StoryEditor

Kráľovský plat? Až po rokoch

25.02.2007, 23:00

Letoví dispečeri sú ľudia s vysokoškolským vzdelaním, ktorí sa na svoju prácu po štúdiu na vysokej škole pripravujú špeciálnym výcvikom trvajúcim niekoľko rokov. Postupne sa tak zoznamujú s profesiou riadiaceho radarového pracovníka, ktorý zodpovedá za zverený sektor vzdušného priestoru Slovenska. Inými slovami, akonáhle nad naše územie vstúpi lietadlo, dispečer s ním musí počítať. Dbá na to, aby sa žiadne zo strojov k sebe nepriblížili a ich let, pristátie a vzlietnutie boli plynulé.

Trojročný výcvik
Výcvik dispečera sprevádza niekoľko skúšok a postupné udeľovanie licencií. Proces skúšok následne pokračuje aj počas jeho profesionálnej kariéry až do odchodu do dôchodku. Z najleších z dispečerov sa po rokoch praxe stávajú inštruktori, ktorí sa venujú výcviku nových adeptov na túto prácu.
Plat letového dispečera je tvorený z viacerých častí. Prvou z nich je základný plat odvíjajúci sa od skúšok a licencií, ktorými dispečer disponuje. Ďalšiu zložku platu tvorí prax, na ktorú sa nabaľujú nadčasy a príplatky za prácu počas víkendov a v noci. Zložkou mzdy dispečera závislou od hospodárskych výsledkov podniku Letové a prevádzkové služby je trinásty a štrnásty plat.

20 percent absolventov
Mzdové ohodnotenie na úrovni dvestotisíc korún mesačne - ktoré dostávajú podľa riaditeľa Letových prevádzkových služieb Romana Bíra - pracovníci na riadiacich vežiach dostanú až po viacročnej praxi. Pomerne dlhé je pritom obdobie, kým sa z uchádzača, ktorý prejde úvodnými zdravotnými a psychologickými testami stane asistent letovej prevádzky. Výcvik úplne zavŕši len približne 20 percent z uchádzačov, ktorí sa stanú riadiacimi radarovými pracovníkmi zodpovednými za navigáciu lietadiel.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 05:38