Na dne revolucionárovho krátera

16.08.2004, 00:00
Čo priniesla základná misia robotického vozidla Spirit na Marse?

Začiatkom januára úspešne pristáli na povrchu Marsu dve robotické vozidlá NASA typu MER (Mars Exploration Rover), nazvané Spirit (Duch) a Opportunity (Príležitosť). Pomohli im špeciálne airbagy, ktoré sa osvedčili v roku 1997 pri sonde Mars Pathfinder.
Napriek istým technickým problémom oba rovery splnili základné trojmesačné výskumné misie a fungujú ďalej. S európskou sondou Mars Express, ktorá dorazila k červenej planéte krátko pred nimi a obieha okolo nej (rovery cez ňu teraz vysielajú výsledky na Zem), otvorili novú etapu skúmania Marsu. Na jej konci majú iné sondy dopraviť vzorky povrchového materiálu Marsu na Zem. Potom by sa mali vypraviť, azda ešte pred rokom 2020, na Mars priamo ľudia.
Od správ k vedeckej analýze. Úspechy Spirit i Opportunity sa, samozrejme, stali mediálnymi udalosťami prvej kategórie. Tiež preto, že v súčasnom zložitom a napätom medzinárodno-politickom kontexte ukázali "inú" tvár USA. Jedna vec je však mediálne pokrytie, akokoľvek verné, založené na predbežných komuniké, a celkom iná je kvalifikovaný definitívny súhrn hlavných poznatkov, ktoré sonda na inej planéte zistí. Kým sa taký súhrn objaví, uplynie od ukončenia základnej misie najmenej niekoľko mesiacov. Veď všetky merania a pozorovania treba dôkladne spracovať, analyzovať a vysvetliť. V prípade rovera Spirit to teraz v špeciálnej sekcii časopisu Science, tvorenej jedenástimi článkami, urobili vedci z USA, Nemecka, Dánska, Francúzska a Brazílie, ktorí v špecifických tímoch uskutočňovali jednotlivé experimenty.
"Miesto činu." Rover Spirit pristál 4. januára v kráteri Gusev. Leží v areografickom (marsografickom) systéme súradníc približne na 14,5 stupňa južnej šírky a 175,5 stupňa východnej dĺžky. Gusev má priemer 160 kilometrov a vytvorila ho zrážka Marsu s menší...