Po mesačnej prestávke sa počas víkendu opäť rozkrúti kolotoč pretekov formuly 1. Cirkus na kolesách sa presťahoval počas pauzy z Ázie do Európy, kde sa začína tradičná letná sezóna. Prvými pretekmi na starom kontinente bude víkendová Veľká cena Španielska na známom okruhu Catalunya pri Barcelone. Štart pretekov je v nedeľu o 14.00 h.
Podobne ako na predchádzajúcich Veľkých cenách v Austrálii, Malajzii a Bahrajne, sa aj tentoraz očakáva predovšetkým súboj tímov Ferrari a McLaren. Po troch pretekoch majú Fernando Alonso, Kimi Räikkönen i Lewis Hamilton na svojom konte po 22 bodov a spoločne vedú šampionát. Štvrtý Felipe Massa zaostáva len o päť bodov. V Španielsku bude svoju rýchlosť chcieť ukázať predovšetkým tím Ferrari. Tradičný rival stajne z Maranella McLaren sa zasa bude spoliehať na jazdecké umenie domáceho miláčika tribún Fernanda Alonsa, ktorý v Barcelone bude obhajovať vlaňajšie prvenstvo. Vtedy ešte jazdil za Renault. "V Barcelone robíme veľa testov, ale preteky sú tu iba raz za rok. Je to fantastický pohľad vidieť na tribúnach stotisíc ľudí, ktorí mi držia palce. Zažívam zvláštne pocity, pretože je to moja domáca trať. Okruh nie je novinkou pre žiadneho z jazdcov, no preteky v Barcelone sú každý rok o niečom inom," vyjadril sa pred víkendom Alonso, ktorému preteky v Bahrajne veľmi nevyšli. Jazdci "strieborných šípov" na trati Catalunya absolvovali mnoho testov. Vo Ferrari sa spoliehajú zasa na rýchlosť Kimiho Räikkönena, ktorý v Španielsku vyhral na McLarene pred dvoma rokmi. Počas testov pracovali v Taliansku na zvýšení rýchlosti monopostov. Ferrari je rýchle najmä v kvalifikácii, v pretekoch však z agregátov zatiaľ nevedia jeho jazdci vyťažiť maximum. Do Barcelony prišla talianska stajňa s niektorými novinkami, ktoré by autu mali pomôcť predovšetkým na štarte. "Predbiehanie je veľmi náročné, preto je dôležitý dobrý štart. Auto je vylepšené a ešte viac mi sedí," hovoril po príchode do Barcelony Räikkönen a dodal: "Náš tím by chcel v Španielsku vyhrať a spravíme pre tento cieľ všetko. Bude dôležité získať čo najviac bodov, ale šampionát je veľmi vyrovnaný."
Okruh pri Barcelone prešiel pred tohtoročnými pretekmi miernymi zmenami. Medzi dvoma poslednými zákrutami pribudla nová šikana. Organizátori ju síce vybudovali najmä z bezpečnostných dôvodov, aby znížili rýchlosť jazdcov, ale nová časť trate je aj skvelým miestom na predbiehanie a rôzne manévre, čo ju robí divácky atraktívnou. "Záver s poslednými dvoma rýchlymi zákrutami sa mi páčil, ale toto bude asi ešte lepšie a bude to skvelé najmä pre fanúšikov," uviedol Alonso. Po zmenách by malo jedno kolo trvať jazdcom asi o 5 sekúnd viac ako doteraz.
História VC Španielska siaha prakticky k počiatkom MS F1 a Circuit Montmelo-Catalunya je už piatym v poradí, na ktorom sa súťaží. Prvá Veľká cena Španielska sa konala na okruhu Pedralbes neďaleko Barcelony v roku 1951 a vyhral ju legendárny päťnásobný majster sveta Juan Manuel Fangio. Potom sa toto podujatie objavovalo v kalendári MS F1 len sporadicky, aby nakoniec dostalo pevnejšie miesto v roku 1968. Grand Prix sa až do roku 1975 striedavo konala na okruhoch Jarama a Montjuich Park. Montjuich bol známy ako veľmi nebezpečná mestská trať bez brzdiacich zón. V roku 1969 sa tu stali dve vážne nehody pilotov Grahama Hilla a Jochena Rindta a v roku 1975 vozidlo Rolfa Stommelena preletelo bariéru a zabilo piatich divákov. Od roku 1976 až do začiatku 80. rokov sa španielska VC konala len na okruhu Jarama a až do roku 1986 opäť v kalendári chýbala. Obnovená premiéra v roku 1986 sa konala na novej trati v historickom mestečku Jerez de la Frontera, známom najmä značkovými destilátmi. Pamätné je hneď úvodné víťazstvo Ayrtona Sennu, ktorý v Jereze vyhral na monoposte tímu Lotus pred Nigelom Mansellom len o 14 tisícin sekundy. V roku 1991 sa Veľká cena Španielska opäť presťahovala, a to na novovybudovaný okruh neďaleko Barcelony. Do histórie sa zapísali najmä preteky v roku 1996, keď Michael Schumacher získal v neuveriteľných daždivých podmienkach svoje prvé víťazstvo pre Ferrari s narušeným motorom, ale s takmer jednokolovým náskokom. Vzrušenie a dlhé diskusie priniesol aj rok 2001, keď sa vedúcemu pretekárovi Mikovi Häkkinenovi v poslednom kole pokazila prevodovka a preteky nedokončil.
VC Španielska - okruh v Barcelone:
Dĺžka okruhu: 4,627 km
Rekord trate: Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault 1:15,641 (2001)
Počet kôl: 66 (305,256 km)
Prehľad posledných víťazov:
2006: Fernando Alonso (Renault)
2005 Kimi Räikkönen (McLaren)
2004 Michael Schumacher (Ferrari)
2003: Michael Schumacher (Ferrari)
2002: Michael Schumacher (Ferrari)
2001: Michael Schumacher (Ferrari)
2000: Mika Häkkinen (McLaren)
1999: Mika Häkkinen (McLaren)
1998: Mika Häkkinen (McLaren)
1997: Jacques Villeneuve (Williams)
1996: Michael Schumacher (Ferrari)
1995: Michael Schumacher (Benetton)
1994: Damon Hill (Williams)
Poradie MS (po 3 pretekoch):
Jednotlivci: 1. Fernando Alonso (Šp.) 22 bodov, 2. Kimi Räikkönen (Fín.) 22, 3. Lewis Hamilton (V. Brit.) 22, 4. Felipe Massa (Braz.) 17, 5. Nick Heidfeld (Nem.) 15, 6. Giancarlo Fisichella (Tal.) 8, 7. Jarno Trulli (Tal.) 4,
8. Robert Kubica (Poľ.) 3, 9. Nico Rosberg (Nem.) 2, 10. Heikki Kovalainen (Fín.) 1, 11. Ralf Schumacher (Nem.) 1
Pohár konštruktérov: 1. McLaren-Mercedes 44 bodov, 2. Ferrari 39, 3. BMW Sauber 18, 4. Renault 9, 5. Toyota 5, 6. Williams-BMW 2