21.01.2018, 23:15

Kto platí a kto neplatí

V niektorých oblastiach podnikania nemusíte platiť daň za auto, napríklad v poľnohospodárstve alebo lesníctve. Záleží však na tom, na čo sa vozidlo využíva. Prinášame prehľad rôznych situácií.

Kto platí a kto neplatí
Zdroj: Reuters

Zamestnávateľ daňovníkom za auto
Kedy je daňovníkom dane za auto zamestnávateľ?
Zamestnávateľ vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za používanie auta. Zamestnanec ani iná osoba ho však nepoužívajú na podnikanie. Auto je predmetom dane a daňovníkom je zamestnávateľ, lebo vypláca cestovné náhrady za použitie vozidla, ktoré sa na podnikanie nepoužíva.    

Špeciálne vozidlo
Podnikateľ vlastní špeciálne vozidlo. Kedy zaň musí a kedy nemusí platiť daň?
Nosič výmenných nadstavieb sa využíva na podnikanie ako špeciálne vozidlo. Je určené len na vykonávanie špeciálnych činností, a to bez možnosti prepravy. Aby mohlo byť vylúčené z predmetu dane, musí byť zároveň splnená ešte tretia podmienka, a to, že musí byť označené len ako špeciálne vozidlo, nie špeciálne nákladné vozidlo. Ak by išlo o vozidlo nákladné špeciálne, bolo by predmetom dane, lebo by bolo určené aj na prepravu. V tomto prípade je rozhodujúca práve preprava, či na ňu špeciálne vozidlo je alebo nie je využívané.

Služba pre iného podnikateľa
Na čo všetko môže podnikateľ v poľnohospodárstve využívať auto? Kedy zaň nemusí platiť daň?
Podnikateľ používa na podnikanie v poľnohospodárstve vozidlo na prepravu zvierat a plodín z polí. Na požiadanie iného podnikateľa v poľnohospodárstve prepraví niekoľkokrát v roku zvieratá, prípadne plodiny, aj jemu. V tomto prípade sa vozidlo používa výhradne v poľnohospodárskej a lesnej výrobe, preto je oslobodené od dane. Poľnohospodárska a lesná výroba totiž oslobodzuje od povinnosti platiť daň za auto, ak sa používa výhradne na podnikanie v tejto oblasti.

Sídlo v Českej republike
Spoločnosť má sídlo v Čechách a organizačnú zložku má v Banskej Bystrici. Ako je to s daňou tentoraz?
Firma so sídlom v Českej republike má na území Slovenskej republiky organizačnú zložku v Banskej Bystrici. Tá používa na podnikanie vozidlá evidované na Slovensku a je aj ich držiteľom. Daňovníkom dane z motorových vozidiel aj v tomto prípade je právnická osoba, keďže danú organizačnú zložku vlastní. To, že má sídlo v Českej republike, je bezpredmetné.

Z obce do obce
Ako je to s daňou za vozidlo pri podnikaní s plodinami? Môže byť podnikateľ od dane oslobodený?
Podnikateľ používa na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe motorové vozidlo na prepravu plodín. V jednej obci nakúpi semená, ktoré si privezie do obce, kde podniká. Stále ide o činnosť v rámci predmetu podnikania a v poľnohospodárskej a lesnej výrobe sú v takomto prípade podnikatelia – pre dosiahnutie a udržanie podnikania – oslobodení od povinnosti platiť daň za auto.

Organizačná zložka
Kto je daňovníkom v prípade, ak je v doklade zapísaná ako držiteľ organizačná zložka?
V doklade o vozidle je ako držiteľ uvedená organizačná zložka. Právnická alebo fyzická osoba, ktorá ju vlastní, má povinnosť odviesť daň za toto vozidlo. Používa ho totiž na podnikanie. Príkladom je právnická osoba so sídlom Bratislave, ktorá má tri organizačné zložky. Jednu v Žiline, druhú v  Košiciach a tretiu v Trnave. Každá z organizačných zložiek je držiteľom vozidiel, ktoré používa na podnikanie. Daň za všetky tieto autá musí odviesť právnická osoba z Bratislavy, keďže jej uvedené organizačné zložky patria.

Daň za auto a jeho používateľ
Používateľ auta podniká. Kedy má povinnosť platiť daň za vozidlo?
Syn používa vozidlo na podnikanie. Avšak držiteľom je jeho otec, ktorý nie je podnikateľom. Platcom dane z motorových vozidiel je teda syn ako používateľ, a to práve pre svoju podnikateľskú činnosť.

