Lákajú nižšie mzdy, nižšie náklady
Správa komisie požaduje venovať úsilie na vyrovnávanie rozdielov vo výrobných podmienkach všeobecne, a najmä vo výrobných nákladoch medzi východnou a západnou Európou. Konštatuje, že krajiny strednej a východnej Európy ponúkajú výhodnejšie daňové režimy a priaznivejšie ceny energie; okrem toho náklady na prácu a energetiku sú omnoho nižšie čiastočne z dôvodu obmedzenej participácie pracovníkov. Toto umožňuje podnikom súťažiť na báze nižších nákladov. V týchto krajinách ich lákajú nižšie mzdové náklady, lacnejšie dodávky, menej prísne predpisy, daňové výhody a úľavy, asymetrické pomocné opatrenia. Zároveň sú tieto krajiny otvorené zahraničným investíciám, pretože si uvedomujú, že zabezpečia väčší stimul pre svoje ekonomiky.
Dôsledky v starých krajinách
Podľa analýzy viac budú postihnuté dislokáciou sektory ako sú textilný, odevný, automobilový priemysel, informačné a komunikačné technológie. Sťahovanie podnikov postihne staré krajiny podľa analýzy stratou konkurencieschopnosti a kvôli vyšším mzdám a prísnejším environmentálnym normám a iným faktorom sa im ťažšie konkuruje spoločnostiam v iných regiónoch, ktoré ponúkajú priaznivejšie podmienky na znižovanie priemyselných nákladov. Dôsledkom by bolo, že v úsilí konkurovať spoločnostiam s nízkymi nákladmi, by mohli byť nútené investovať čoraz menej do výskumu.
Podstatným dôsledkom je strata pracovných miest a zhoršovanie pracovných príležitostí pre stále rastúci počet zamestnancov v postihnutých regiónoch a sektoroch. To by vyústilo do zvýšenej sociálnej exklúzie a štáty by boli nútené venovať väčšiu časť svojho rozpočtu na sociálne výdavky. Tento trend povedie v E15 k pomalšiemu hospodárskemu rastu.
Starosť iba o E15?
Keďže však komisia nevidí reálnu šancu vyrovnať sa s výhodami nízkonákladovej výroby v strednej a vo východnej Európe, považuje za najdôležitejší záver svojej analýzy zameranie sa na neustále zvyšovanie konkurencieschopnosti prostredníctvom pokračujúcej inovácie v 15 starých krajinách únie, na vývoj vysokokvalitných výrobkov a budovanie konkurenčných výhod inováciami obchodu, a najmä výrobného procesu.
"Komisia sa pozerala na problém tak, ako by Európskou úniou bolo iba 15 starých členských krajín," konštatoval člen výboru Viliam Páleník z Ústavu slovenskej a svetovej ekonomiky SAV. Po pripomienkach zástupcov nových krajín a ostrej diskusii analýzu napokon výbor stiahol z rokovania a zadal prepracovať úplne novej komisii, v ktorej sú už aj zástupcovia z nových krajín. "Upozornil som, že staré štáty únie majú stále trikrát vyšší prílev zahraničných investícií na obyvateľa ako nové a vnútorná dislokácia podnikov medzi 25-kou je žiaduca z hľadiska konkurencieschopnosti únie ako celku," povedal Páleník pre HN.
Prospešné pre celú úniu
Páleník v pozmeňujúcom návrhu uviedol, že interná relokácia výroby je z hľadiska rozvoja EÚ25 žiaduca a nevyhnutná, nezníži produkciu EÚ25 ako celku, ba, naopak, podporí ciele Lisabonskej stratégie, na rozdiel od relokácie výrob do krajín mimo únie, ktorej efekty sú menej priaznivé. "Nová produkcia v nových krajinách únie, ktorá nahradí produkciu v krajinách starej pätnástky alebo vytvorí novú produkciu, rozhodne nezníži, skôr zvýši hrubý domáci produkt únie. Vytvorí dodatočné dôchodky, ktoré vytvoria dodatočný dopyt po produkcii z EÚ25. Zvýši zisky materských podnikov v EÚ15, ktoré ich využijú na zvýšenie svojej konkurenčnej schopnosti," tvrdí Páleník.
Výhody krajín E10
- nižšie mzdové náklady;
- lacnejšie dodávky;
- menej prísne predpisy;
- daňové výhody a úľavy;
- asymetrické pomocné opatrenia;
- technológia.
Dôsledky v krajinách E15:
Strata konkurencieschopnosti
Obmedzené vytváranie know-how
Tendencia znižovať náklady
Strata pracovných miest a zhoršovanie pracovných príležitostí
Pomalší hospodársky rast
Hodinové mzdové náklady a produktivita práce ( v euro, roku 2000) | |||
Hodinové mzdové náklady * |
Produktivita práce na jedného zamestnanca |
Počet hodín odpracovaných týždenne( rok 2002) | |
EU25 |
19,09 |
51,9 |
39,2 |
EU15 |
22.21 |
57.6 |
38.7 |
Česká republika |
3,90 |
16,90 |
42.4 |
Estónsko |
3,03 |
12.0 |
40.8 |
Cyprus |
10,74 |
N/A |
40.9 |
Lotyšsko |
2,42 |
12.0 |
43.6 |
Litva |
2,71 |
10,70 |
39.4 |
Maďarsko |
3,83 |
17.0 |
41.2 |
Malta |
N/A |
N/A |
N/A |
Poľsko |
4,48 |
16,90 |
42.7 |
Slovinsko |
8,98 |
25,40 |
41.3 |
Slovensko |
3,06 |
13,30 |
42.1 |
N/A: nie sú k dispozícii žiadne údaje,*: Údaje pre EÚ 25 nezahŕňajú Belgicko a Maltu. Údaje pre EÚ15 nezahŕňajú Belgicko. | |||
Zdroj:ESHV/ Eurostat |