Odpovedá Vladimír Bolík, tajomník Cechu maliarov Slovenska
1. Viac profesií
Chcel by som si dať vymaľovať byt. Musím si samostatne hľadať majstra na maľovanie a majstra na prípravu steny?
Základom pre kvalitný finálny náter steny je dobre pripravený podklad. V dnešnej dobe musí maliar vedieť pripraviť si najskôr kvalitný podklad, napríklad penetráciou, opraviť lokálne nerovnosti či celoplošne vystierkovať podklad. Čo sa týka použitých materiálov, vie ich tiež zabezpečiť sám, ak má o to zákazník záujem. Ak si chce objednávateľ potrebný materiál kúpiť sám, remeselník mu môže poradiť, čo je na dané práce vhodné použiť, i to, kde sa dá tovar kúpiť.
2. Väčšia zákazka
Platí sa pri objednávke služieb nejaká záloha?
Niekedy si majster zálohu vypýta, inokedy sa s klientom dohodnú tak, že sa všetko uhradí po vykonaní prác. Je to na individuálne a záleží len na tom, ako sa dohodnú obe strany. Obyčajne však platí, že ide o objednávku s väčším rozsahom prác, spravidla sa zvykne brať záloha na materiálne zabezpečenie. V takom prípade by mal remeselník vydať zákazníkovi doklad o úhrade. A pri platbe v hotovosti musí vystaviť príjmový pokladničný bloček a doložiť ho k faktúre.
3. Spísanie listiny
Je nutné, aby bola spísaná takzvaná zmluva o dielo pri všetkých remeselníckych službách?
Najväčšou istotou pre obe strany je, keď takúto zmluvu medzi sebou uzatvoria. Eliminujú sa tým nedorozumenia alebo prípadne prevýšenie nákladov pri materiálovom zabezpečení. V každom prípade, zákazník by vždy mal nejakým spôsobom dozorovať práce remeselníka. Mal by s ním dokonca podpisovať takzvaný montážny list o každodenných vykonaných prácach či nedostatkoch. Pri väčších zákazkách sa obyčajne vedie stavebný denník. Uvedené vykonané pracovné úkony by mali chrániť aj remeselníka, že vykonal svoju prácu.
4. Zistené škody
Čo ak by sa stalo, že by remeselník pri práci niečo poškodil, respektíve by prácu neodviedol dobre? Ako má klient postupovať?
Ak remeselník niečo pri práci poškodí, je za to, samozrejme, zodpovedný a mal by o tom zákazníka informovať. Ak nie je objednávateľ s danou prácou spokojný, je na zhotoviteľovi, aby nedostatky odstránil k jeho s...
Zostáva vám 85% na dočítanie.