Počet cestujúcich v lôžkových a ležadlových vlakoch v medzištátnej doprave Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) medziročne narástol o 10,5 percenta. Spoločnosť plánuje túto službu posilniť a rozšíriť. Za prvých osem mesiacov roka 2017 využilo služby lôžkových a ležadlových vozňov v tomto segmente viac ako 77-tisíc cestujúcich, kým v minulom roku to bolo 70 354.
"Najobľúbenejšou nočnou traťou je Humenné - Košice - Praha, ktorá za január až august 2017 dosiahla na úseku Košice - Praha priemerné využitie vozňa až 73 percent. ZSSK ročne v rámci vnútroštátnej aj medzištátnej dopravy vypraví 2790 nočných vlakov," uviedol hovorca Tomáš Kováč.
Niekoľko rozdielov
"Základný rozdiel medzi lôžkovým a ležadlovým vozňom je počet cestujúcich, ktorí sú v jednom kupé. V lôžkovom je cestujúci buď sám, dvaja alebo traja a je tam k dispozícii umývadlo. Poskytujeme tam vodu, kávu a prípadne i raňajkový balíček," doplnil vedúci oddelenia diaľkovej a medzištátnej dopravy ZSSK Marek Kasa s tým, že v ležadlovom vozni sú kupé pre štyroch alebo šiestich ľudí.
ZSSK dnes v Košiciach prezentovala klimatizovaný vozeň s oddielom pre imobilných cestujúcich, ktoré premávajú od začiatku septembra v noci. Imobilní cestujúci doposiaľ podľa hovorcu nemali možnosť využiť nočnú dopravu.
Nový vozeň
"Je to nový ležadlový vozeň, ktorý zaraďujeme na nočný vlak vo vnútroštátnej doprave z Bratislavy do Humenného a naspäť. Je to teda možnosť naložiť priamo, pomocou mobilnej plošiny imobilného cestujúceho do ležadlového vozňa. K dispozícii je bezbariérová toaleta a bezbariérové kupé," vysvetlil Kováč s tým, že kapacita je dvaja imobilní cestujúci na jeden vozeň.
"V súčasnosti máme k dispozícii dva tieto vozne, ktoré sú nasadzované na vnútroštátnom vlaku Bratislava - Humenné a naspäť. V prípade potreby budeme zaraďovať i ďalšie," povedal Kováč. V budúcnosti podľa jeho slov plánujú predĺžiť trasu nočného vlaku Humenné - Bratislava až do Viedne.
Obľúbenejšie autovIaky
ZSSK dnes v Košiciach predviedla i fungovanie autovlaku, o ktorý taktiež stúpa záujem. Najobľúbenejšou trasou slovenských autovlakov je podľa hovorcu Košice - Praha, kde vyťaženosť autovozňov presahuje 80 percent. Za január až august 2017 spoločnosť eviduje 12,5-percentný nárast počtu prepravených automobilov na autovozni ZSSK - České dráhy a až 30,6-percentný nárast vo vnútroštátnej preprave na trase Bratislava - Humenné a späť.
"V prípade využívania autovlaku, cestujúci prichádza približne hodinu a pol pred odchodom vlaku do priestoru autorampy, kde dôjde k vybaveniu všetkých formalít. Následne si naloží svoje auto na autovlak a môže sa premiestniť už do lôžkového alebo ležadlového vozňa, ktorý si zvolil," vysvetlil Kováč.