Hovoríme s politológom Marekom Rybářom
Akým dojmom na vás pôsobí kampaň?
- Ani kampaň pred prvým kolom nebola mimoriadne výrazná. Je teda zameraná len na časť voličov, ani jeden z uchádzačov neoslovuje všetkých občanov.
Azda najviditeľnejším prejavom kampane sú plagáty, vystríhajúce pred neúčasťou, pretože nevoliť znamená voliť Mečiara. - Je to pravdepodobne stratégia, ktorej cieľom je osloviť ľudí, ktorí by v prvom kole nepodporili ani jedného z dvoch kandidátov. Môže to mať istý mobilizačný efekt. Ide o negatívnu kampaň, ale v tom nevidím problém, pretože ide o spôsob získavania voličov a takmer všetko je dovolené.
Čím si vysvetľujete výzvy koalície na ignorovanie volieb?
- Môže to byť aj kombinácia dvoch vecí - pre časť politikov je jedno, kto bude prezidentom, pretože ich stratégiu do budúcnosti to neovplyvní. A druhá časť si nechce znemožniť budúcu spoluprácu ani s ĽS-HZDS, ani so silami, ktoré podporujú Gašparoviča.
Podpora od parlamentných strán:
ĽS-HZDS - Vladimír Mečiar
Smer - Ivan Gašparovič
Slobodné fórum- áno voľbám, nie Mečiarovi
KSS - odporúča účasť, ale nie kandidáta
SDKÚ a SMK - rozhodnutie ponecháva na voličoch
KDH a ANO - odporúčajú nezúčastniť sa na 2. kole volieb

