Problém s podtatranským kartelom, za ktorý dostalo šesť stavebných firiem päťročný zákaz začať stavať čokoľvek verejné, včera minister dopravy Ľubomír Vážny riešil s predsedom Úradu pre verejné obstarávanie Bélom Angyalom. V rokovaniachs inštitúciou, ktorá dala kartelu dištanc z verejných tendrov, však neuspel - zákaz trvá.
O téme rokovaní sa síce ministerstvo, ani úrad nevyjadrili, minister však zrejme chcel skrátenie lehoty. Medzi pokutovanými firmami je totiž napríklad aj Doprastav, ktorý pre vládu stavia väčšinu diaľnic. Minister Vážny už pred pár týždňami vyhlásil, že by si "vedel predstaviť ročný dištanc".
Strach o diaľnice
Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý sa stará o verejné zákazky, je jednou z posledných "bášt opozície". Predsedu úradu Bélu Angyala do úradu vymenovala dnes opozičná SMK, podpredseda Rudolf Kulman je zasa nominantom SDKÚ. Vážny je členom najväčšej vládnej strany Smer-SD, pričom po vymenovaní do funkcie ministra dopravy deklaroval, že by chcel urýchliť výstavbu diaľnic, najmä na severnom ťahu D1 smerom do Košíc.
Vážnemu tak po medializovanom probléme posledných dní o urýchlenom vyvlastňovaní pozemkov pre výstavbu diaľnic pribudli ďalšie. Rovnako ako stavební odborníci, aj on si uvedomuje, že dva a pol roka (päťročný dištanc bol stanovený od roku 2004) mimo súťaže pre hlavné stavebné firmy znamená ochromenie stavebného trhu.
Giganti v oute
"Držíme sa metodického usmernenia, podľa ktorého firmy nespĺňajú podmienky účasti vo verejnom obstarávaní," povedala včera hovorkyňa ÚVO Helena Fialová. "Rešpektujeme stanovisko úradu," reagoval zasa hovorca ministra Marián Jánošík. Firmy sa tak môžu stať už len subdodávateľmi iných, napríklad zahraničných zhotoviteľov diaľnic.
Šesť firiem dostalo za údajný kartel pri tvorbe cien za podtatranské úseky diaľnice D1 pokutu 1,35 miliardy korún. Hoci sa Doprastav, Inžinierske stavby, Skanska, Strabag, Betamont a Mota Engil obrátili voči pokute na súd a ich vina zatiaľ nie je dokázaná.
Zákaz však neznamená, že firmy sa do verejných súťaží nemôžu prihlásiť. Národná diaľničná spoločnosť by sa však mala riadiť metodickým usmernením úradu a dištancovaného zhotoviteľa nevybrať. "Ak by aj bol vybratý a iný účastník podá námietku, vyhovieme jej," dodala Fialová. Znamenalo by to, že výber by sa musel opakovať.
StoryEditor
Vážny sa chcel zastať kartelu. Neuspel
Problém s podtatranským kartelom, za ktorý dostalo šesť stavebných firiem päťročný zákaz začať stavať čokoľvek verejné, včera minister dopravy Ľubomír Vážny riešil Bélom Angyalom.