StoryEditor

Pre odborníkov, ale aj laických návštevníkov

19.05.2008, 00:00

Začiatkom apríla ste sa ujali funkcie riaditeľa podniku, ktorý má jednu z najdlhších výstavníckych tradícií na Slovensku. Aké sú vaše najbližšie plány?
Už od skončenia vysokej školy sa pohybujem vo výstavníckej brandži. V podniku Agrokomplex som pôsobil sedem rokov, až do roku 1992, kedy som začal podnikať, samozrejme tiež v oblasti výstavníctva. Situáciu v podniku teda poznám. Budem však potrebovať nejaký čas na to, aby som prenikol do detailov a zistil, ktoré veci tu fungujú, a ktoré nie. Pripravujem hĺbkovú analýzu súčasného stavu a na základe jej výsledkov sa rozhodne, ako budeme ďalej napredovať.

Aké sú podľa vás silné a slabé stránky výstaviska, ktoré ste ako riaditeľ prevzali?
Silná stránka je jednoznačne tradícia. Toto výstavisko a vôbec Nitra sú zapísané ako univerzitné a výstavnícke mesto. Slabou stránkou sú jednoznačne služby, ktoré podnik poskytuje vystavovateľom a návštevníkom. Veľtržný areál v súčasnej podobe nespĺňa európske štandardy a určite sa nemôže porovnávať so špičkovými výstaviskami v Nemecku, ktoré je mekkou tohto biznisu. Isté rezervy vidím i v sprievodných podujatiach.

Aké služby by na výstavisku mali pribudnúť, aby zniesli porovnanie so zahraničím?
Uvediem príklad týkajúci sa stravovania. V súčasnosti máme reštaurácie a bufety priamo v niektorých pavilónoch a vôňa pri príprave jedál je cítiť všade. To je absolútne neprípustné, aby bol vystavovateľ i návštevník rušený takýmito javmi. Úroveň, ale i rozsah stravovacích služieb sa musia jednoznačne skvalitniť.
Podobný problém sa týka parkovania. Tieto veci musíme riešiť v spolupráci s mestom. Sú to spojené nádoby, výstavisko nemôže existovať bez mesta a opačne. Musíme sa nejako dohodnúť, aby to bolo prospešné pre všetky strany -- návštevníkov, vystavovateľov i obyvateľov.

Je podľa vás súčasná skladba veľtrhov v Nitre optimálna? Pripravujete nejaké nové veľtržné podujatia, alebo skôr uvažujete o redukcii ich počtu?
Bude to predmetom už spomínanej analýzy. Unáhlené a nepremyslené rozhodnutia, v rámci ktorých by sme zrušili nejakú výstavu, určite nehrozia. Musíme tiež zohľadniť charakter jednotlivých podujatí a ich spoločenský význam. Napríklad pripravujeme v novembri výstavu zameranú na školstvo a vedu. Bolo by naivné domnievať sa, že takýto druh výstavy prinesie rovnaké finančné efekty, ako napríklad Nábytok a bývanie. Chceme však podporovať aj takéto projekty.
Z hľadiska organizačného a finančného by pre podnik bolo určite výhodnejšie mať iba päť veľkých výstav, a nie viac drobných akcií rozložených počas celého roka. Myslím si však, že by bolo škoda neposkytnúť priestor na prezentáciu čo najširšieho spektra komodít, o ktoré je medzi vystavovateľmi i návštevníkmi záujem. Okrem toho máme k dispozícii krásny areál, ktorý by sa mal čo najefektívnejšie využívať počas celého roka.

Ktoré sú teraz nosné veľtrhy vášho výstaviska?
Jednoznačne strojársky veľtrh, výstava nábytku a autosalón. Sú najlepšie, čo sa týka návštevnosti, ako aj počtu vystavovateľov.

