17.08.2014, 13:30

Periete zle, reklamáciu neuznáme, tvrdí butik Blažek

Čitateľ si kúpil nohavice, na ktorých mu po prvom praní pustilo kožené logo farbu, čím sa znehodnotili. Obchodník odmietol reklamáciu uznať.

Ak si niektoré odevy, napríklad nohavice periete doma, snažte sa dodržať návod na ich ošetrovanie. Ani to však nemusí zaručiť, že pri prípadnej reklamácii pochodíte.
Čitateľ HNporadňa.sk Ladislav (jeho priezvisko máme v redakcii) si v nitrianskej predajni Blažek kúpil nohavice za 79 eur. Ešte pred nosením mu ich však manželka z hygienických dôvodov oprala. „Dodržala návod, no aj tak farba z koženého loga ,pustila´do svetlých nohavíc, čím sa znehodnotili,“ posťažoval sa Ladislav redakcii. 
Napriek reklamácii mu predajňa peniaze nevrátila ani nohavice nevymenila. Dôvod? Dala ich posúdiť znalcovi, ktorý tvrdí, že neboli ošetrené tak, ako určuje návod.  


Ilustračná snímka: Archív HN.

Kvalitné nohavice pustili farbu

Ladislav kúpil nohavice 14. júna 2014. O dva dni ich reklamoval kvôli farbe, ktorá sa uvoľnila z loga. „Reklamácia bola zamietnutá 18. júla. V odbornom posúdení, ktoré mi len prečítali, ale odmietli vydať, bolo uvedené, že poškodenie zapríčinilo časté nosenie,“ opisuje situáciu Ladislav. To by znamenalo, že predajca dvakrát porušil zákon, lebo nedodržal 30-dňovú lehotu na vybavenie reklamácie a zároveň odmietol zákazníkovi dať o tom kópiu odborného posudku.

Firma Blažek to však vidí ináč. „Štrnásteho júla dostal zákazník mailom informáciu, že si má prísť reklamáciu vybaviť,“ informovala HN Ludmila Štindlová z firmy Blažek Praha. Výsledok expertízy nohavíc Ladislav prevzal 18. júla. To by znamenalo, že predajca 30-dňovú lehotu na jej vybavenie dodržal, lebo zákazníka na to vyzval v stanovenom termíne. Ladislav však povedal, že o mailovej výzve na prevzatie výsledku reklamácie nič nevie.  

Pranie nohavíc hotová veda

V odbornom posudku, ktorý nám Štindlová prečítala, sa o.i. hovorí, že „vplyvom nesprávnej údržby a ošetrovania dochádza k zmene výrobku, čo narušuje jeho vzhľad, rozmer a vlastnosti. V tomto prípade nastala zmena estetických vlastností. Výrobca doporučuje prať výrobok samostatne, otočený naopak a po vypraní ho hneď vytiahnuť z práčky a zavesiť, žehliť naopak, čo v tomto prípade zo strany zákazníka nebolo dodržané“.
Ladislav ale tvrdí, že pri praní nohavíc pokyny výrobcu dodržali.

Predajca musí dať posudok zákazníkovi   

Čo na tento spor hovorí Slovenská obchodná inšpekcia? Jej hovorkyňa Danuša Krkošová Ladislavovi odporúča, aby sa s podnetom na kontrolu v predajni Blažek Nitra obrátil na inšpektorát obchodnej inšpekcie pre Nitriansky kraj. Môže to urobiť aj cez internet. Priložiť však treba všetky doklady ktoré o tom má. 

Krkošová totiž upozorňuje, že zákon ukladá predajcovi poskytnúť kópiu odborného posúdenia reklamovaného výrobku. „Predajca tak musí urobiť do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Je tu teda podozrenie, že zákon bol porušený,“ dodala Krkošová. 

Štindlová pripúšťa, že toto pravidlo pri reklamácii nedodržali. Dôvod? Našu legislatívu 13. júna novelizovali, čo si firma Blažek nevšimla. „Nemáme prehľad o zmenách v slovenských zákonoch, tak sme to prehliadli,“ povedala. „To vás ale neospravedlňuje,“ reagujeme. „Áno, to musím priznať...,“ dodala Štindlová. 

Na súd nepôjde

Keby sa Ladislav obrátil na súd, možno by ho vyhral. „Nedá sa to povedať jednoznačne, musel by rozhodnúť súd,“ poznamenala Krkošová. Až tak ďaleko však Ladislav tento prípad nemieni hnať.   

 

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.