22.03.2019, 00:00

Dve percentá pomáhajú tisíckam organizácií

Daňovníci vlani poukázali neziskovkám opäť viac peňazí. Darcovia si však musia dávať pozor na detaily.

Dve percentá pomáhajú tisíckam organizácií
Zdroj: Dreamstime

Darovať takzvané dve percentá z dane neziskovke využívajú každoročne desaťtisíce právnických aj fyzických osôb. Výška poukázanej dane každoročne rastie – vlani daňovníci činnosť mimovládnych organizácií podporili takmer 70 miliónmi eur. Väčšinu poukázali firmy, podiel zo zaplatenej dane však poukazujú každoročne okrem veľkých korporácií rovnako drobní podnikatelia, živnostníci, ale aj zamestnanci. Podľa toho, kto časť dane daruje, sa líši aj proces poukázania podielu pre neziskovky. Každý totiž vypĺňa iné tlačivo a zároveň pre každého platí iný termín na darovanie a minimálna výška poukázanej dane.


Darovať možno aj viacerým
Výška časti dane, ktorú môže firma poukázať, sa pohybuje od jedného do dvoch percent. Závisí to od rôznych špecifických podmienok. Ak firma daruje väčšiu sumu, môže ju navyše aj rozdeliť viacerým organizáciám, každej však najmenej osem eur. Všetky údaje a presnú poukazovanú sumu treba uviesť na osobitnej prílohe, ktorá je súčasťou daňového priznania. Daňová poradkyňa Dagmar Bednáriková však pripomína, že celé dve percentá je možné asignovať v prípade právnických osôb len za predpokladu, ak súčasne do termínu na podanie daňového priznania darujú na verejnoprospešný účel finančné prostriedky vo výške 0,5 percenta zaplatenej dane. Ak to nespravili, môžu poukázať len jedno percento.


„Súčasný koncept daňového práva poskytnutý dar nepovažuje za daňovo efektívny výdavok ani odpočítateľnú položku zo základu dane. Pre podnikateľov to často pôsobí demotivujúco,“ upozorňuje Bednáriková. Spôsob, ako podnietiť podnikateľov k filantropickému správaniu, je podľa nej v možnosti legislatívneho uplatnenia výdavkov súvisiacich s charitatívnymi darmi podobne, ako je to napríklad v prípade darov poskytnutých v USA, ale aj v iných európskych krajinách.


Pre neziskovky ide o kľúčový príjem
Marcela Bošková zo Slovenskej komory daňových poradcov zdôrazňuje, že základnou podmienkou na to, aby mohla organizácia získať darované dve percentá, je, aby bola daná organizácia neziskového charakteru. Taktiež sa musí každoročne zaregistrovať a dať si notársky overiť, že spĺňa všetky špecifické podmienky pre príjemcov.


V mnohých prípadoch je navyše asignačný mechanizmus hlavným zdrojom financovania aktivít tretieho sektora, či už ide o väčšie alebo malé organizácie. Jedným z dôvodov je, že oproti iným typom príjmov z „dvoch percent“ nemusia organizácie platiť štátu nič naspäť. Bednáriková to vysvetľuje aj tým, že v dnešných časoch finančných a legislatívnych šokov si tretí sektor

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.