Vyššia kúpna sila obyvateľstva a dostupnejšie hypotéky sa postarali o to, že v posledných rokoch si čoraz viac ľudí kupuje nehnuteľnosti. Svoje o tom vedia na katastrálnych úradoch, ktoré v najexponovanejších lokalitách nestíhajú. V hlavnom meste niektoré úkony, ktoré zo zákona majú trvať mesiac, trvajú niekedy aj štvornásobne dlhšie. Úradníci musia hľadať efektivitu. Pomôcť má napríklad bezplatný online prístup do katastra, ktorý by sme mohli využívať už v júli.
Vyťažené úrady
"Naším hlavným problémom je personálne zabezpečenie. Stavy máme naplnené, máme však vysokú fluktuáciu. Zapracovaný právnik nechce robiť za 18-, 19-tisíc," hovorí predsedníčka Katastrálneho úradu v Bratislave Blanka Slaninová. Navyše, potrebovali by viac ľudí. Tento problém je najvypuklejší v Bratislave, vyťaženosť však HN potvrdili aj v iných častiach krajiny, najmä v krajských mestách.
Správy katastra v našej metropole bežne meškajú so zákonnými termínmi. Napríklad na vklad do katastra pri prevode nehnuteľnosti sa normálne platí dvetisíc korún a mal by byť hotový do mesiaca. Existuje aj zrýchlená 15-dňová forma, za osemtisíc. "Zrýchlené termíny úrady dodržiavajú, ale klasickou formou to trvá aj do troch mesiacov. Rozhodnutie je na klientovi," hovorí Martin Valušek z realitnej kancelárie Graft. Podľa Slaninovej už situácia zašla do takého bodu, že zvýšený osemtisícový poplatok platí približne polovica žiadateľov.
Kataster na webe
Určité odľahčenie si úrady sľubujú od spustenia bezplatného prístupu do katastra cez internet. Teraz ho testujú, fungovať by mal začať od júla. Ľudia si tam budú môcť overiť údaje o vlastníctve, informácie o katastrálnom konaní, štatistické údaje a podobne. "Očakávame zníženie počtu osobných a písomných žiadostí na poskytovanie informatívnych údajov, čo v konečnom dôsledku zlepší podmienky správam katastra na plnenie ďalších úloh," hovorí Gabriela Stupková z Úradu geodézie, kartografie a katastra SR, ktorý má na starosti katastrálne úrady.
Podľa Valuška sa dnes na výpisy v bratislavských pobočkách katastra čaká pol druha až dve hodiny. Veľa ľudí pritom potrebuje okolkované a podpisom overené výpisy, internetové tak stačiť nebudú.
Pracovníci úradov katastra veria, že zlepšenie súvisí s internetizáciou spoločnosti a hľadaním efektivity. "Vybavovanie by sa malo do budúcnosti viac zjednodušiť. Elektronický príjem podaní určite ušetrí čas najmä pri veľkých spoločnostiach, ako sú banky a podobne. Hľadáme vnútorné rezervy. Veľa ich však nemáme," uzavrela Slaninová.
Koľko trvá vybavenie:
-- výpis z katastra: -- dnes 10 minút až dve hodiny -- podľa čakacích dôb
-- od júla pár sekúnd, avšak len na informatívne účely
-- vklad do katastra:
-- do dvoch týždňov, ak zaplatíte 8 000 korún
-- do mesiaca za 2 000 korún, na menej vyťažených pobočkách
-- až do troch mesiacov v lokalitách, kde ľudia kupujú nehnuteľnosti najviac