České dráhy vypísali tri najväčšie súťaže v histórii firmy na nákupy nových vlakov. Ich hodnota presahuje 10,6 miliardy korún. Štátny dopravca sa tak chce pripraviť na situáciu, keď začnú prúdiť do českých železníc vo veľkom európske dotácie na obstaranie nových strojov. Súťaž ale možno vyhlasujú zbytočne.
České ministerstvo dopravy totiž zvažuje plán, že by vlaky nakúpilo za dotácie samo a potom ich dopravcom požičiavalo, píše portál iDNES.cz.
České dráhy vypísali v stredu súťaže na rámcové zmluvy na dodanie až päťdesiatich kusov moderných expresných vozňov pre medzinárodnú diaľkovú dopravu, ktoré majú zvládnuť rýchlosť 200 km/hod, ale aj 20 elektrických jednotiek pre vnútroštátne rýchliky a 30 dieselových jednotiek pre rýchliky. Rámcová zmluva neznamená, že České dráhy odoberú všetky vozidlá.
„Vypisujeme súťaže na nové vozidlá, aby sme boli pripravení na súťaže a kontrakty ministerstva dopravy na zaistenie dopravnej obsluhy na diaľkových linkách,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.
Vypísanie súťaže s väčším objemom vozov by malo prilákať viac záujemcov ako v minulosti. Najmä s elektrickými jednotkami totiž prakticky získala monopol Škoda Transportation tým, že České dráhy vypisovali postupne zákazky na menší počet vlakov a zahraničným výrobcom sa neoplatilo pre pár jednotiek svoje vlaky v Českej republike schvaľovať.
„Naša spoločnosť očakáva, že väčší objem vypísaných súťaží osloví viac renomovaných dodávateľov moderných vlakov, ktorí sa na súťaži zúčastnia. Vďaka tomu by mohli České dráhy vysúťažiť veľmi výhodné podmienky budúcich kontraktov,“ povedal Šťáhlavský.
Nové vozne a jednotky majú byť plne klimatizované, budú mať informačné portály či pripojenie k wifi. Najmenej minú České dráhy podľa plánu za klasické vagóny: kúpia ich 50, odhadovaná cena je 2,175 miliardy korún. „Požadované vozidlá musia zodpovedať súčasným najvyšším štandardom a usporiadanie vnútorného interiéru musí zodpovedať nášmu aktuálnemu dizajn manuálu,“ popisuje riešenie vozov Michal Štěpán, člen predstavenstva Českých dráh zodpovedný za osobnú dopravu.
„Samozrejmosťou preto bude klimatizácia, audiovizuálny informačný systém s LCD monitormi v oddieloch cestujúcich, sklopné stolíky pri miestach za sebou a väčšie stolíky pre miesta oproti sebe, klasické elektrické zásuvky aj USB konektory pre napájanie drobnej elektroniky cestujúcich, ako sú notebooky alebo mobilné telefóny. Vo vozidlách bude k dispozícii aj wifi pripojenie k internetu," dodal Štěpán.
Nákup nových vozidiel ukazuje aj ďalší trend vo vlakoch, z nich by mali zmiznúť oddielové vozne, teda s kupé. Všetky nové vagóny budú mať takzvané veľkopriestorové usporiadanie. „Je to trend, napríklad Švajčiarsko nemá iné usporiadanie už štyridsať rokov,“ podotkol Šťáhlavský.
Štyri miliardy chcú České dráhy minúť za nové motorové jednotky pre rýchliky na neelektrifikovaných tratiach, u nich bude požadovať čiastočnú nízkopodlažnosť a rýchlosť najmenej 140 kilometrov za hodinu.
Najväčšiu časť peňazí plánujú České dráhy minúť za dvojsystémové elektrické jednotky pre vnútroštátne rýchliky, na ne má dopravca vyčlenené 4,6 miliardy korún.
Podobnú súťaž chystá aj Regiojet, ten ale plány ministerstva zaobstarať vozidla a potom ich požičiavať víta. „V prípade, že by vláda neschválila postup navrhnutý ministerstvom dopravy a presadil sa nákup do majetku dopravcu, sú RegioJet a ďalší dopravcovia pripravení okamžite vyhlásiť identické výberové konania na obstaranie súprav ako České dráhy,“ dodal šéf RegioJet Radim Jančura.