Aký je stav informatizácie verejnej správy a celej spoločnosti?
-- Stav sa dá hodnotiť z viacerých pohľadov a jediným spoločným menovateľom je, že je nevyhovujúci. Občan má len málo možností komunikovať s verejnou správou on-line.
Aké sú najväčšie prekážky, ktoré bránia väčšej informatizácií spoločnosti?
-- Neexistencia legislatívy pre štandardy a bezpečnosť, čo spôsobuje živelnosť pri budovaní informačných systémov. To má za následok, že niektoré veci, ktoré majú byť pripravené, nie sú. Veľkým problémom je samotné financovanie. Podľa auditu z dielne rezortu dopravy, sa na informatizáciu vynaložilo v rokoch 2002 až 2004 spolu 5,36 miliardy korún, ale hmatateľné výsledky neexistujú. Ja ako občan nemôžem využívať takmer žiadne elektronické služby.
Kto je za to zodpovedný?
-- V podstate by som mal byť zodpovedný ja, ale do úradu som nastúpil 16. novembra minulého roku, takže to hovorím trošku s úsmevom. Je zrejmé, že som už nemal možnosť reálne ovplyvniť priority jednotlivých rezortov za roky 2004, 2005. Verím však, že to tak nebude v budúcnosti. Chcel by som, aby v budúcnosti boli peniaze programovo rozpočtované a boli účelovo viazané na určité projekty, ktoré by sme následne koordinovali.
Nemyslíte si, že by k výraznému zníženiu cien za širokopásmový internet mohlo prispieť aj oddelenie poplatkov za používanie dátových služieb od súčasného používania hlasových služieb Slovak Telecomu, ktoré nariadil Telekomunikačný úrad?
-- Samozrejme, že za takéhoto stavu by sa ceny internetu znížili. Mám informácie, že aj alternatívni poskytovatelia telekomunikačných služieb na to poukazujú. Prečo by mal používateľ platiť za nejaký program od Slovak Telecomu, ktorý v podstate nepoužíva a chce svoju telefónnu linku využívať iba na dátové prenosy?
Ďalším projektom je elektronické obstarávanie. Prinesie väčšiu transparentnosť do systému verejného obstarávania?
-- Môj názor je, že to nebude iba väčšia transparentnosť. Bude to aj zníženie cien nákladov. Predstavte si, koľko vecí musí každý rok verejná správa obstarávať, počnúc mydlom až po automobily. Pritom automobily nakupuje každá inštitúcia samostatne a v malom množstve. Verejných súťaží je preto príliš veľa. V prípade, že sa jednotlivé inštitúcie štátnej alebo verejnej správy dohodnú a budú obstarávať spolu, tak budú nakupovať väčšie množstvá za výhodnejšie ceny. Nevidím dôvod, prečo by sa mali napríklad nejaké kancelárske potreby nakupovať zvlášť na ministerstve financií cez iného dodávateľa ako na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií alebo naopak.
Kedy už občania nebudú musieť behať po úradoch a vybavia všetko od počítača?
-- Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií pod mojím vedením pripravilo základný dokument informatizácie verejnej správy s názvom Cestovná mapa. Presne opisuje ako bude prechod úradov na elektronickú komunikáciu s občanmi prebiehať. Naším cieľom je, aby Slovensko mohlo byť do roku 2008 tam, kde je dnes Rakúsko.
Kde sa nachádza Rakúsko?
-- Rakúsko je podľa štatistík Európskej únie na druhom mieste zo všetkých krajín hneď za Švédskom. Napríklad niektoré elektronické služby sú povinné zo zákona. To znamená, že konkrétne dokumenty sa nemôžu vydávať v papierovej podobe.