StoryEditor

Ochrana spotrebiteľa: Pri reklamácii nemôžete prísť o tovar

16.05.2005, 00:00
"Pred Vianocami som kúpil synovi volant na hranie s PC. Po pár hodinách hrania sa pokazil. Reklamoval som ho 4. februára. Bolo mi povedané, že tak o tri - štyri týždne sa mám prísť pozrieť. Zašiel som tam 4. marca a povedali mi, že reklamáciu ešte nevybavili, ale aby som sa zastavil poobede..." Odpovedá výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov Miroslav Tulák.

"Pred Vianocami som kúpil synovi volant na hranie s PC. Po pár hodinách hrania sa pokazil. Reklamoval som ho 4. februára. Bolo mi povedané, že tak o tri - štyri týždne sa mám prísť pozrieť. Zašiel som tam 4. marca a povedali mi, že reklamáciu ešte nevybavili, ale aby som sa zastavil poobede. Keďže som nemal čas, spýtal som sa, či môžem prísť o týždeň, odpoveď bola áno. Dva týždne som nemal čas, ale až teraz som si prečítal, čo je napísané v doklade o prevzatí do opravy," opisuje svoju skúsenosť s reklamáciou čitateľ z Košíc. V doklade sa okrem iného píše, že zákazník je povinný priebežne sa informovať, či je už tovar opravený. "V prípade, že tak zákazník neurobí v zmysle § 627 Občianskeho zákonníka ani na 28. deň od podania tovaru do opravy, predávajúci mu pošle poštou vyrozumenie doporučene na uvedenú adresu. Za túto službu si účtuje manipulačný poplatok 123 Sk. V prípade neoprávnenej reklamácie bude zákazníkovi účtovaný poplatok 369 Sk za každú aj začatú hodinu testovania," píše sa ďalej v doklade o prevzatí tovaru do opravy. Najväčším prekvapením však bola táto časť textu: "Ak si zákazník neprevezme tovar do 30 dní, predajca si za každý deň účtuje úložné 10 Sk, po uplynutí 60 dní od odoslania vyrozumenia sa zariadenie stáva majetkom predávajúceho a môže s ním nakladať ako so svojím."

Odpovedá výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov Miroslav Tulák.

Musí sa zákazník u predajcu hlásiť alebo má, naopak, on povinnosť informovať zákazníka o vybavení reklamácie?
- Predajca má zákonnú povinnosť vyriešiť reklamáciu najneskôr do 30 dní, záruka sa predlžuje o čas pobytu tovaru v predajni alebo opravovni, a to aj v prípade, ak je závada neuznaná. Nie ste povinní nikde sa hlásiť, naopak, predajca je v prípade kontroly zo strany SOI povinný dokladovať, že reklamovanú závadu do 30 dní vyriešil a vás o tom upovedomil. Ak reklamácia nebola do 30 dní vybavená, závada sa považuje za neodstrániteľnú a vy máte právo odstúpiť od zmluvy - teda dostať späť peniaze alebo nový výrobok s novou zárukou podľa vlastného výberu.
Má predajca právo účtovať si peniaze v súvislosti s reklamáciou? Je možné, aby vlastníctvo tovaru prešlo na predajcu?
- Žiadne poplatky si predajca nemôže účtovať, maximálne tak skladné. A, samozrejme, vlastníctvo tovaru nemôže prejsť na predajcu.
V tomto prípade už lehota uplynula a máte právo na odstúpenie od zmluvy. Ak vám predajca nevyhovie, obráťte sa na SOI so žiadosťou o prešetrenie. V každom prípade je však dobré pozrieť si, čo u predajcu podpisujete.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. december 2025 00:14