VEDA - Chémia Bielkovinový bozk smrti

21.10.2004, 00:00
Nobelovu cenu za chémiu udelili za objav, ktorý súvisi s chemickou látkou. Ale takou, ktorá zohráva kľúčovú úlohu v biologických dejoch.

O tohtoročnú cenu za chémiu sa podelia traja vedci, Izraelčania Aaron Ciechanover a Avram Hersko a Američan Irwin Rose. Podľa tradície si ju 10. decembra, na výročie úmrtia Alfreda Nobela, prevezmú v Štokholme z rúk švédskeho kráľa. Na konci 70. a začiatku 80. rokov spoločne objavili tzv. ubikvitínom sprostredkovanú proteolýzu. Systém enzýmov, označkuje nežiadúce bielkoviny molekulami látky zvanej ubikvitín. Ide o akýsi bozk smrti, pripomínajúci biblického Judáša. Označkované bielkoviny ďalšie enzýmy dopravia do špeciálnych vnútrobunkových štruktúr, proteazómov, kde ich ešte ďalšie enzýmy rozbijú na kúsky. Tento "odpad" sa potom vylúči z bunky.

Všadeprítomné bielkoviny. Základnym materiálom všetkého pozemského života sú bielkoviny. Ľudská bunka obsahuje približne sto tisíc rôznych bielkovín. Ich biosyntézu kóduje podľa najnovších zistení 20 000-25 000 génov. Bielkoviny vystupujú ako stavebné zložky, ktoré dodávajú bunkám tvar a štruktúru, zrýchľujú v bunkách i organizme chemické reakcie (enzýmy), signalizujú v ňom (hormóny) a ...