12.10.2014, 18:05

Overte si, či za vás zamestnávateľ platí správne odvody

Ak ste zamestnaný, odvody za vás musí odviesť zamestnávateľ. Ak sa vám však niečo nezdá, reklamujte to v Sociálnej poisťovni alebo žiadajte opravu.

K povinnostiam zamestnávateľov patrí okrem iného aj úloha zaregistrovať zamestnanca v Sociálnej poisťovni a odvádzať za neho poistné v správnej výške a včas. Zamestnanec si však môže overiť plnenie týchto povinností, a to buď elektronicky alebo v príslušnej pobočke. V budúcnosti sa tak pri žiadostiach o niektorú z dávok sociálneho poistenia vyhne situácii, že mu na ňu nevznikne nárok, lebo nebol zaregistrovaný. Prípadne ak by zistil, že má v evidencii uvedené nesprávne vymeriavacie základy na výpočet dávky. Dôležité je to preň i z pohľadu získania úveru od bankových inštitúcií, ktoré si v Sociálke overujú výšku príjmov.

Ak poistenec Sociálnej poisťovne predloží doklady dokumentujúce jeho zamestnanie u zamestnávateľa, Sociálna poisťovňa údaje prenesie do svojho informačného systému a vylúčia sa tak problémy s dávkami či s poskytovaním bankového úveru.

Stav účtu

Poisťovňa vedie každému tzv. individuálny účet poistenca a bezplatne umožňuje prístup k informácii o jeho zmenách aj na svojej internetovej stránke. Poistenec prostredníctvom tejto elektronickej služby získa údaje o svojich mesačných vymeriavacích základoch, ale aj o tom, či zaňho zamestnávateľ poistné odvádzal. Cez individuálny účet poistenca možno získať údaje za obdobie od roku 2004. 

Čo treba robiť

Pre získanie prístupu k tejto elektronickej službe stačí, aby poistenec osobne prišiel do ktorejkoľvek pobočky poisťovne. Po overení totožnosti poistenca na základe predloženého občianskeho preukazu alebo cestovného pasu a podpísaní Dohody o používaní elektronických služieb mu Sociálna poisťovňa na počkanie pridelí prístupovú (GRID) kartu, na základe ktorej získa prístup k informácii o zmenách stavu individuálneho účtu v elektronickej forme.

Ak zistíte nezrovnalosti, môžete si uplatniť reklamáciu, či už listom, mailom, faxom alebo osobne tak v Sociálnej poisťovni, na ústredí, ako aj v pobočke. Ak v reklamácii žiadate opravu alebo doplnenie chýbajúcich údajov, vtedy je najlepšie obrátiť sa na miestnu pobočku poisťovne. Ak máte k dispozícii relevantné doklady, na základe ktorých je možné uskutočniť opravu alebo doplnenie údajov, treba ich priložiť k reklamácii. 

Súvisiace články

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.