Mal by byť veľtrh skôr podujatím pre odbornú verejnosť, alebo viac ľudovým eventom?
Nepovažujem za šťastné takéto úzke selektovanie a deklarovanie, že výstava je len pre odborníkov, alebo len pre širokú verejnosť. Napríklad strojársky veľtrh. Na prvý pohľad ide vyslovene o odborný veľtrh, ktorý je vyhľadávaný množstvom ľudí pohybujúcich sa v tejto brandži, podnikateľmi a odbornou verejnosťou. Podľa našich štatistík ho však navštevuje aj množstvo laických návštevníkov, ktorí sa zaujímajú o nové stroje, techniku. Myslím si, že najvhodnejšia je zlatá stredná cesta -- teda vychádzať v ústrety obom cieľovým skupinám, identifikovať ich potreby, a čo najefektívnejším spôsobom ich uspokojovať. Tejto požiadavke, samozrejme, treba prispôsobiť aj sprievodné podujatia, propagáciu a ďalšie faktory.

Ako vidíte budúcnosť agropotravinárskeho veľtrhu Agrokomplex, ktorý podľa viacerých skeptikov skĺzava na úroveň regionálnej výstavy jarmočného charakteru?
Každá výstava má horšie i lepšie obdobia. Táto sínusoida sa prejavuje i v prípade iných výstavníckych podujatí. My sme s výstavou Agrokomplex začínali a určite sa jej nevzdáme. Už v minulosti to bola veľmi dobrá výstava a je pravda, že jej úroveň začala trocha stagnovať. Súviselo to najmä s tým, že v poľnohospodárstve bolo ešte donedávna veľmi málo peňazí, podniky v tomto sektore mali množstvo problémov. Tam musíme hľadať prvotnú príčinu poklesu agropotravinárskeho veľtrhu. Vrátiť mu pôvodný cveng je však pre nás veľká výzva a určite urobíme všetko preto, aby sme ho oživili a pritiahli návštevníkov i vystavovateľov niečím novým.

Ako plánujete pritiahnuť späť mnohých tradičných vystavovateľov, ktorí sa v uplynulých dvoch -- troch rokoch rozhodli, že na Agrokomplex už vystavovať neprídu?
V prvom rade musíme pozorne počúvať vystavovateľov a ich požiadavky. Ak vystavovateľ predáva napríklad kombajny či pluhy, treba mu dať príležitosť, aby tie stroje predviedol v akcii. Mnohí klienti už nechcú statickú expozíciu, kde sa nič nedeje. Musíme im vytvoriť podmienky na živé a dynamické prezentácie, na ktoré máme v našom rozľahlom areáli vytvorené ideálne podmienky. Treba tiež oživiť sprievodné podujatia a nájsť spôsob, ako ich prezentovať. Mnohí vystavovatelia, žiaľ, ani nevedia, že nejaké sprievodné podujatia sa počas výstavy konajú.

Niektorí podnikatelia však tvrdia, že účasť na veľtrhu je pre nich stratou času a peňazí. Za optimálnejšiu formu považujú skôr komornejšiu prezentáciu vlastnej firmy, zorganizovanú pre existujúcich a potenciálnych klientov. Ako by ste ich presvedčili, že práve váš veľtrh je pre nich tým správnym riešením?
Ak je pre firmu prijateľnejšia takáto forma prezentácie, treba to rešpektovať. Prečo by však svoje interné podujatie nemohli urobiť počas niektorej našej výstavy? Máme tu na to vytvorené ideálne podmienky, priestory na prezentáciu strojov, infraštruktúru, zázemie atď.
Samozrejme, že vždy boli, sú aj budú firmy, ktoré apriori výstavy zavrhujú. Uznávam tiež, že účasť na takomto podujatí nie je lacná záležitosť. Na druhej strane netreba zabúdať na to, že veľtrh má aj svoju sociálnu funkciu, je miestom, kde sa možno stretnúť s kolegami z odboru, vymeniť si skúsenosti, získať prehľad o novinkách, osloviť nových zákazníkov. Z tohto uhla pohľadu sa teda o budúcnosť výstavníctva nebojím.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/strojarsky-veltrh, menuAlias = strojarsky-veltrh, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. december 2025 16:49