20.09.2018, 00:00

Zvýšenie ceny musí majster oznámiť

Kontakt na dobrého majstra či firmu vám môžu dať vaši známi, avšak môžete si ho pohľadať aj sami, napríklad na internete. Tu by ste si mali pozrieť hlavne referencie a nahliadnuť aj do obchodného či živnostenského registra. Experti radia, ako postupovať pri objednaní remeselníckych služieb.

zatepľovanie, izolácia, robotník
Zdroj: Dreamstime

Odpovedá Vladimír Bolík, tajomník Cechu maliarov Slovenska

1. Viac profesií
Chcel by som si dať vymaľovať byt. Musím si samostatne hľadať majstra na maľovanie a majstra na prípravu steny?
Základom pre kvalitný finálny náter steny je dobre pripravený podklad. V dnešnej dobe musí maliar vedieť pripraviť si najskôr kvalitný podklad, napríklad penetráciou, opraviť lokálne nerovnosti či celoplošne vystierkovať podklad. Čo sa týka použitých materiálov, vie ich tiež zabezpečiť sám, ak má o to zákazník záujem. Ak si chce objednávateľ potrebný materiál kúpiť sám, remeselník mu môže poradiť, čo je na dané práce vhodné použiť, i to, kde sa dá tovar kúpiť.

2. Väčšia zákazka
Platí sa pri objednávke služieb nejaká záloha?
Niekedy si majster zálohu vypýta, inokedy sa s klientom dohodnú tak, že sa všetko uhradí po vykonaní prác. Je to na individuálne a záleží len na tom, ako sa dohodnú obe strany. Obyčajne však platí, že ide o objednávku s väčším rozsahom prác, spravidla sa zvykne brať záloha na materiálne zabezpečenie. V takom prípade by mal remeselník vydať zákazníkovi doklad o úhrade. A pri platbe v hotovosti musí vystaviť príjmový pokladničný bloček a doložiť ho k faktúre.

3. Spísanie listiny
Je nutné, aby bola spísaná takzvaná zmluva o dielo pri všetkých remeselníckych službách?
Najväčšou istotou pre obe strany je, keď takúto zmluvu medzi sebou uzatvoria. Eliminujú sa tým nedorozumenia alebo prípadne prevýšenie nákladov pri materiálovom zabezpečení. V každom prípade, zákazník by vždy mal nejakým spôsobom dozorovať práce remeselníka. Mal by s ním dokonca podpisovať takzvaný montážny list o každodenných vykonaných prácach či nedostatkoch. Pri väčších zákazkách sa obyčajne vedie stavebný denník. Uvedené vykonané pracovné úkony by mali chrániť aj remeselníka, že vykonal svoju prácu.


4. Zistené škody
Čo ak by sa stalo, že by remeselník pri práci niečo poškodil, respektíve by prácu neodviedol dobre? Ako má klient postupovať?
Ak remeselník niečo pri práci poškodí, je za to, samozrejme, zodpovedný a mal by o tom zákazníka informovať. Ak nie je objednávateľ s danou prácou spokojný, je na zhotoviteľovi, aby nedostatky odstránil k jeho spokojnosti. Pri hľadaní dobrého majstra je vhodné obrátiť sa priamo na cechy, keďže tieto od svojich remeselníkov požadujú, aby sa správali seriózne a aby nepoškodzovali dobré meno celému remeslu. Ak by majster spôsobil zákazníkovi nejakú škodu, mal by o pomoc požiadať obchodnú inšpekciu, alebo daný prípad riešiť súdnou cestou.

5. Ústna dohoda
Zaplatil som remeselníkovi zálohu, no na dohodnuté práce vôbec nenastúpil. Čo môžem robiť, ak s ním nemám podpísanú zmluvu o dielo?
Je to zložité. Malo by platiť pravidlo, že aj ústna dohoda je dohodou. V praxi je to však tvrdenie proti tvrdeniu. Preto je najlepšie spísať dohodu o diele. Remeselník je tak povinný poskytnúť zákazníkovi na svoju prácu záruku. A to by malo byť samozrejmosťou. Ak by dotyčný remeselník nenastúpil na práce ani po vašej výzve, mali by ste to nahlásiť obchodnej inšpekcii.

6. Majster z cechu
Majstra, ktorý v mojom dome maľoval steny, je členom cechu maliarov. Po ukončení prác som dodatočne objavil nedostatky. On však momentálne pre vyťaženosť nemôže opravu urobiť. Môže ho zastúpiť niekto z jeho cechu?
Toto je vecou dohody medzi členmi cechu. Majstri medzi sebou bežne komunikujú a je veľmi pravdepodobné, že sa vedia v takýchto situáciách zastúpiť. Je totiž úplne bežné, že si chodia aj navzájom pomáhať na rôzne zákazky. Výhody členov cechu spočívajú najmä vo vzájomnej informovanosti a v spolupráci s členskými spoločnosťami, ktoré pravidelne majstrov školia. Vďaka tomu poznajú najnovšie trendy a techniky, a môžu tak odviesť kvalitnú prácu a poskytnúť patričnú záruku.

Odpovedá Róbert Uhrín, konateľ spoločnosti Hodinový manžel

7. Pravidelná kontrola
Prerábam si doma kúpeľňu. Mal by som práce remeselníka kontrolovať?
Určite áno. Mali by ste s ním dokonca podpisovať takzvaný montážny list o každodenných vykonaných prácach či prípadných nedostatkoch. Je dôležité, aby mal zákazník prehľad o tom, ako sa realizátorovi v prácach darí, či nenastali nepredpokladané problémy, ktoré ho v práci obmedzujú alebo odďaľujú termín jej dokončenia. Pravidelnými návštevami prerábky môžete sledovať, či práce prebiehajú v poriadku a podľa vašich predstáv.

8. Nekvalitná práca
Je potrebné spisovať montážny list aj pri menších prerábkach?

Montážny list nie je vždy nutný. K tomuto kroku by však zákazník mal určite pristúpiť vtedy, keď je zrejmé, že remeselník odvádza nekvalitnú prácu, prípadne je tam iný, jasne viditeľný problém. Väčšina realizácií sa dohaduje na takzvanú konečnú cenu práce a materiálu, takže denné súpisy pri menších prerábkach nie sú nutné.

Exkluzívny obsah Hospodárskych novín

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.