StoryEditor

Na televíznom trhu zúrila vojna

29.12.2005, 23:00

Vojna, ktorá sa tento rok rozpútala medzi slovenskými televíziami, nemá v našej televíznej histórii obdobu. Čiernym rokom bola predovšetkým pre lídra slovenského trhu -- televíziu Markíza. Jej dlhé roky neohrozená pozícia sa otriasla v základoch, či už nesprávnymi strategickými rozhodnutiami, zaváhaním, politickými škandálmi alebo úplne banálnym dôvodom -- kreatívnejšou konkurenciou. Trhový podiel doterajšej trojky, televízie JOJ, za posledný rok stúpol až o 30 percent.
Rekordní SuperStar a Vyvolení
Hlavnými zbraňami všetkých troch televízií boli aj tento rok reality šou. Kým začiatok roka sa niesol v znamení Slovenskej televízie a programu Slovensko hľadá SuperStar, ktorý prekonal všetky doterajšie rekordy sledovanosti, na tróne jesennej sledovanosti kraľovala televízia JOJ s programom Vyvolení. Markíze nevyšli ani podprahoví Mojsejovci, ani Big Brother. Stiahnutie programu z hlavného vysielacieho času a skrátenie o dva týždne slabú úspešnosť len potvrdzujú.
Bitka spravodajcov
Zvláštny súboj televízií sa odohral aj na poli televíznych novín. Najsledovanejšími naďalej ostali Televízne noviny Markízy. Ich povesť -- rovnako ako celej televízie -- však pošramotila nielen kauza Rusko a zmenky, ale najmä neobjektívne príspevky niektorých z Ruskových vazalov, za ktoré Rada pre vysielanie a retransmisiu udelila Markíze aj pokuty. To, samozrejme, nebránilo slovenskému divákovi opätovne udeliť pozlátenú sošku TOM-a za najobľúbenejšiu spravodajskú a publicistickú reláciu televízie práve Markíze. Podľa niektorých názorov si pokles sledovanosti Markíza čiastočne zavinila aj sama chabou obmenou tvárí a neustálym protežovaním svojich ľudí neúnavne rotujúcich z relácie do relácie.
Naopak, divácky atraktívnejšie sa stali trendové Noviny TV JOJ, ktorým cesta tzv. infotainmentom, teda podávaním informácií zábavnou formou, vyniesla vyššiu sledovanosť než Správam STV. Po ich alarmujúcom klesnutí sledovanosti pod desať percent sa vedenie STV rozhodlo nielenže vrátiť k "párovému" moderovaniu, ale vytvorili aj špecializovaný tím na ich skvalitnenie, čo sa im čiastočne aj podarilo. Správy STV sa zdynamizovali a menej sa vyhýbajú nekonfliktným témam. Otázne je, či to už po prechode niektorých divákov k JOJ-ke nie je neskoro.
Preexponované seriály
Nie veľmi úspešným sa stal aj šľachetný počin televízie Markíza a STV opätovne priniesť na naše obrazovky slovenských hercov v podobe licencovaných či pôvodných televíznych seriálov: Medzi nami a Rodinné tajomstvá. Odborníčka na masmediálnu komunikáciu Hana Pravdová ich však považuje -- rovnako ako reality šou -- len za preteky televízií s cieľom získať diváka. "To, čo nám tvorcovia seriálov ponúkli, skôr odráža ich ambíciu excelovať a zaujať za každú cenu. Zabudli však na dôležitý fakt. Všetko preexponované je nezrozumiteľné, a tým aj odmietané," prízvukuje Pravdová. Aj v šoubiznise totiž platia základné atribúty úspechu -- profesionalita a znalosť daného kultúrneho prostredia, mentality či vkusu adresáta.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 13:35