Nemecká politika je dlhodobo príliš úzko previazaná s automobilovým priemyslom, čo negatívne dopadá na spotrebiteľov aj na tempo inovácií, je presvedčený politológ Timo Lange, ktorý sa venuje štúdiu lobistov a ich vplyvu na politiku. Je podľa neho predovšetkým na kancelárke Angele Merkelovej, aby po sérii škandálov nemeckých automobilových výrobcov rozhodla o zmene vládnej politiky.
"Automobilový priemysel je s politikou personálne úzko prepojený, zvlášť v lobistických oddeleniach jednotlivých firiem a vedení Združenia automobilového priemyslu (VDA)," myslí si Lange, podľa ktorého je pozoruhodné, koľko lobistov pochádza priamo z okolia nemeckej kancelárky.
Ako príklad uvádza súčasného šéfa Združenia automobilového priemyslu Matthiasa Wissmanna, ktorý bol v rokoch 1993-1998 ministrom dopravy. Jeho vládnou kolegyňou bola po väčšinu tejto doby vtedajšia ministerka pre životné prostredie Angela Merkelová. Tá má veľmi dobré kontakty aj na Eckarta von Klaedena, ktorý do roku 2013 pracoval ako vysoko postavený činiteľ na kancelárstve a od tej doby je hlavným lobistom Daimleru. Hlavným lobistom Volkswagenu je zase Thomas Steg, niekdajší zastupujúci vládny hovorca a volebný stratég sociálnej demokracie.
Ďalších podobných spojení sa dá nájsť celá rada, vrátane tých na krajinskej úrovni. Ministerský predseda Dolného Saska je tradične členom dozornej rady najväčšej nemeckej automobilky Volkswagen.
Personálne prepojenie, finančné záujmy a strategický význam nemeckého automobilového priemyslu viedli podľa Langeho v minulosti k tomu, že politici išli automobilkám príliš na ruku a niekedy dokonca pôsobili ako ich predĺžená ruka. Lange sa zmieňuje napríklad o snahe Merkelovej a nemeckej vlády vyjednať v Bruseli alebo v Spojených štátoch mäkšie limity pre znečistenie ovzdušia emisiami z áut.
"Z nášho pohľadu toto úzke prepojenie v minulosti tiež bránilo inováciám," povedal Lange zahraničným novinárom v Berlíne. Príkladom môže byť aktuálna kauza údajných dlhoročných kartelových dohôd medzi firmami Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche. Namiesto toho, aby sa tieto popredné nemecké automobilky snažili inováciami znížiť množstvo emisií u dieselových vozidiel, dohodovali sa spoločne na jednotných technických parametroch.
Niektoré z nich dokonca siahli na inštaláciu softvéru, ktorý umožňuje manipulovať s testami emisií. Len koncern Volkswagen tým oklamal milióny zákazníkov. Aj na tomto prípade je ale podľa mnohých dobre vidieť blízkosť politiky a automobilového priemyslu. Kým v Spojených štátoch musí Volkswagen platiť mnohomiliardové odškodné, v Nemecku na neho podľa kritikov vyvíjajú politici len veľmi malý tlak.
Vedľa spotrebiteľov a inovačných snáh automobiliek dopadajú terajšie pomery podľa Langeho negatívne samozrejme aj na životné prostredie. Práve tu ale Lange vidí aj možnú cestu k náprave. Verdikt stuttgartského súdu z minulého týždňa totiž priblížil možnosť, že kvôli vysokému znečisteniu toto mesto zakáže jazdu niektorých dieselových áut. Takýto krok by podľa Langeho natoľko zvýšil tlak verejnosti na politikov, že by konečne museli konať.
O tom, že si to ľudia prajú už teraz, svedčí aktuálny prieskum pre denník Die Welt, podľa ktorého 72,8 percenta Nemcov je presvedčených, že keď ide o znečistenie ovzdušia, berú politici na automobilový priemysel prílišné ohľady.