17.01.2019, 00:00

Jazda na cestách bude bezpečnejšia

Pokutu sto eur za používanie mobilu počas jazdy má priniesť novela zákona o cestnej premávke z dielne ministerstva vnútra. Určí aj jasnejšie určenie územia, na ktorom môžu jazdiť cyklisti s prípustnou toleranciou alkoholu v krvi, a ďalšie novinky. Niektoré z nich hodnotí pre HN dopravný analytik Jozef Drahovský.

Jazda na cestách bude bezpečnejšia
Zdroj: Pexels (Ilustračná snímka)

1. Mobily počas jazdy
Vodič nebude môcť už ani držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj, ale ani iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie. Horná hranica pokuty za používanie mobilov a podobných zariadení počas vedenia vozidla sa má zvýšiť z 50 na sto v blokovom konaní a zo sto na 200 eur v riadnom konaní. Používanie mobilov v systéme „voľné ruky“ má byť naďalej bez sankcie. Ako to hodnotíte?
Z bezpečnostného hľadiska veľmi potrebné opatrenie, lebo ak vodič drží v jednej ruke mobil a v druhej volant, tak ignoruje dávanie smeroviek a radenie rýchlosti. Na jednej strane nečakane mení smer, na druhej ide veľmi pomaly a blokuje dopravu, keďže nemá tretiu ruku na preradenie na vyššiu rýchlosť. Malo by to byť obmedzené len na ruky. Nevidím dôvod zakazovať hlasové povely.


2. Kolobežky s motorčekom
V súčasnosti je kolobežkár zaradený medzi chodcov, čo však podľa rezortu vnútra nezodpovedá povahe tohto dopravného prostriedku a pravidlám, ktoré sa na kolobežkárov s motorčekom vzťahujú. Navrhuje preto, aby sa osoba na kolobežke vybavenej pomocným motorčekom zaradila medzi vodičov nemotorových vozidiel. Rovnako tak, ako je teraz aj cyklista na bicykli s pomocným motorom alebo na segwayi – samovyvažovacom zariadení.
Keď sa pri predchádzajúcej zmene zaradila kolobežka medzi chodcov, upozorňoval som, že ide o nedomyslený krok. Teraz sa to potvrdilo a je snaha aspoň kolobežky s pomocným motorčekom dať od chodcov preč. Chodec a ani kolobežkár nie je obmedzený, pokiaľ ide o konzumáciu alkoholu.


3. Cyklisti pod vplyvom alkoholu
Cyklisti môžu jazdiť s určitým množstvom alkoholu v zastavanom území obce a na cyklotrasách. Rezort vnútra však navrhuje, aby cyklisti mohli jazdiť s týmto množstvom (0,5 promile) na cyklotrasách a v obci – od tabule, ktorá vyznačuje začiatok a koniec obce. Pod tento režim majú patriť aj osoby na kolobežkách s pomocným motorčekom a na segwayoch – samovyvažovacom zariadení.
Ide o právne spresnenie územia, kde dané pravidlo platí.


4. Zipsovanie vozidiel
Rezort vnútra navrhuje striedavé zaradenie vozidiel (zipsovanie), ktoré sa má povinne uplatňovať nielen pri súbežnej jazde pred prekážkou cestnej premávky, ale aj pri zbiehaní jazdných pruhov. Pri súbežnej jazde bude vodič v pravom jazdnom pruhu povinný umožniť vodičovi prvého vozidla v ľavom jazdnom pruhu, ktorý dáva smerovku, že chce odbočiť vpravo, aby sa zaradil do kolóny. Je povinný dávať také znamenie o zmene smeru jazdy a pri zaraďovaní sa do kolóny nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v pravom jazdnom pruhu. Rovnako to bude platiť aj v prípade, keď sa jazdné pruhy zbiehajú.
Touto zmenou sa približujeme západným krajinám, kde takého ustanovenie už dlhší čas platí. Vnímanie je veľmi pozitívne a zvyšuje priepustnosť ciest.


5. Kruhový objazd
Vodič, ktorý vchádza na kruhový objazd, má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak. Pravidlo prednosti v jazde na kruhovom objazde sa má upraviť tak, aby jasnejšie určilo správanie v danom type križovatky. Podľa návrhu, ak je kruhový objazd označený značkou „Kruhový objazd“ spolu so značkou „Daj prednosť v jazde!“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“, vodič na kruhovom objazde má prednosť.
Ide o praktickú úpravu, kde na veľmi malých kruhových objazdoch nebolo kde umiestniť v kruhovom objazde značky hlavná cesta.


6. Záchranárska ulička
Zákon okrem iného zavedie povinnosť vytvárania záchranárskej uličky pre sanitky a záchranárov medzi dvoma pruhmi pri kolóne na diaľnici. Zneužitie sa bude trestať sankciou aj prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. Pokuta 300 eur bude hroziť tomu, kto neumožní prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy a pri zneužití záchranárskej uličky, a pokuta 99 eur za nevytvorenie záchranárskej uličky a za nezastavenie na značke „Stop, daj prednosť v jazde“.
Ide o prevzatia zaužívaného štandardu zo zahraničia, ale treba spresniť text, aby bolo pri trojpruhovej diaľnici jasné, kde ju vytvárať, či medzi stredným a ľavým pruhom, alebo medzi stredným a pravým pruhom.


7. Kontrola preukazov ZŤP
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny bude polícii elektronicky zasielať aktuálne údaje o vydaných parkovacích preukazoch a polícia si bude môcť na mieste overiť pravosť dokladu.
Ide o vzájomne poskytovanie informácií pre kontrolu oprávnenia parkovania na miestach ŤZP a odhaľovaní podvodov s preukazmi.


8. Parkovanie na chodníku
Jednoznačne má byť určené, že parkovať na chodníku bude možné len na takom mieste, kde nebude dochádzať k jazde po chodníku, ale pôjde skutočne o parkova

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.