Zamestnanci a administratíva
Musí firma z oblasti poľnohospodárstva platiť daň za vozidlo, keď ho používa na administratívne záležitosti?
V poľnohospodárskej výrobe používa firma pri zbere plodín auto na prevoz zamestnancov na polia. Zároveň ho používa na vybavenie administratívnych vecí súvisiacich s jeho podnikaním, ako je návšteva Sociálnej poisťovne či daňového úradu. Vozidlo je oslobodené od dane, pretože zamestnanci sú súčasťou fungujúcej poľnohospodárskej výroby, ktorá pre dosiahnutie a udržanie podnikania od tejto dane oslobodzuje.

Zamestnanec daňovníkom za auto
Môže zamestnancovi pripadnúť povinnosť platiť daň?
Zamestnanec je držiteľom vozidla, s ktorým aj podniká. Za používanie vozidla mu zamestnávateľ vypláca cestovné náhrady. Vozidlo je predmetom dane, daňovníkom však nie je zamestnávateľ, ale držiteľ, čiže zamestnanec. A dôvodom je práve jeho podnikanie.

Zamestnávateľ daňovníkom za auto
Kedy je daňovníkom dane za auto zamestnávateľ?
Zamestnávateľ vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za používanie auta. Zamestnanec ani iná osoba ho však nepoužívajú na podnikanie. Auto je predmetom dane a daňovníkom je zamestnávateľ, lebo vypláca cestovné náhrady za použitie vozidla, ktoré sa na podnikanie nepoužíva. 

Zdroj: Finančná správa

ANKETA: Čo hovoríte na predvyplnené tlačivá?


Tak si predstavujem inovácie
Peter Kremský, výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska:
Určite oceňujeme tento krok, že predvyplnené tlačivá posielajú tým, ktorí podávajú rovnako ako vlani priznanie za rovnaké auto v rovnakej firme. Možno 90 a 95 percent priznaní je rovnakých ako rok predtým, keďže autá sa vo firmách menia vždy až po niekoľkých rokoch. Tak si predstavujeme inovácie vo Finančnej správe krajiny.


Na druhej strane sa to znehodnocuje všeobecnými bariérami elektronickej komunikácie – ťažkopádnym prístupom k elektronickým schránkam, častou nefunkčnosťou alebo spomalenou funkčnosťou elektronických systémov, kde sa formuláre nahrávajú a podobne. Najmä pre veľké firmy je elektronické podávanie veľmi výhodné, pri malých firmách to podávajú zvyčajne externí účtovníci, pre ktorých je niekedy náročné spravovať identifikačné a prístupové údaje. Pri novom systéme si to vyžaduje prítomnosť konateľa firmy a podobne, čo veci komplikuje. Tam by sme očakávali, že štát ešte vyjde malým podnikateľom v ústrety a zjednoduší im život. Zneužitie v prípade podávania daňových priznaní je pomerne ťažko predstaviteľné a teoretické.

Výhodou je úspora času
Miriam Špániková, tlačová hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení:
Pokiaľ sa vo firme za celý rok nič nezmenilo, tak elektronické podanie je veľmi rýchlo a jednoducho spracované. Prirodzene, pokiaľ sa vo firme niečo menilo – je potrebné tieto zmeny zadať do formulára. V rámci komplexného pohľadu vnímame túto službu pozitívne. Medzi najvýraznejšie výhody predvyplnených tlačív patrí rozhodne úspora času a zníženie administratívnej záťaže. Napríklad po zadaní údajov formulár vypočíta sumu, keď zadáte dátum prvej evidencie, tak následne rozpočíta ďalšie roky. Doteraz sa to muselo prácne počítať.

Krok k využitiu verejných zdrojov
Dana Droppová, Slovenská komora daňových poradcov:
Výhodou predvyplneného podania je najmä časová úspora pre daňovníkov. V každom prípade ide o službu verejnosti. Vzhľadom k tomu, že správa daní je financovaná z verejných zdrojov, je takýto krok, ktorý znamená využitie verejných zdrojov, v prospech tých, ktorí verejné zdroje financujú, krok správnym smerom. Ak by sme mali hovoriť o nejakých nevýhodách, možno nevýhodou môže byť isté zautomatizovanie postupu, ktoré nepraje individualizácii a riešeniu výnimiek. Ale v skutočnosti nevýhody takéhoto postupu môže ukázať len prax.

Ročná sadzba dane pre motorové vozidlá (v eurách)
Osobný automobil, motocykel, trojkolka a štvorkolka
objem valcov v cm

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.