StoryEditor

Ekonomika zatiaľ cestovnému ruchu nepraje

Hoci je propagácia slovenského investičného prostredia slabá, investorov pribúda. Opačný trend je však v cestovnom ruchu, ktorý je taktiež dlhodobo podkapitalizovaný.

Slovensko vlani navštívilo o 1,5 milióna turistov menej než v roku 2002. O necelý milión amerických dolárov na 31,7 milióna vlani klesli aj devízové príjmy Slovenska z cestovného ruchu. Cestovný ruch pritom nie je žiadnou marginálnou časťou svetového hospodárstva. Podľa WTO má turistický priemysel celosvetovo po automobilovom a ropnom tretí najväčší obrat a je vôbec najväčším zamestnávateľom. Na tvorbe HDP sa vlani celosvetovo podieľal 11 percentami. V Európskej únii je súčasný priemer podielu na HDP 13,5 percenta a na Slovensku zhruba 2,5 percenta. Česi a Maďari sa blížia k štyrom percentám. V tomto odvetví je na Slovensku priamo zamestnaných 75- až 95-tisíc pracovníkov.

Chýba reklamná kampaň
"Zo stretnutí so zahraničnými partnermi na rôznych veľtrhoch, výstavách a workshopoch v zahraničí, napríklad v Londýne, Paríži, Berlíne, Prahe, New Yorku či Tokiu, môžem potvrdiť, že Slovensku chýba zviditeľnenie," uviedla pre HN predsedníčka sekcie cestovného ruchu Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Zuzana Kubovičová.
"Mnohí zahraniční novinári nevedia, kde sa naša krajina nachádza. Nemajú o nej žiadnu informáciu." Podľa nej nám chýba celoštátna propagácia v zahraničí, najmä cez tamojšie médiá. Pritom Slovensko má všetky predpoklady byť úspešné v oblasti cestovného ruchu. Má vynikajúcu polohu, medzi prednosti patrí blízkosť Viedne, Budapešti a Prahy, ale aj letecké spojenie s mnohými európskymi mestami. Hoci Kubovičová priznala, že Slovenská agentúra pre cestovný ruch robí pre spropagovanie Slovenska v zahraničí to, čo je v jej silách a finančných možnostiach, kriticky sa vyjadrila k tomu, že sa Slovensko zatiaľ neprezentovalo na medzinárodných televíznych staniciach tak, ako Česko, Maďarsko či Chorvátsko. "Štát veľa deklaruje, ale málo robí pre poznanie Slovenska za hranicami," myslí si aj predseda komory Peter Mihók.
Zástupcovia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory tvrdia, že sekcia cestovného ruchu na ministerstve hospodárstva nemá zásadný vplyv na rozvoj tohto odvetvia a nezáväzné odporúčania poradného orgánu, ktorým je Rada pre cestovný ruch, podstatne neovplyvnili činnosť žiadneho z doterajších ministrov hospodárstva.

Susedia susedom. Adresne
Kým na Slovensku riešime problém jednotnej politiky pre cestovný ruch, Česi nezaháľajú. Podľa stratégie spracovanej tamojšou agentúrou CzechTourism sa táto krajina má do roku 2010 stať turistickou jednotkou medzi susednými štátmi.
České a moravské kraje v prihraničných oblastiach s Rakúskom a Nemeckom sa už dostali do ponúk v jednorazových kampaniach zameraných práve na rakúske a nemecké pohraničie. Názvy akcií hovoria za seba - Vítame vás, susedia, Kraj, kde sa budete cítiť dobre, alebo Objavte a vychutnajte vstup Česka do Európskej únie.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
07. máj 2024 02:43