V najbližších dňoch sa rozbehne súťaž na výstavbu prvej súkromnej diaľnice. Ide o takmer 30-kilometrový úsek medzi Lietavskou Lúčkou a Turanmi, ktorý bude realizovaný formou súkromno-verejného partnerstva. Poradca Národnej diaľničnej spoločnosti firma Mott MacDonald odhadla náklady na 22 miliárd korún. Diaľničná spoločnosť predpokladá, že do súťaže sa prihlásia viaceré nadnárodné korporácie, ktoré majú so súkromno-verejnými partnerstvami dlhoročné skúsenosti v zahraničí.
Najťažší úsek
Ako povedal hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška, tender by sa mal vyhlásiť hneď po tom, ako sa vydá územné rozhodnutie. To sa očakáva v priebehu niekoľkých dní. Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka pôjde o jeden z najťažších úsekov na diaľničnej trase medzi Bratislavou a Košicami. Jeho súčasťou bude aj najdlhší, 7,5-kilometrový tunel na Slovensku, celá trasa navyše vedie v ťažkom teréne. Jej výstavba by mala trvať tri roky.
Projekt by mal byť ziskový
Podľa štúdie poradcu Mott MacDonald by mal byť celý projekt ziskový. Rovnaký názor má aj generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák: "Na tomto úseku prejde každodenne vyše 20-tisíc automobilov, čo je dostatočný počet, aby bol úsek Lietavská Lúčka - Turany ziskový. Navyše intenzita dopravy už teraz prekračuje povolené limity," povedal Palčák. Dopravná vyťaženosť sa pritom ešte zvýši po spustení plnej výroby v žilinskom závode Kia.
Vyššie náklady
Podľa Palčáka budovanie diaľnic prostredníctvom súkromno-verejných projektov je síce drahšie ako z prostriedkov štátneho rozpočtu, ale iná alternatíva pre Slovensko neexistuje. "Peniaze zo štátneho rozpočtu, prípadne z fondov EÚ, sú obmedzené. Na druhej strane súkromní investori majú dostatok voľných peňazí," hovorí. Zastavenie výstavby ciest kvôli vyšším nákladom by podľa neho nebolo správne, pretože do dotknutých regiónov by neprichádzali investori. "Projekt bude úspešný, pretože sa môžeme poučiť z chýb, ktoré spravili ostatné krajiny pri budovaní diaľnic prostredníctvom súkromno-verejného partnerstva ako napríklad Maďarsko," dodal Palčák. Príkladom je Maďarsko, kde podobný projekt nebol neúspešný z dôvodu príliš vysokých poplatkov, ktoré za používanie diaľnice stanovila súkromná spoločnosť. Na Slovensku však bude ceny mýtneho určovať štát, a nie investor, respektíve prevádzkovateľ komunikácie.
Verejno-súkromné partnerstvá vo výstavbe diaľnic
Národná diaľničná spoločnosť vyhlási súťaž na výstavbu diaľničného úseku. Následne súkromná firma, banka alebo konzorcium firiem, ktoré tender vyhrá, zabezpečí výstavbu. Po dokončení bude víťaz tendra aj správcom cestnej komunikácie a štát bude diaľnice postupne splácať. Takýto systém sa využíva najmä vo Veľkej Británii a uvažuje o ňom aj Rakúsko. Prostredníctvom verejno-súkromných projektov boli napríklad postavené diaľnice A1 a B1 v Chorvátsku, most Tagus v Portugalsku, prípadne letisko v Aténach.
Pokiaľ bude projekt úspešný, takýmto spôsobom by mali byť postavené ďalšie štyri diaľničné trasy. Poradca Mott MacDonald odporučil úseky Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov, Jablonov - Studenec. Predpokladané náklady na všetky uvedené úseky spolu s pilotným projektom Lietavská Lúčka - Turany sa odhadujú na 77 miliárd korún. Podľa poradcu by po vykonaní určitých úprav mohli klesnúť až o 8 miliárd korún.