13.03.2018, 00:00

Adidas obhájil svoje prúžky. Pomohli mu v Luxemburgu

Nemecký výrobca športového oblečenia si musel na súde zastať svoje ochranné známky.

adidas
Zdroj: Reuters

Nemeckému Adidasu sa v Európe darí. Nielenže má výsostné postavenie medzi firmami so športovým oblečením, darí sa mu navyše odbíjať aj právne spory týkajúce sa poznávacích symbolov jeho značky.

Tými sú už takmer sedemdesiat rokov tri prúžky. Odevnú firmu nedávno podržali sudcovia v Luxemburgu v prípade proti belgickej firme, ktorá si chcela na Úrade Európskej únie pre duševné vlastníctvo tiež zaregistrovať svoje pásiky. Aj keď boli len dva, v spore neuspela.

Všeobecný súd Európskej únie v marci rozhodol, že Adidas môže zabrániť tomu, aby ako ochranná známka boli zapísané dva súbežné pásiky na topánkach, čo požadovala belgická Shoe Branding Europe. Adidas v konaní upozorňoval, že by išlo o neoprávnený prospech z jeho staršej ochrannej známky s troma prúžkami.


Belgičania urobili chybu
Shoe Branding Europe totiž ešte v rokoch 2009 a 2011 podala na Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo v španielskom Alicante prihlášku na zápis dvoch ochranných známok Európskej únie – v podobe dvoch diagonálnych súbežných pásov – jedna bola pre topánky ako také a druhá pre bezpečnostnú a ochrannú obuv. Nemecký Adidas namietal už vtedy. Európsky úrad v rozhodnutiach z roku 2015 a 2016 vyhovel jeho námietkam. Tvrdil, že existuje stupeň podobnosti medzi spornými ochrannými známkami, a taktiež, že nová známka by mohla ohroziť dobrú povesť skorších chránených označení Adidasu. Verejnosť by si ich podľa úradníkov mohla ľahko zameniť. Proti rozhodnutiu sa však Belgičania odvolali práve na Všeobecný súd EÚ, ktorý o spore dvoch odevných firiem rozhodoval začiatkom marca.

Advokátka a odborníčka na ochranné známky z kancelárie Mewburn Ellis Jacqueline Pang komentuje rozhodnutie ako neprekvapujúce. Sudcovia len potvrdili svoje rozhodnutie, ktoré prvýkrát vyniesli pred dvoma rokmi. „V konečnom dôsledku to bola významná povesť troch pruhov značky Adidas na obuvi, ktorá im vyhrala tento spor,“ tvrdí Pang. Podľa nej spravili Belgičania dokonca v minulosti chybu. „Shoe Branding Europe sa čiastočne postrelila do nohy. V propagačnej kampani v Španielsku a Portugalsku v roku 2007 použila slogan ,dva pruhy stačia‘, čo bolo sudcami považované za akýsi konkrétny prvok pri konštatovaní, že neoprávnene využívali značku spoločnosti Adidas, a zároveň tak preukázali, že používanie ich značky s dvoma prúžkami nebolo vždy v takzvanej dobrej viere,“ objasňuje Pang. Odborníčka na módne právo a advokátka Zuzana Šimonovská pre HN tvrdí, že rozhodnutie súdu z Luxemburgu nemožno teraz zovšeobecniť do tej roviny, že by bránilo registrácii ľubovoľného počtu pruhov. 

Šimonovská uvádza, že vždy bude záležať na konkrétnom prípade, miere zameniteľnosti a označovanom tovare. „Z rozhodnutia však vyplýva, že sa konkurenčný subjekt nemôže spoľahnúť výlučne len na rozdiely v počte, prípadne postavení pruhov,“ vy

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.